perpyro Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Så du ønsker det gjennomsnitlig 20 000 i rustskader på bilen i løpet av en 5 års periode istedenfor å lære deg å kjøre bil på slapseføre? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Du hadde sagt akkurat dette om det var du som traff autovernet: Hvordan kunne jeg vite hvilken fart som var forsvarlig akkurat HER? Jeg vil heller ha rustskader som koster 1000 kroner året å fikse enn å fikse en skade til 10000 kroner en gang Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvis du ikke vet hvilken fart som var forsvarlig skulle du ikke kjørt fortere enn at du kunne ha redda deg inn uansett hvor sporete/glatt eller lignende det var. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Du har jo totalt ignorert spørsmålet om du testbremset. Hadde du gjort det hadde du visst noe om hva forsvarlig fart var. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 For å si det sånn så har jeg sittet i den situasjonen noen ganger i min bilkarriære men heldigvis var det ingen autovern der som ødela bilen for meg. Alle gangene kjørte jeg for fort i forhold til føret men man lærer av slikt. At brunmarken spiser opp bilen er det ingenting man kan gjøre med mens på slapseføre kan man senke farten og komme fra det uten skader i det hele tatt vinter etter vinter mens i saltlaken ødelegger x antall tusen i rustskader uansett hvordan du ter deg. At du i det hele tatt skylder på føret vitner om liten selvinnsikt og totalt mangel på respekt for det du holder på med. Slapseføre er synonymt med vannplaning bare nå er det en masse med høyere viskositet du plumper uti og selv i liten fart løftes hjulene opp og du planer rundt i suppa, been there done that og har tatt lærdom av det hele. Jeg og lærlingen min kjørte i forige uke en vei med rundt 10cm slaps i hver vår bil, jeg hadde ingen problemer mens han holdt på å kjøre av veien av samme grunn som du gjorde. Kjører man ikke etter forholdene har man kjørt for fort. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Du hadde sagt akkurat dette om det var du som traff autovernet: Hvordan kunne jeg vite hvilken fart som var forsvarlig akkurat HER? Jeg gjorde faktisk omtrent det samme som deg for noen uker siden. På E18 i retning Bygdøy og Fornebu skled jeg i en venstresving og traff autovernet i en fart på knapt 40 km/t. Det var kraftig snøvær og sikkert 10 cm slaps og spor på veien. ESP og ABS hadde ingenting å si her, bilen fulgte sporene og lystret ikke noe av det jeg ønsket den skulle gjøre. Har ikke taksert skadene, men ødela venstre forskjerm, skrapet opp døra, samt bakskjermen, tok sidelistene og fikk noen skrammer i felgen. Imidlertd har det ikke falt meg inn å skylde på veimyndighetene eller lignende. Det var jo min feil som kjørte for fort, selv om jeg trodde en hastighet på 40-50 i 80-sonen ville være forsvarlig og vel så det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 jeg kunne IKKE på noen måte vite at det ikke var sakte NOK. Da kjørte du ganske enkelt for fort. Hvis du ikke er sikker på at det er sakte nok, så kjører du for fort. Jeg håper at du er en fersk sjåfør, som bare trenger erfaring ... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Den første vinteren er den værste. Siden trådstarter er 90-modell kan det være noe sånt. For å bli en god vintersjåfør kreves det erfaring. Vinteren er skummel, samme hvilken bil man kjører så må man selv kjenne på hvordan bilen reagerer og det fins aldri ett fasitsvar på hva som er rett fart. Den skumleste bilen jeg kjører på vinterføre er pappas store tunge, høye 4wd. Greit, på papiret skal 4wd ha mye å si for kjøreegenskaper på vinteren. Men hva hjelper det når man ikke er vant med bilen, ikke kjører nok med den til å kjenne hvor grensa går? Det er ikke gøy å gli med en slik en. Sporete føre er ett lite mareritt, brede dekk er jo fint ikkesant? Jeg foretrekker den lille astraen min, den vet jeg hvordan den oppfører seg på omtrent hvilket som helst føre. Jeg var heldig, det gikk ikke riktig galt når det gikk galt første gangen på vinterføre for min del. Ble jeg en bedre sjåfør av å virkelig rote det til? Ja. Trådstarter: ta det som dyr lærdom. Om så det ikke handler om penger så er det jo llitt flaut å være uheldig. Det er enda flauere å ikke være villig til å innrømme at man har feilvurdert og lære av sine feil. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men maken til dårlig og utrygg holdning som trådstarter har skal man lete lenge etter. Det er førers ansvar å ha kontroll på bilen uansett forhold, ved for eksempel å avpasse farten etter forholdene; om det så måtte være 5km/h i 80-sona (eller for den saks skyld velge å la bilen stå!). En ting er jo at du har gjort en feil og kommet i autovernet, greit nok, alle gjør feil. Men det jeg virkelig reagerer på er holdningen om at du overhodet ikke innser at du har gjort noen feil. Det viser at du ikke lærer av feil (henter erfaring). Strengt talt kan vel dette føre til inndragning av førerkortet, da du har brutt og viser at du helt tydelig ikke forstår vegtrafikklovgivningen! I hele verdens historie har det trolig ikke skjedd en eneste ulykke grunnet dårlig føre, ulykker på glatt veg skjer på grunn av at fører ikke har tilpasset fart etter forholdene. Endret 23. mars 2009 av Patz Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Om du klarer å ta på deg brillene dine å lese, så ser du kanskje at jeg sier at kanskje jeg gjorde feil, men DET SKULLE VÆRT BRØYTA Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Får håpe forsikringsselskapet ditt (hvis du har kasko?) ikke merker at du har chippet bilen din da. