Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?


Jakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lå i 60 før svingen, midt i svingen, som kanskje er 200 meter lang, skjenet jeg ut. Jeg hadde foten svakt på bremsa

 

Det er uheldig å bremse i en sving på vinterføre, eller på all slags føre egentlig, dette kan også ha medvirket til trafikk uhellet du har hatt, i tillegg til for høy fart etter forholdene. De fysiske kreftene og forflytningen i vekt på bilen når du bremser fører til redusert veigrep, dette er noe av det første man lærer i avanserte kjørekurs (racing) men jeg vil tro det er en del av vanlig kjøreopplæring også? :hmm:

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

ABS har en svakhet:

Snø.

 

Vanlige bremser vil blokkeres, og skyve en stadig større mengde snø foran seg. Denne snøen stopper bilen.

 

ABS-bremser blokkeres aldri, og skyver aldri en masse snø foran hjula.

 

Fra Wikipedia sin artikkel om ABS-bremser:

it can also present disadvantages including increased braking distance on slippery surfaces such as ice, packed snow, gravel, steel plates and bridges, or anything other than dry pavement. ABS has also been demonstrated to create a false sense of security in drivers, who may drive more aggressively as a result.

Lenke til kommentar
Det gjelder vel heller det å tråkke hardt på bremsa, og er vel nesten ugjeldene når man har ABS? Jeg har holdt på å brekka lenge, og kan ikke tråkke på bremsa for å meste grepet

 

Veigrepet sideveis reduseres når du bruker kraft for å øke/redusere fremdrift. Trenger ikke låse hjulene for å få problemer med å klare en sving. Klarer ikke å vise hva jeg mener med ord her, en som er god på fysikk forklarer det sikkert en del bedre enn meg :)

 

Men jeg skal ikke si at du tar feil, men jeg har personlig aldri hørt om noen som har fått erstatning på grunn av dårlig føre, dette betyr ikke at det ikke finnes...

Lenke til kommentar
Jeg kjørte i 60, i 70 sona. Hvordan kunne jeg vite at det IKKE var forsvarlig fart?

Hvis du ikke klarer å vurdere forholdene og avpasse farten din etter disse, så bør du la bilen stå hjemme. Dette minner meg om sjåfører som sier: "Hvordan kunne jeg vite at den jævla ungen skulle hente den ballen - etter å ha kjørt på en unge." Slike unnskyldninger holder ikke, det er ditt ansvar som sjåfør, å kjøre slik at du ikke kjører ut, om det så betyr at du må ut å dytte bilen med håndmakt for å få den med deg.

 

Det kan INGEN svare på. Man skal ikke oppdage ddet forsent. For det skal ikke være så dårlig at man må sette ned farten merkverdig på Europaveier.

Helt irrelevant, da faktum er at forholdene var slik at du måtte sette ned farten merkbart. Feilen du gjorde var at du ikke satte ned farten nok.

 

Jeg kjørte til Oslo i sommer, brukte 20 timer fra Lofoten inkl. ferge. Jeg kunne med ordentlig vedlikeholdte veier hatt samme tid idag. På føret som er her nå i Lofoten.

Helt irrelevant å snakke om snøen som falt i fjor. Du må forholde deg til de forholdene som er på veien i det øyeblikket du er på veien, ikke hvordan føret er når det er 20 grader, i midten av juni. Jeg håper du forstår såpass.

 

Vil IGJEN bringe opp det at flere har kollidert på grunn av dårlig vedlikehold på veiene i Lofoten, for Mesta ikke klarer å gjøre jobben sin

Jeg vil igjen minne om at hundre, om ikke tusenvis, krasjer de første dagene det snør her i byen. Det ser ut som at det er første gangen de kjører bil på snø. Dette slår aldri feil dessverre. Jeg har enda ikke kjørt av veien i de årene jeg har hatt førerkort, har det noe med min evne til å avpasse farten etter de forholdene som er på veien, eller har jeg bare hatt flaks? Ikke vet jeg, men jeg blir like skremt hver vinter når jeg ser den fart en enkelte førerere har på veier som er speilblanke.

 

De fleste som har litt erfaring på vinterføre, vet at nullføre kan være dritskummelt. Etter mine erfaringer så er det noe av det værste som er faktisk, nettopp fordi at veiene ofte er sporete, full av vann og/eller slaps. Jeg kjører derfor veldig forsiktig når det er slikt føre.

 

Hvis situasjonen var slik, at det var 10 cm med slaps på veien, og du holder 60 km/t i timen, så kan du jammen skylde deg selv, det er ikke å avpasse farten etter forholdene. Du har null kontroll over bilen med en slik fart under de forholdene du beskriver, nettopp fordi at faren for spor, vannplaning osv er overhengende.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

Du har ganske enkelt driti deg ut. Du har kjørt for fort etter forholdene. Du skal være glad du berget så bra som du gjorde og du skal være glad for at politiet ikke dukket opp, da dette er grunn til å miste førerkortet.

 

EOD

Lenke til kommentar

Neppe. Jeg kunne kjøre videre fra plassen. de hadde ikke hatt mye å sagt, når de hadde sett at bilen hadde skjena ut, truffet autovernet, og kjørt videre.

 

Kan du, nikkayochi forklare meg hvorfor akkurat min bil skal skjene ut i 60, mens andre kjører i 90 samme dag, samme forhold, samme strekning, og deres bil ikke sporer?

 

Flaks, og uflaks. Jeg hadde uflaks, men en av grunnen er at Mesta ikke hadde gjort jobben sin.

 

Og som sagt, kan ikke BEKREFTE at det var 60, det er stor sjanse for at det var lavere, siden jeg bremset, men jeg er desverre ikke en bestemor som stirrer på speedometeret. 60 VAR farten før svingen en plass, men vet ikke hva den var. LES!!!

Lenke til kommentar
Neppe. Jeg kunne kjøre videre fra plassen. de hadde ikke hatt mye å sagt, når de hadde sett at bilen hadde skjena ut, truffet autovernet, og kjørt videre.

Vegtrafikkloven sier følgende

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bo

Du har altås brutt denne loven, noe som kan straffes med inndragelse av førerrett. Det kan du ikke nekte for.

 

Kan du, nikkayochi forklare meg hvorfor akkurat min bil skal skjene ut i 60, mens andre kjører i 90 samme dag, samme forhold, samme strekning, og deres bil ikke sporer?
Jeg kan fortelle deg det. Det kan være de har mer erfaring enn deg, det kan være de har andre dekk, det kan være de ikke kjørte på nøyaktig samme plass som deg, det kan være bilen de kjørte var lettere/tyngre, det kan være bilen de kjørte hadde et annet hjuloppheng, det kan være de hadde andre dempere, det kan være vinden blåste en annen retning osv osv...

 

Flaks, og uflaks. Jeg hadde uflaks, men en av grunnen er at Mesta ikke hadde gjort jobben sin.
Hvis du pisser på gulvet så er det rørleggeren sin feil fordi han ikke har satt toalettet på rett plass (der du pisset)?

 

 

Og som sagt, kan ikke BEKREFTE at det var 60, det er stor sjanse for at det var lavere, siden jeg bremset, men jeg er desverre ikke en bestemor som stirrer på speedometeret. 60 VAR farten før svingen en plass, men vet ikke hva den var. LES!!!

Det spiller ingen jævla rolle om farten din var 60, 50, 10, 100 eller 1000km/t. Du hadde for stor fart i svingen, til at du klarte å manøvrere bilen gjennom svingen under disse forholdene.

Lenke til kommentar

Du sier jo atdu er vant til at Mesta ikke gjør jobben sin. Da burde du visst at det er en god ide å kjøre seint.

 

Jeg er også sterkt misfornøyd med manglende brøyting.

Noen ganger sitter jeg værfast på hytta og spiser hermetikk i en uke.

Men da kjører jeg i hvert fall ikke utfor veien.

 

Snø og is er glatt.

 

Å kutte 10 km av fartsgrensen er ikke alltid nok. Noen ganger må man kjøre 2 km/t i 100-sona.

 

Det er ingen tvil om at du har tabbet deg ut.

Om, rent juridisk, Mesta har delvis skyld, har jeg ikke kompetanse til å bedømme.

 

Grunnen til at de andre bilene ikke kjørte av veien kan f.eks. være at de ikke bremset i svingen, men FØR svingen.

Lenke til kommentar

Som sagt, så bremset jeg ikke mye, minimalt heller, men ikke så mye at jeg kjente ABSen tok tak.

 

Men, siden denne tråden ble så jævlig populær, noen som vet hvor servoreima er på en VW Passat 97'?

 

Enten er reima hoppa av, væskesystemet lekkasje i, eller så er det servoen som er gåen, men den er jo på venstresia, og jeg traff autovernet på høyresia.

 

Kan nevne at det er 10cm veiskulder hos oss, så fra jeg spora til jeg traff tok et millisekund kanskje (litt mer kanskje :p). Virker som noen tror at jeg fløy i hundreoghælvette utfor veien

Lenke til kommentar
Skal snakke med Mesta og advokat personlig før jeg sender klagebrev. Advokaten vet nok mer enn deg om dette ;)

 

Jeg regner med at en advokat vil kunne forklare deg (sannsynligvis på en svært omstendelig måte, og med ord du kanskje ikke forstår med en gang) at du bare må glemme å klage til utenomverdenen (mesta, de rødgrønne, etc) over forhold du som innehaver av sertifikat for bil er forpliktet til å håndtere. Glem saken, innse at du var uforsiktig og bestrev å unngå slike hendelser for fremtiden.

 

Hørt om Humble Pie? (ikke bandet, men uttrykket)

 

Forstår forresten ikke med all min velvilje hvorfor du drar inn dekkdimensjon i dette.

Lenke til kommentar

Du kjørte bare 10km/t senere enn fartsgrensen på kanskje det dårligste føret vi har?

 

Fartsgrensen tilsier maksimal lovlig fart når føret er på sitt beste, og du kjørte bare 10km/t senere enn fartsgrensen på kanskje det dårligste føret vi har?

 

Ja, du har så definitiv vurdert føret korrekt... :no:

Lenke til kommentar

Skal iallefall prøve, det skader ingen ;)

 

Jeg føler at det ikke var min feil, iallefall delvis ikke, da veiene SKAL være brøytet, og det har som sagt vært MANGE klager på Mesta, ikke bare her hører jeg, men i resten av landet også. At ikke kommunene skjønner når nok er nok.

 

Uansett så har dekkdimensjon MYE å si. Jo breiere dekk du har, jo lettere har bilen for å skli oppå snøen, istedet for med smalere dekk, der de "skjærer" igjennom lettere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...