Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?


Jakke

Anbefalte innlegg

Kan se for meg at eneste måten Seruka kan vinne frampå er at veien var dårlig brøytet på akkurat det punktet han fikk problemer og at man dermed ikke kunne forutsi på forhånd hvor sakte man måtte kjøre for å kunne ta svingen uten problemer.

 

Men så skal jo også Motorveiene holde en viss standard også så det er en komplisert sak , men det er lite trolig at Seruka får noe erstatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis sin far, 10 hus lenger bort, våknet fordi en hjullaster holdt på klokka 4 om natta og brøyta, og ikke hadde slått av ryggealarm. Han gikk ut og klaga.

Er du klar over hvor dumt dette høres ut? Ryggealarmen er til for at personer som oppholder seg i området bak kjøretøyet skal bli oppmerksom på at kjøretøyet rygger. Skal da føreren av kjøretøyet slå av denne midt på svarte natta(når det er enda viktigere med slik alarm) for at folk ikke skal vekkes?

 

Tror du trenger å tenke over de prioriteringene dine.

Lenke til kommentar
Om de hadde gjort det de blir betalt for, så hadde det aldri skjedd, uansett. Det skjedde for de ikke gjorde jobben sin.

Du forstår enda ikke at det er ditt ansvar, som bilfører, å kjøre etter forholdene (slik de faktisk er) slik at det ikke kan oppstå farlige situasjoner eller skade?

Lenke til kommentar

Det plager meg litt at det er en nordlending som klager på brøytingen for hadde det vært en søring eller en trondhjemmer så hadde jeg forstått det men når en nordlending kommer med slikt så er jeg glad jeg kommer fra finnmark for jeg går tydeligvis i den ilusjonen at nordlendinger er vandt til vinterføre.

Du skal være glad du slipper aggresiv nartriumcloride/magnesiumcloride/maissirop som spiser stål, galvanisering, veidekke og betongkonstruksjoner.

Jeg skulle byttet bort saltslapset med 10cm rent slapseføre nårsomhelst.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Om de hadde gjort det de blir betalt for, så hadde det aldri skjedd, uansett. Det skjedde for de ikke gjorde jobben sin.

 

Kanskje jeg kjørte for fort, men hadde det vært brøytet, som det SKULLE VÆRT, så hadde dette ALDRI skjedd.

 

Om du hadde kjørt etter forholdene, så hadde det aldri skjedd. Ferdig med det.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for at du går sammen med Gudrun Oline Grøftebakken fra Røtidalen, og tar loven i egne hender:

 

http://rotidalen.vgb.no/2009/02/23/rappet-bilen-til-snuten/

 

Den førtidspensjonerte budeia Gudrun Oline Grøftebakken visste råd når strøbilen ødela det fine sparkføret på riksvei 0,5. Med en oransj sparkstøtting og 40 kilo sukker (samt tilbehør) ble det Lørdag formiddag bråstopp når støbilen passerte. Fru Grøftebakken ble mildt sagt forbannet på kommunens ansatte. Hvorfor i all værden skulle de drive å strø nå? de slabbedaskene gjør jo aldri noe ellers.
Lenke til kommentar

Så langt går jeg ikke. Lengste jeg går er klage.

 

Heller at jeg ikke får noe enn bot eller fengsel iallefall ;)

 

Men perpyro: Europaveiene er veiene med høyest standard i norge, og SKAL holdes rene, da de har mer trafikk enn de fleste andre veier i landet. Ellers hadde det ikke vært grunn til det. Her er det antakelig pga turisttrafikken om sommeren, men den skal uansett holdes ren om vinteren

Lenke til kommentar
Men perpyro: Europaveiene er veiene med høyest standard i norge, og SKAL holdes rene, da de har mer trafikk enn de fleste andre veier i landet. Ellers hadde det ikke vært grunn til det. Her er det antakelig pga turisttrafikken om sommeren, men den skal uansett holdes ren om vinteren

Har du noen dokumentasjon å vise til når du sier at de skal være brøytet til enhver tid når som helst?

Lenke til kommentar

Etter å ha pendlet et par år langs E6 mellom Mo I Rana og Finneidfjord så vet jeg at det skiller fra kommune til kommune hvor bra brøytejobben utføres.

