Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?

Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte for 20 min sia inn i autovernet og knuste forstillinga på høyre side. har jeg noen rettigheter da det lå 10 cm slaps på veien, på E10? Det er en Europavei, som alle vet, og SKAL holdes ryddig til alle tider.

Slapsen gjorde at jeg spora i en sving som går nedover. Servoen er også ødelagt, eller det er ikke alltid jeg kan ratte over, og ellers er det drittung. har to vitner som kan bekrefte at bilen spora og traff autovernet, forøvrig i 60 i 70-sona

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ? Om bilen min tok tak i spor som var der for at det ikke var brøyta, så er det ikke mi feil uansett? Jeg kjørte på veien, bilen tok tak i spor, og jeg kunne ikke gjøre noe. Kunne brekka, men da hadde jeg knalla motgående trafikk

Lenke til kommentar

Påstanden din er BULLSHIT! Kjører du så fort at du ikke kan kontrollere bilen, kjører du uansvarlig - noe som fratar deg retten til "erstatning".

Om du ikke er ening, så ber jeg deg skrive et brev til vegvesenet - hvor du gjør rede for hendelsesforløpet. Du vil GARANTERT få avslag, fordi du ikke kjørte ansvarsfult, og etter forholdene.

Lenke til kommentar
Hæ? Om bilen min tok tak i spor som var der for at det ikke var brøyta, så er det ikke mi feil uansett? Jeg kjørte på veien, bilen tok tak i spor, og jeg kunne ikke gjøre noe. Kunne brekka, men da hadde jeg knalla motgående trafikk

Om veien er så sporete, så må du finne deg i å kjøre så rolig at du klarer å kontrollere bilen. Du brøyt vegtrafikklovens §1. En hver skal ferdes aktpågivende og varsomt. (eller noe slikt)

Lenke til kommentar

Hvor fort skal man kjøre når det er slaps ute? Jeg kjørte i 60, for jeg følte at det var passe fart til forholdene. Jeg kunne kjørt i 30, det hadde skjedd det SAMME!

Når en vei er tildelt Europavei så skal iallefall den veien være ryddet til klokka er 14, da folk BEGYNNER å være ferdig på jobb. Veiene i Lofoten er kjent for å være dårlig brøyta, og folk har krasjet MYE her oppe på grunn av dårlig vedlikehold.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyheter/article3935058.ece

Slik er det DAGLIG her, for Mesta ikke gjør jobben sin. Alle klager, ingenting skjer.

EDIT: Quote fra kommentarene:

Kjørte i dag (20.11.08) fra Svolvær til Gravdal m/retur. Fra Gravdal til Lyngvær var veiene godt vedlikeholdt. Mellom Kabelvåg og Svolvær derimot, var underlaget så ujevnt at bilen ristet slik at Skrova så ut som en milionby!

Det er akkurat her dette skjedde, for de som er kjent her, mellom LAS og Svolværskiltet i bakken der. Ikke mye sving, ikke mye bakke

Endret av Seruka
Lenke til kommentar

Er du seriøs nå, du tror du kan kreve erstatning fordi det er dårlig måket? Neste gang tegner du kaskoforsikring.

Hvor fort skal man kjøre når det er slaps ute? Jeg kjørte i 60, for jeg følte at det var passe fart til forholdene. Jeg kunne kjørt i 30, det hadde skjedd det SAMME!

Du skal kjøre så fort som er forsvarlig - det er selvsagt ikke noe fasitsvar på hvor fort dette er, da det varierer etter forholdene. Du kan kjøre forsvarlig i 100 km/t på en strekning en dag og neste dag kan det være at det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 20 km/t. Trodde dette var allmennviten.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Du før prøve saken din for domstolen eller riktig klage instans.

Riktig formulert (snakk med en advokat) burde du egentlig få medhold og dekt erstatningen.

Bevis som fotografier av veien burde også fremkomme for bedre vurdering.

Regner med fartsgrensen er mellom 70-80Km/h timen på denne veien, dermed så hadde du jo allerede begrenset farten med 1 / 4 del som burde være tilstrekkelig om det var god sikt ellers og man ikke ønsket å sinke traffiken.

Edit : Regner med at med dårlig brøyting så mener du ujevn brøyting som gir feil inntrykk av veistandaren.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg kjøre så fort som jeg følte var ansvarlig. Det er det eneste fasitsvaret som er der.

Selvfølgelig skal man ha erstatning om noe blir skadet for andre ikke har gjort jobben sin.

