tacomodo Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Finnes det noen måte å få consolebeskjeder i gnome-terminal? Vet ikke helt om jeg spør riktig her, men.. Kjører man dtterm -C får man consolebeskjeder (echo test > /dev/sysmsg f.eks), men jeg finner ikke noe tilsvarende på gnome-terminal Noen som vet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Her høres det ut som du snakker om Solaris, og ikke linux. Verken /dev/sysmsg eller "dtterm" er noe som er vanlig på linux, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 ah sant sant.. skal poste i unixforumet i stedet Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Kan jeg kanskje helle få spørre hvor jeg i ubuntu får se console msgs når jeg echoer til /dev/console? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Tja, det fysiske "console", altså skjermen i text-mode vil jeg tro, uten at jeg er noe bombesikker på det. Hva prøver du egentlig å oppnå? Du kan bruke kommandoen "dmesg" for å se kernel-loggen (eller echoe til /dev/kmesg for å skrive til den), eller så kan du bruke "tail -f /var/log/syslog" (eller /var/log/messages) for å se mer generelle meldinger. Parameteren -f til tail gjør sånn at den holder fila oppe og venter på nye data, og oppdaterer output'en automagisk. For å beholde denne oppførselen mens du faktisk bruker den samme terminalen kan du slenge en & på slutten av kommandoen, altså : tail -f /var/log/syslog & Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Er vel egentig ikke noe jeg vil frem til, bare utforske litt og se hva slags output som skrives der. I Solaris har man /dev/console som skal være den gamle fysiske konsollen, altså "the controlling terminal", og jeg tenkte det måtte være en tilsvarende i Ubuntu/linux generelt, men kanskje jeg er helt på jordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå