Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?


Jakke

Anbefalte innlegg

Om føret er av en slik art at ikke du kan holde bilen på veien så skal du etter retskraftige dommer i norge parkere bilen og benytte andre transportmidler.

Skyldtes derimot utforkjøringen et komlokk som stikker for høyt opp, huller i veibanen som ødelegger bilen eller store steiner i veien så kan du søke erstatning.

Du skal alltid kjøre etter forholdene og er føret av en slik art at du må kjøre i 10km/t gjennom svingen for ikke og kjøre av, ja da må du nok bare pent finne deg i det.

At du kjørte utfor og ikke andre kan skyldes så mangt, biltypen har mye å si samt dekkvalg.

En bil med bakhjulstrekk kan om hastigheten ikke er for stor manøvrere ut av en slik situasjon mens en golf med forhjulstrekk er sjanseløs på samme føret.

205 få 10cm slaps i 60km/t i sving er så be om utforkjøring spor eller ikke.

Det flyter fantastisk godt på slapset.

En citroen 2CV med 135 dekk hadde med stor sansynlighet klart seg mye bedre under samme forholdene.

Slapseføre er lumsk og det er helt og holdent sjåførens fulle ansvar og kjøre etter forholdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken verden lever du i? Det er ikke praktisk mulig å sørge for at alle veiene til enhver tid er brøytet. Hver enkelt entrepenør har en avtale med kommunen de brøyter i. I denne avtalen er det spesifisert vilkår for hvor lang tid entrepenøren har til å sørge for at så og så mye av veien er brøytet.

Lenke til kommentar

Jeg minner atter en gang om denne, og det gjelder alle parter i debatten. Fra nå av vil ethvert personangrep i denne tråden resultere i advarseløkning

 

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Om føret er av en slik art at ikke du kan holde bilen på veien så skal du etter retskraftige dommer i norge parkere bilen og benytte andre transportmidler.

Skyldtes derimot utforkjøringen et komlokk som stikker for høyt opp, huller i veibanen som ødelegger bilen eller store steiner i veien så kan du søke erstatning.

Du skal alltid kjøre etter forholdene og er føret av en slik art at du må kjøre i 10km/t gjennom svingen for ikke og kjøre av, ja da må du nok bare pent finne deg i det.

At du kjørte utfor og ikke andre kan skyldes så mangt, biltypen har mye å si samt dekkvalg.

En bil med bakhjulstrekk kan om hastigheten ikke er for stor manøvrere ut av en slik situasjon mens en golf med forhjulstrekk er sjanseløs på samme føret.

205 få 10cm slaps i 60km/t i sving er så be om utforkjøring spor eller ikke.

Det flyter fantastisk godt på slapset.

En citroen 2CV med 135 dekk hadde med stor sansynlighet klart seg mye bedre under samme forholdene.

Slapseføre er lumsk og det er helt og holdent sjåførens fulle ansvar og kjøre etter forholdene.

Som jeg har sagt tidligere, og du utdypet poenget mitt ;)

Står fortsatt på mitt. Jeg kan ikke stoppe bilen, gå ut å se hvordan føret er, jeg må se og vurdere fra bilen i fart, jeg fant ut at det var forsvarlig å holde 60 på strekka, og som sagt bremset jeg i bakken der uhellet skjedde.

 

Du ville kanskje sagt at 65 var ansvarlig, noen sagt 20, andre 30. Det er ikke sikkert det ville gått galt for deg i min bil, samme tidspunkt. Jeg traff ETT spor i veien, som ikke skulle vært der. Enkelt og greit.

 

Hvilken verden lever du i? Det er ikke praktisk mulig å sørge for at alle veiene til enhver tid er brøytet. Hver enkelt entrepenør har en avtale med kommunen de brøyter i. I denne avtalen er det spesifisert vilkår for hvor lang tid entrepenøren har til å sørge for at så og så mye av veien er brøytet.

Det er 1 time før rushtid, det er bra med trafikk her da, det var helt for jævlig akkurat i den bakken, og ikke BRA heller resten av de 5km jeg kjørte. Men resten av Lofoten, altså 14 mil, de er krute gode...

 

Men der folk pendler mest, NEIDA...

Lenke til kommentar

Det å stoppe bilen og sjekke føret er faktisk noe jeg og mange andre bilister gjør flere ganger i løpet av vinterhalvåret. Ser trådstarter i det hele tatt den bristende logikken i argumentet:

 

"Jeg kan ikke stoppe bilen, gå ut å se hvordan føret er"

 

Men for all del, han får stå på sitt, og kontakte advokat (som han sier han skal).

Så får vi se hva som skjer. Jeg antar det blir relativt stille.