Opplevde mere en 1 gang at Finneidfjord delen av veien ikke var brøytet om morran og derfor hadde 20cm løssnø på seg mens rana siden var brøytet så slik jeg har forstått det er det litt opp til kommunen hvor bra veien skal brøytes.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Stamveier har generelt høyere veistandard enn andre riksveier, selv om de kan ha mindre trafikk. Den minste veibredden på en stamvei utenfor tettbebygd strøk er i følge veinormalen [1] 8,5 meter. Det gjelder for nybygte veier. Eksisterende stamveier kan være ned til 5 meter brede. Stamveier finansieres av egne budsjettmidler, og veiforkjempere ønsker derfor gjerne at «deres» vei skal bli klassifisert som stamvei for å utløse bevilgninger til utbedring og standardheving.

 

"Generelt bedre standard" vil si året rundt.

Lenke til kommentar
Etter å ha pendlet et par år langs E6 mellom Mo I Rana og Finneidfjord så vet jeg at det skiller fra kommune til kommune hvor bra brøytejobben utføres.

Opplevde mere en 1 gang at Finneidfjord delen av veien ikke var brøytet om morran og derfor hadde 20cm løssnø på seg mens rana siden var brøytet så slik jeg har forstått det er det litt opp til kommunen hvor bra veien skal brøytes.

 

Er jo her problemet ligger, men europaveier er Mesta sin jobb, og de er vel på konsesjon. Tror de skal gi den videre til private firma som er mer seriøse i arbeidet sitt. E10 og E6 går det mye trailere fra Lofoten sørover både til Norge og resten av Europa med fisk. En dansk trailer har kjørt utenfor allerede...

Lenke til kommentar
"Generelt bedre standard" vil si året rundt.

Men 'Generelt bedre standard' betyr ikke at veien er brøytet til enhver tid 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Det er ikke praktisk og økonomisk forenelig å ha tilgjengelig så mye mannskap og utstyr at man kan sørge for at enhver del av en strekning er brøytet hele døgnet. Og derfor er det til slutt deg som bilist sitt ansvar å 'kjøre etter forholdene', eller la bilen stå.

Lenke til kommentar

Men klokka 2 om dagen folkens, kanskje nærmere halv 3. Da er det kort tid til ruhstid, og da burde det være brøytet, spesielt ved tanke på at været var veldig av på, og det kunne fort komme enda mer snø, og da hadde det vært MANGE som hadde vært enda mer uheldig enn meg!

Lenke til kommentar
det kunne fort komme enda mer snø, og da hadde det vært MANGE som hadde vært enda mer uheldig enn meg!

Jeg liker å tro at de som har førerkort og noen års erfaring fra bilkjøring vet å vurdere forholdene med tilstrekkelig sikkerhetsmargin slik at de ikke kjører ut...

 

Du kan prøve så mye du vil, men det er umulig å bortforklare seg fra vegtrafikklovens §3, som du tydeligvis har brutt.

Endret av eab
Lenke til kommentar
Jeg liker å tro at de som har førerkort og noen års erfaring fra bilkjøring vet å vurdere forholdene med tilstrekkelig sikkerhetsmargin slik at de ikke kjører ut...

 

Signert!

 

Seruka kan selvsagt sutre og syte så mye han ønsker, men det begynner å bli litt i overkant nå. Det virker ikke som om trådstarter i det hele tatt evner å ta inn over seg sitt ansvar i forbindelse med denne hendelsen.

 

Offtopic: Serukas holdninger minner meg sterkt om mange førstegangs Frp-velgeres totale egofokus.

Lenke til kommentar

perpyro: ja, men regner med de PRØVER iallefall. oftere jeg møter brøytebiler med plogen OPPE, selv når det er masse snø her.

 

Jeg kjørte IKKE UT, jeg traff autovernet, og kunen kjøre videre. At jeg vurderte 50-60 som forsvarlig er min sak, jeg kunne IKKE på noen måte vite at det ikke var sakte NOK.

 

Igjen super jobb av mesta på E10:

 

Alle veier i Nordland er åpne lørdag, men farlige asfalthull på E10 i Fiskfjorden kostet en bilist felger og dekk.

 

De står ansvarlig for å tette asfalthull med tettemasse eller asfalt... Skal ikke se bort fra at det er VELDIG gammelt dette hullet, men ikke synlig nå om vinteren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...