Gå til innhold

Debian - SIOCADDRT: No such process

Anbefalte innlegg

Sliter litt med en kranglete Debian-installasjon på en gammel PC jeg har stående hjemme hos min mor. Under installasjonen nektet den plent å konfigurere seg etter DHCP, noe jeg senere oppdaget var på grunn av feilmeldingen:

SIOCADDRT: No such process

Failed to bring up eth0.

--

Siden det er min mor som fungerer som IT-konsulent her må jeg nesten ha en rimelig ferdig oppsatt løsning, ettersom feilsøking per telefon er fryktelig vanskelig når personen i andre linjen er mangeårig Windows-bruker :)

Er det noen som umiddelbart kan komme på "enkle" løsninger, alternativt enkel feilsøking jeg kan foreta?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, utfra hva google sier om dette ser det ut til at det er flere ting som kan være galt.

jeg ville kanskje begynt med å forsøke manuell konfigurasjon av nettverket med ifconfig for å sjekke om problemet ligger i driver/hw eller om det ligger i oppstartscriptene. Men dette er jo ikke akkurat lett over telefon...

Hvis du har et fungerende nett på eth0, vil output fra "ifconfig -a" se ut noe slikt som dette:

eth0	  Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:11:97:6e:d0
	  inet addr:192.168.1.28  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
	  inet6 addr: fe80::211:11ff:fe97:6ed0/64 Scope:Link
	  UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
	  RX packets:2044228 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
	  TX packets:1299979 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
	  collisions:0 txqueuelen:1000
	  RX bytes:2252484620 (2.2 GB)  TX bytes:219033532 (219.0 MB)
	  Interrupt:16

Hvis du har et innslag for eth0, men ingen ip-adresser tyder det på at nettverkskortet i det minste kjennes igjen av kjernen, men nett er ikke konfigurert.

Så kan man starte nettet manuelt med fast ip ved å bruke en kommando omtrent som dette (men det er lenge siden jeg gjorde dette selv, og jeg har ikke mulighet til å teste)

ifconfig eth0 up 10.0.0.1 netmask 255.255.0.0

Her må man selvsagt gi en ip-adresse og nett-maske som er fornuftig på det nettet man skal koble seg til (det er hva dhcp typisk er ment å gjøre for deg...).

Hvis noe av dette feiler vil du kanskje komme litt nærmere å finne ut hva som egentlig er galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...