Lenke til kommentar

Han sa stopp og sjekk, jeg sa "umulig, for det er ingen plasser å stoppe på"

 

det er ikke å bortforklare seg. Jeg kunne ikke dømme føret på andre måter enn fra bilen, og jeg så at det var trygt nok til å holde 50-60, som jeg da gjorde, og bilen skjenet ut, på grunn av dårlig brøyting. Det er enkelt, det hadde ikke skjedd om det hadde vært brøytet. Finito

Lenke til kommentar

Hadde heller ikke skjedd om du hadde vurdert annerledes og kjørt saktere, eller en masse andre tilfeldigheter. Du har selvsagt hatt uflaks også, men når du selv sier at du har brede dekk er dette noe du må ta spesielle hensyn til når føret tilsier det. 10 cm slaps tilser absolutt at du bør ta ekstra hensyn. Du gjorde nok det, men feilvurderte og gjorde det altså ikke nok. Vanlig feil som mange kan begå, men innse nå at dette ikke er Mesta sin skyld, med mindre det ligger til rette forhold som du av en eller annen merksnodig grunn har latt være å opplyse om.

Lenke til kommentar

Om atte, hvis atte.

Hadde du kjørt etter forholdene hadde det ikke skjedd.

Hadde du latt bilen stå hadde det ikke skjedd.

Hadde du brukket høyrefoten kvelden før, hadde det ikke skjedd.

 

Hvorfor skulle det være noen automatikk i at når man hevder at det ikke er ens egen skyld, så må noen andre ta ansvaret.

Lenke til kommentar
Kan du, nikkayochi forklare meg hvorfor akkurat min bil skal skjene ut i 60, mens andre kjører i 90 samme dag, samme forhold, samme strekning, og deres bil ikke sporer?

 

Noen kjører i 200 km/t på norske veier uten å krasje - hvorfor kjørte Jonas på 18 av veien og drepte Truls på 16 som satt på? Jonas kjørte bare i 180 km/t ... Jeg tror du selv forstår hvor idiotisk slik argumentasjon er. Hva andre bilførere gjør, er ikke ditt problem eller din sak, med mindre de kjører på deg. Din business er hva du gjør og hva som er ditt ansvar. Ditt ansvar som bilfører er å kjøre på en slik måte at slike situasjoner ikke oppstår. Hvis det ikke er tilstrekkelig brøytet, så kan du ikke kjøre som om det var det - for så å skylde på manglende brøyting. Ansvaret ditt er å kjøre etter de faktiske forholdene på veien. ;)

Lenke til kommentar

Jeg håper du anlegger sak. Det kommer til å koste deg en formue i advokat-utgifter - samtidig som du ALDRI I VERDEN kommer til å se en krone av skadepengene.

 

Om du er en etterpå-klok faen, så betal for KASKO.

 

"Uuuu... Det er ikke min skyld at jeg kjørte uansvarlig - for brøytemannskapene hadde ikke gjort jobben sin". Lykke til, og slutt fra 1-1.

Lenke til kommentar

Om de hadde gjort det de blir betalt for, så hadde det aldri skjedd, uansett. Det skjedde for de ikke gjorde jobben sin.

 

Kanskje jeg kjørte for fort, men hadde det vært brøytet, som det SKULLE VÆRT, så hadde dette ALDRI skjedd. Men det klarer de aldri å gjøre.

 

For å gi eksempel på det supre crewet her oppe:

 

En kompis sin far, 10 hus lenger bort, våknet fordi en hjullaster holdt på klokka 4 om natta og brøyta, og ikke hadde slått av ryggealarm. Han gikk ut og klaga.

 

Gjett hva hjulasterføreren gjorde? Han løftet mannen opp og dumpet han i en snødunge. Det er en grunn til at brøytemannskap ikke får slepe personbiler, de har ikke følelse for hvor mye de drar. Han kunne blir knust, eller knekt et bein.

 

Slik holder de på her, sitter og drikker kaffe, brøyter når det passer dem, og ikke resten av verden, forsøker å skade folk.

 

Det er ikke holdbart. (det er forresten kommunen sin egen entrepenør for alt annet enn E10 som gjorde dette, men det er like dårlig uansett)

Lenke til kommentar

Som sagt det ligger blandt annet en dom fra 90 tallet en gang i Trondheim der en dame kjørte i bakenden på bilen forran seg.

Bilen hadde stoppet opp og føret var så glatt og sporete at det hverken var mulig å stoppe eller komme ut av sporene så hun koliderte i den stillestående bilen selv om hun kjørte etter egne sigende forsiktig og aktpågivende.

Dommen lød at om føret var så umulig at hun ikke kunne kontrolere bilen så skulle huin latt den stå istedenfor, og ble dermed bøtelagt for brudd på veitrafikkloven samt midlertidig inndragelse av lappen.

Det var kona til en tidligere arbeidskolega som var ute og bulka da.

Du hadde fått akkurat samme behandling av retsvesnet om du hadde forårsaket en ulykke når du skjenet ut av veien.

Og som sagt, 60km/t i sving på slapseføre med forhjulsdreven bil og 205 vinterdekk, det er dømt til å misslykkes.

Regner med du havna utenfor oppkjørte spor når bilen din skjena ut også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...