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Om du klarer å ta på deg brillene dine å lese, så ser du kanskje at jeg sier at kanskje jeg gjorde feil, men DET SKULLE VÆRT BRØYTA Tviler du på at du gjorde feil? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg støttet trådstart til å begynne med og tenkte at han hadde kjørt forsvarlig og fornuftig (dvs allerede kjørt i såpass lav fart at slapskjøret ikke påvirket ham på rett strekning og enda lavere før svingen) , men det er tydelig utifra svarene hans at han ikke mestrer bilen og dermed er skyld i ulykken selv. Det eneste jeg kan anbefale på dette tidspunktet er at han trener opp ferdighetene sine som sjafør og sørger for at dette ikke skjer igjen. Regninga må han nok ta på egen kappe. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Orker ikke lese hele tråden. Mesta har nok i kontrakten sin en viss snødybde dem skal ut og brøyte ved (typ 3-5-10-15 cm). Er det meldt kaldere vær skal dem sikkert etter kontrakten ut og strø før det fryser på. Som sjåfør har du i hovedsak et ansvar; avpasse farten etter forholdene. Om du ikke innehar ferdigheter eller bil til å kjøre i 40km/t, så skal du ikke kjøre i 40km/t. Hva det er skiltet på stedet spiller ingen rolle. Skiltingen gjelder øvre fartsgrense, ikke anbefalt hastighet på strekningen. Nå går det mer mot en slik utvikling, at vegtrafikksentralen kan "bestemme" øvre fartsgrense på en strekning etter føreforhold. Dette fordi enkelte har fått det for seg at skiltingen viser "anbefalt hastighet" og ikke maks tillatt. Du ville nok hatt en strekere sak om du kjørte hjem en ettermiddag på en tynn ishinne, fordi Mesta hadde gitt faen i å salte. Når du ser det er 10cm slaps i vegbanen, så bør det si seg selv at kjøreforholdene ikke er de beste.. Endret 24. mars 2009 av Sovehest Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Om du klarer å ta på deg brillene dine å lese, så ser du kanskje at jeg sier at kanskje jeg gjorde feil, men DET SKULLE VÆRT BRØYTA Problemet ligger i at du er så overbevist om at det skulle vært brøyta, at du kjørte som om det faktisk var blitt gjort. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Men jeg er bare ikke overbesvist om at det skulle vært brøyta, det sier seg selv at det ikke skal ligge så mye slaps på veien. Ikke engang i gata der jeg bor, i utkanten av byen er det så mye, og der er de oftere enn på hovedveiene. Får håpe forsikringsselskapet ditt (hvis du har kasko?) ikke merker at du har chippet bilen din da. Hadde det ikke vært for at staten minker stipendet mitt for hvert år, selv om pappa tjener MINDRE for hvert år, så hadde jeg hatt kasko. Mamma er død, så hun har ikke så mye lønn at det gjør noe. Men har ikke det. Men har sett over skadene, er ikke så mye. Er antakelig endeledd, og servoreim som har hoppet av Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Likefullt er det ditt ansvar at du kjører etter de forholdene som faktisk er på veien i det øyeblikket du faktisk befinner deg på veien - ikke etter de forholdene man skulle ønske var på veien i en utopisk fantasiverden. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Men selv om jeg mener at det ikke er fullt og helt min feil, men mine valg har hatt del i at det skjedde, så har Mesta mener jeg fortsatt et ansvar, da jeg kjørte såpass sakte. Jeg mener at 50-60 var forsvarlig fart. Og selvom jeg mener det ikke var min feil fullt og helt, så tar jeg fortsatt lærdom av det. Om jeg kolliderer for det ligger en stein i veien som jeg treffer så bilen svinger, så blir jeg fortsatt å reagere på en annen måte. Ikke fordi det er min feil eller ikke, men konsekvensene av det som skjedde Endret 24. mars 2009 av Seruka Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Trådstarter angriper problemet på feil måte. Drit i brøytinga - fokuser istedet på at autovernet (og veien) lå på feil sted i forhold til der du kjørte. Man må jo kunne forvente å ha vei under hjulene når man er ute og kjører bil og har tilpasset farten til forholdene etter beste evne, så her må man stille til ansvar de som har prosjektert og bygget veien, gjerne helt opp til de bevilgende myndigheter. Den tydelig misvisende europaveien-benevnelsen burde også få konsekvenser for noen. Om ikke hele regjeringen burde gå av, så må man jo stille spørsmål ved om dette ikke burde føre til utskiftninger i ledelsen av Samferdselsdepartementet. Og det er kanskje en og annen kontrollinstans i Brussel som ikke har gjort jobben sin hva angår europavei-statusen også. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Men jeg er bare ikke overbesvist om at det skulle vært brøyta, det sier seg selv at det ikke skal ligge så mye slaps på veien. Så hvorfor kjørte du så fort på den dype slapsen at du dro av veien da? Trådstarter angriper problemet på feil måte. Beste innlegget i tråden hittil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå