Gå til innhold

Artilleribataljonen, hva er det?

x-team

Anbefalte innlegg

Har fått varsel om pålagt innkalling til Brigade Nord, Artilleribataljonen i hæren..

Men jeg finner ikke noe spesielt om hva dette akkurat omhandler?

Er dette og sitte i skogen hele vinteren og gå på ski osv å fryse masse?

Ikke at jeg er vant med og være ute siden jeg er fra nord-norge og kjører masse snøscooter osv..

Jeg har et lite problem at jeg bruker og få vondt i ryggen ved mye gåing i terrenget osv, men jeg kan fortsatt tenke meg i forsvaret..

Noen som har noe og svare meg?

Evnt tips om hvor andre plasser jeg kan søke meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som sagt fra nord-norge så og sitte i skogen og gå på ski har jeg gjort nok av.

Jeg har tenkt litt på grensevakt mulig, (det er vel litt kjøring med snøscooter der :p )

Eller kansje transport og logistikk eller hva det heter? Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Jeg er som sagt fra nord-norge så og sitte i skogen og gå på ski har jeg gjort nok av.

Jeg har tenkt litt på grensevakt mulig, (det er vel litt kjøring med snøscooter der :p )

Eller kansje transport og logistikk eller hva det heter? Hva innebærer det?

Hei!

Er selv i artilleriet og tror jeg kan svare på en del av spørsmålene du har!

Artilleribataljonen driver med mye forskjellig, blant annet:

Stabsbatteriet:

Stabsbatteriet har følgende tropper: Vakt & Sikring, Ammunisjonsforsyning, og Garnison.

Vakt & Sikring: Dette er gjengen som driver Vaktholdet i leiren, og som rykker ut ved alarmer og bråk i helgene. Tjenesten virker helt grei med lite felt, og mye dødtid i vaktboden. Etter det jeg har forstått kan de også bli sendt på oppklaringsoppdrag i en evt krise/krig.

Ammfors: Kort og greit de som forsyner hele bataljonen med ammunisjon, vann, og mat. Her kan du få påspandert C-lappen dersom du kommer inn!

Garnison: Slaskene over alle slasker. Her er gjengen som driver skytebanene, lager blinker, driver med vaffelsteiking, og som sitter på Velferden og spiller på 123spill.

Batteri Olga/Nils:

Batteri Olga har innrykk i januar, og Nils har innrykk i August.

Dette er Kanonbatteriene i Artbn. Hovedoppgaven deres er å gi hæren tung artilleristøtte i strid.

Til tross for dette har troppene i Olga/Nils veldig varrierte oppgaver:

Kanontroppen: Dette er de som skyter med kanonene. Oppgavene du kan få i kanontroppen varierer fra 12,7 skytter, lader, og vognfører.

Stabstroppen: Denne troppen sin oppgave er å sette opp kommandoplasser, drive med nærforsvar, og gi kanonene værdata før skyting.

OP-troppen: OP-troppen består av 14 mann, og deres oppgave er rett og slett å finne FI! Tjenesten er den hardeste av de tidligere nevnte troppene og innebærer lange dager/netter i felt hvor man ligger helt i ro og leiter etter FI med varmesøkende kamera og kikkert. Her lærer man å kunne lede ild med alt fra laser, til kart/kompass.

Det er ingen tvil om att OP-troppen er det feteste du kan gjøre som vernepliktig soldat rett etter rekrutten.

Tjenesten som OP/ildleder innebærer at man får en hel del ekstra kurs og utstyr som andre vernepliktige ikke får. Blant annet: Nattoptikk, Glock, og Jegersats.

Vi bruker følgende transportmidler: m113, Snøscooter, og MB

NATO skriker for tiden etter Ildledere, så mulighetene for IntOps er ekstremt store!

Anbefaler selvsagt denne troppen! (tjenestegjør der selv)

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan kommer du inn i OP-troppen? Er det de som gjøre det best på rekrutten som kommer dit, eller må du søke?

Er det sånn at når du kommer inn starter alle med blanke ark også etter endt rekrutt blir du plasser/søker deg til en av disse avdelingene? Eller er det sånn at du blir plassert på enten stabsbatteriet eller Batteri Nils før rekrutten?

Og ser på hjemmesidene deres at det også finnes Lokaliseringsbataljonen med artillerijeger, noe jeg har veldig lyst til. Er den for førsteganstjeneste? Vet du noe om hvordan denne tjenesten er? Og hvordan du kommer inn?

Og hva med Batteri Piraya, er det noe bra?

Hvordan er muligheten til å ta befalskolen? Er det noen spesielle avdelinger det er større sjanse for å komme inn på til å bli befal? Og blir det tatt ut folk til befalsutdanningen av de som tjener førstegangstjenesten hvert år?

Ble en god del spørsmål, men takker for svar!

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Den første dagen du kommer må du si i fra hvis du vil inn i OP når de gir deg avdeling. Hvis ikke kan du bli plassert i stabsbatteriet, og de har ikke en slik tropp. under rekrutten får du all informasjonen du trenger, og så kan du søke på tropp. Du får 3 valg, fra 1. til 3. prioritet, og så må du bare håpe at de ansatte i forsvaret som har hjulpet deg gjennom rekrutten synes du passer til OP-tjeneste.

NB! Batteri Nils er mekanisert, det vil si at ca. 50% av stillingene er sjåfører. Da vi var inne hadde bare halvparten av folka billappen, så alle med bilsertifikat unntatt 5 stykker endte opp som sjåfør. OP-troppen skal ha 3 sjåfører og resten (vanligvis 12 stk.) er vanlige OP-soldater. Med andre ordvil du mest sannsynligvis kjøre ett eller annet hvis du har bilsertifikat.

Lenke til kommentar

Nei, du får tilbud om jegertjeneste i posten når det begynner å nærme seg. Det er nemlig opptak litt tidligere enn hos Nils og Staben. De som detter ut av jegeropptak blir plassert hos Nils og Stab når de er på plass. Var noen jeger-rejects i OP-troppen f. eks.

Det var i hvert fall sånn for 2 år siden.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Ja, det er sånn type 2-4 uker i forveien. Du må antageligvis reise en gang i juli, i motsetning til de andre som reiser i august. Må vel ringe militæret hvis du vil ha nøyaktige datoer allerede nå, men det er fortsatt en god stund til.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Under opptaksperioden så jeg jegeraspiranter løpe rundt med orienteringsnummere på kroppen hver dag, og de så som regel skikkelig slitne og jævlige ut. De løper alltid i stedet for å gå osv. Nummerne er ikke pga. orientering, men for å se forskjell på aspirantene gjennom perioden da selvfølgelig. De får vel tilnærma de samme utfordringene som hos andre jegeropptak (les om sånt på mil.no), men jeg mistenker at det ikke er fullt så hardt som fallskjerm eller marine. De var å treffe på velferden ganske ofte for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Altså, det er jo bare HJK og marinens jegervåpen som har den type seleksjon jeg tror du sikter til (med mindre artbat. har noe som er veldig likt). GSV og GP(jegerkompani) har jo en helt annen seleksjonsprossess, hvor det på GSV går over seks måneder og du generelt ikke har muligheten til å gi deg, men heller blir overflyttet når befalet mener at du gjør en dårligere jobb, mens på GP er det så vidt meg bekjent seleksjonsprosses ut hele rekrutten, hvor det ikke er det fysiske som er "hatet", men mer all driten du må gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...