Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?

Jakke

Anbefalte innlegg

Men jeg er bare ikke overbesvist om at det skulle vært brøyta, det sier seg selv at det ikke skal ligge så mye slaps på veien. Ikke engang i gata der jeg bor, i utkanten av byen er det så mye, og der er de oftere enn på hovedveiene.

Du bor i nord og klager? Jeg bor på østlandet, og her ligger det ofte 10-20 cm med snø på sideveiene om vinteren, og 5-10 på europa- og riksveiene.

I fjor en gang var det et forferdelig snøvær, og det var ikke en brøytebil å se på mange timer. På veien lå det 15-20 cm nysnø. Da sier det seg selv at det ikke er forsvarlig å holde fartsgrensa fordi det burde vært brøyta siden det er en europavei det er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor fort skal man kjøre når det er slaps ute? Jeg kjørte i 60, for jeg følte at det var passe fart til forholdene. Jeg kunne kjørt i 30, det hadde skjedd det SAMME!

Hvor fort man skal kjøre varierer fra gang til gang og fra kjøretøy til kjøretøy. Har vært bort i forhold der man må kjøre 5 km/t i 80 sonen. Men når du fyke av veien slik som dette, har du hatt for høy fart.

Hvor høy fart du skulle hatt er umuilig å svare på i km/t, men det skulle uansett ikke være så fort at du glir av veien.

Det er surt at folk som brøyter mange plasser her i landet, gjør en så ræva jobb, men det er alltid føreren sitt ansvar når noe slik skjer.

Men jeg skjønner at det er surt...

Lenke til kommentar
Men selv om jeg mener at det ikke er fullt og helt min feil, men mine valg har hatt del i at det skjedde, så har Mesta mener jeg fortsatt et ansvar, da jeg kjørte såpass sakte. Jeg mener at 50-60 var forsvarlig fart.

Du vet at 50/60 km/h er ganske fort? Hvis veien hadde vært dårlig måkket hadde du hatt problemer med å komme deg frem. Desverre kan vi ikke forvente at veiene her i Norge er skrapa til enhver tid. Tenk hvor mange veier det er her i ladet? Når det plutselig begynner å regne på snøen så kan man ikke på magisk vis måkke alle veier samtidig.

Og hvis du hadde fulgt med i trafikkundervisningen hadde du SETT at det var spor i veien, eller følt det et stykke før du sklei ut. Har null tro på at sporet plutselig dukka opp av seg selv. Da skulle du ha giret ned og kjørt i 40-30.. kanskje saktere i svingen..

Lenke til kommentar

Det lå spesifikt i den svingen, sikkert fordi det er nedoverbakke, så biler har dratt med seg noe. Jeg prøvde, men bilen var helt uresponsivt, den ville følge sporene, jeg holdt rattet i samme posisjon, selvfølgelig med korrigering, men så lå det et spor som kryssa selve kjørebanen, og det tok bilen min tak i, og svinga ganske hardt høyre..

Lenke til kommentar
Det lå spesifikt i den svingen, sikkert fordi det er nedoverbakke, så biler har dratt med seg noe. Jeg prøvde, men bilen var helt uresponsivt, den ville følge sporene, jeg holdt rattet i samme posisjon, selvfølgelig med korrigering, men så lå det et spor som kryssa selve kjørebanen, og det tok bilen min tak i, og svinga ganske hardt høyre..

Okei, men hvorfor hadde ingen andre kresja der da? Hvis det var så umulig å kjøre der?

Lenke til kommentar
Desverre kan vi ikke forvente at veiene her i Norge er skrapa til enhver tid. Tenk hvor mange veier det er her i ladet? Når det plutselig begynner å regne på snøen så kan man ikke på magisk vis måkke alle veier samtidig.

Det er ikke noe magisk med å brøyte veier. De som har ansvaret for brøyting gjør en veldig dårlig jobb enkelte plasser i landet. At Europaveiene er godt brøyta syns jeg man burde kunne forvente.

Jeg kjører veldig mye bil, og jeg ser at enkelte Europaveier er veldig dårlig brøytet nesten uansett, mens andre strekninger der andre mennesker har ansvaret er det nesten alltid godt brøytet uansett klokkeslett. Og det er ikke magi som ligger bak.

Men når det er dårlig brøytet er det jo selvfølgelig sjåførens ansvar og tilpasse kjøringen etter forholdene.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil forstå at det er du som har driti deg ut, ikke Mesta. Kan du ikke bare godta det og gå videre? Unødvendig å ikke godta at du tar feil når det er hundre personer som forteller deg at du faktisk gjør det.

Hundre personer har tatt feil før mot en manns mening ;)

Men allikevel, at det var for fort iforhold til forholdene fant jeg ut av, men grunnen til at det var så dårlige forhold var Mesta. Det var det som var bakgrunnen til at jeg spurte.

Ingen av dere (ikke jeg heller) er kvalifisert til å si at jeg gjorde feil, eller at jeg gjorde rett. Saken er at Mesta blir betalt milliarder i året av staten for å gjøre noe jeg kunne gjort bedre med bilen min med plog frampå.

Lenke til kommentar

Så alle som hadde kjørt der hadde lidd samme skjebne som deg, i og med at sporene gikk rett i autovernet?

Men allikevel, at det var for fort iforhold til forholdene fant jeg ut av, men grunnen til at det var så dårlige forhold var Mesta. Det var det som var bakgrunnen til at jeg spurte.

Ingen av dere (ikke jeg heller) er kvalifisert til å si at jeg gjorde feil, eller at jeg gjorde rett. Saken er at Mesta blir betalt milliarder i året av staten for å gjøre noe jeg kunne gjort bedre med bilen min med plog frampå.

Grunnen til dårlige forhold var på grunn av været.

Så lenge du kjørte fortere enn det som var forsvarlig er det ikke feil av oss å si at du gjorde en feil.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Hundre personer har tatt feil før mot en manns mening ;)

Du får selvsagt mene hva du vil, men jeg foreslår at du i stedet for å sutre over dette på et forum heller sender en henvendelse til Mesta. Som tidligere nevnt er det artig om du legger ut korrespondansen.

Lenke til kommentar

Min mening når noe slikt skjer er at man typisk må legge seg helt flat, det var din egen feil og ingen andres.

Dro selv i autovernet første uka med lappen, det la seg slaps på veien og jeg hadde sommerdekk, aldri følt meg så hjelpesløs som den gangen når bilen slo kontra 2 ganger før den traff autovernet på andre sia av veien, ingen store skader kun en kust lykt og audimerket trykka inn i grillen, men likevel, 4 i bilen og en syklist 150m lenger ned i bakken som om jeg hadde vært uheldig å vært 5-10min seinere ute kunne truffet.

Helt klart uforsvarlig av meg å kjøre, på samme måte at du gjorde en feilvurdering din første vinter med lappen, burde bare godta det, ta lærdom av det og legge det bak deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...