Om jeg får snø i hodet fordi ingen har måket taket, og barnevogna mi stryker med, så skal jeg selvfølgelig ha erstatning for dette. Såfremst jeg ikke gikk der det var skiltet "FARE! Takras!", men det sto ikke "FARE! Her blir det ikke måket mer enn 2 ganger i døgnet, og det er klokka 6 om morgenen og 9 om kvelden!

Lenke til kommentar
Jeg kjøre så fort som jeg følte var ansvarlig. Det er det eneste fasitsvaret som er der.

Selvfølgelig skal man ha erstatning om noe blir skadet for andre ikke har gjort jobben sin.

Om jeg får snø i hodet fordi ingen har måket taket, og barnevogna mi stryker med, så skal jeg selvfølgelig ha erstatning for dette. Såfremst jeg ikke gikk der det var skiltet "FARE! Takras!", men det sto ikke "FARE! Her blir det ikke måket mer enn 2 ganger i døgnet, og det er klokka 6 om morgenen og 9 om kvelden!

Ja, lykke til. Du kommer aldri til å få noe dekket her, det kan jeg love deg. Det er en vurderingssak hvorvidt hastigheten din var forsvarlig eller ikke, og her har du jo helt klart vurdert feil. Hadde du kjørt etter forholdene hadde du ikke kjørt ut, så enkelt er det. Du har altså IKKE tilpasset farten etter forholdene.

Å sammenligne dette med et takras er jo festlig. Du har ingen påvirkning på hvorvidt takraset faller i det millisekundet du står under uansett om du løper eller går sakte.

Videre bør du jo ikke akkurat trenge et advarselsskilt som opplyser deg om at det er mangelfull måking hvis du ser at det er 10 cm slaps på veien. At det i følge deg er et gjentagene problem at det ikke blir måket taler jo enda mer mot din sak, siden du vet dette på forhånd burde du derfor forstå at det er glatt / sporete på nevnte strekning.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Jeg føler Seruka har et poeng.

Et poeng som han aldri vil komme noen vei med.

Det var så mye snø i veien at farten min ikke hadde hatt noe å si, for det var tydelig at andre har kjørt i samme fella, men kommet unna, for jeg traff spor der, så skjena jeg ut.

Latterlig påstand, selvfølgelig har farten din noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar

Om det er spor der, så er det ikke mye å gjøre. Det er som med tog, det følger spor slavisk.

Det faktum at jeg har breie dekk, som har lettere for å spore og flyte oppe snøen istedet for å skjære igjennom, er ikke mye jeg kan gjøre med, da det er standard bredde fra Møller AS sine anbefalninger. Det ble rot, men dere skjønner

Lenke til kommentar
Om det er spor der, så er det ikke mye å gjøre. Det er som med tog, det følger spor slavisk.

Det faktum at jeg har breie dekk, som har lettere for å spore og flyte oppe snøen istedet for å skjære igjennom, er ikke mye jeg kan gjøre med, da det er standard bredde fra Møller AS sine anbefalninger. Det ble rot, men dere skjønner

Tror du vegvesenet vil dekke skadene dine fordi du har brede dekk?

Om det er spor i veien kan du gjøre to ting:

1. Kjøre etter forholdene slik at bilen din ikke sklir ut av sporene, altså kjøre sakte.

2. Kjøre utenom sporene.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Ulykkesgruppen skal blant annet undersøke om Mesta har overholdt kontrakten for brøyting på strekningen, skriver adressa.no.

Mesta har ansvaret for å utføre vedlikeholdet av veien for Statens vegvesen. GPS-utstyr påmontert brøytebilene gjør det mulig å ettergå hvor brøytebilen har vært og på hvilket tidspunkt.

19 år gamle Tonje Pettersen og 18 år gamle Tommy Johansen fra Trondheim omkom da bilen deres fikk skrens og kolliderte med en kassebil. Ulykken skjedde i utgangen av en sving på Rv. 705 ved Elvran i Stjørdal i 11-tiden nyttårsaften. I kassebilen satt to voksne og fire barn. De seks ble lettere skadd i kollisjonen.

Det skal ha vært snøvær, sporete veibane, nullføre og slaps på stedet da ulykken inntraff. (ANB-NTB)

Liknende start, ulik ende. Sporete veibane, nullføre, slaps. Bilen min sporet andre veien. Takker noen, aner ikke, tror ikke på gud :p for at det gikk bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...