fantenberg Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hei! Jeg har begynt på et studie nå som jeg liker godt, men er ikke hundre prosent tilfreds, så jeg VURDERER å bytte til noe annet. Jeg vurderer BI, da dette er en privatskole og ikke krever høyt snitt, slik som de offentlige skolene gjør. På VGS gikk jeg musikklinje, derfor har jeg liten erfaring med økonomi i skolen. Derfor lurer jeg på hvordan det blir for meg? Jeg syns eiendomsmegling høres spennende ut, og tror jeg kunne passet til det studiet og senere jobb. Men det jeg frykter er altså at jeg vet litt for lite hva jeg får til. Jeg syns det høres interessant ut. Men det er ikke nok, jeg trenger mer info og har som sagt ikke økonomibakgrunn fra skolen fra før. Og når vi er inne på det så lurer jeg også på poengkravene! Er de lave, eller eksisterer de ikke i det hele tatt, såfremt man har studiekompetanse. Jeg har generell studiekompetanse, 42 studiepoeng og er altså nysgjerrig på eiendomsmegling på BI, men er redd for å bæsje-på-leggen, rett og slett. Tips, triks? Anbefaleringer? Tar i mot alt av info! Takk! :-) Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Det vil overraske meg voldsomt om det blir høye opptakskrav på eiendomsmeglerstudiet. Dette er et veldig konjunkturutsatt yrke, og nå har den bransjen hatt en voldsom nedtur. Det er et stort overskudd av meglere, og et like stort overskudd av studieplasser. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Takk! Jeg vurderer også siv.øk. på BI, men det krever Matematikk R1. Betyr dette at jeg må bruke ETT ÅR på bare ta det faget? Slik at jeg kan inn på BI, eller kan jeg få gjort det raskt? Ta en eksamen til sommeren og forhåpentligvis bestå? Og hva er poengkravet for opptak på siv.øk. på BI? Eller økonomi og adm. som det heter. Takk! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Enda et: Har BI noen form for ordinær/primær-kvote-system? Eller kan man forbedre fag som man vil før man søker uten å havne i noen annen opptakskvote enn andre? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det er ingen vei utenom matematikkravene. På noen studier kan det muligens være mulig å få til en avtale hvor man får studieplass på betingelse av at man står i det ene faget man mangler i løpet av første semester, men jeg tror ikke du får det på siv.øk. Det er ingen kvoter på BI. Før hadde de en avtale med diverse idrettsforbund som sikret toppidrettsutøvere plass og fritak for progresjonskravene, men jeg tror det også er over nå. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Kult, takker for svar! Vil gjerne vite noe inside om studiet også, personlige erfaringer, så hvis det er noen som har gått der eller kjenner som noen går/har gått der så del dine erfaringer! Et annet spørsmål er om det er SMART å ta en slik utdanning med tanke på markedet for meglere og at det er mange de siste årene som har tatt en slik utdanning. Kanskje det er for mange meglere i forhold til hva markedet har bruk for? Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Får man noe støtte fra Lånekassen når man studerer på BI, eller hvordan fungerer den støtteordningen? Får man vanlig lån som på andre offentlige studier, a la 85000 i skoleåret? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jaaaaaaa. Finnes noen skoler som tilbyr sommerkurs i R1. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Jaaaaaaa.Finnes noen skoler som tilbyr sommerkurs i R1. Hvor hvor hvor! Hvor kan jeg ta disse kursene? Noen som vet? Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Jeg lurer på hvordan situasjonen er mellom økonomi vs. salg/markedsføring i eiendomsmegler-studiet og i en eiendomsmeglers daglige arbeid? Jeg tror eiendomsmeglerstudiet passer for meg, men må bestemme meg snart, og det eneste jeg stusser på er dette med hvor mye økonomi det er. For jeg er ikke så interessert i økonomi, det kan bli for mye, men litt må det selvsagt være! Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Helt på høyre side (under studieinnhold) ser du hvilke fag du vil ha de forskjellige årene, grovt forklart. http://www.bi.no/Content/Study____46354.aspx Førsteåret på BI er nesten helt likt for alle studiene, er ett eller to fag forskjell. Det blir nok en del økonomi, men du læres jo alt fra bunnen av. Siden det ikke kreves noen tidligere økonmifag. BI har søknadsfrist 15 april, men man kan søke helt fram til studiestart om det er ledige plasser. Allikevel burde du søke så fort som mulig. Var på informasjonsmøte på BI i oslo, der sa de ca 3,5 i snitt var en slags målegrense, ikke sikker på om dette er et faktisk krav. Studie på BI gir fult studentlån på lik linje med feks UiO. Siviløkonomi er et fag med masse matte og jobbing med tall. Så om du ikke er glad i det ville jeg nok ikke anbefale det, tror også det er et av de vanskeligere studiene å komme inn på BI. Det skader jo allikevel ikke å søke om det er det du vil. Bare husk at det koster ca 45.000-70.000 per år på bi, litt varierende på studiene. Så du burde ikke bare søke deg dit om du er veldig usikker og ikke vet hva du vil. Endret 27. mars 2009 av Christeven Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Takk! Jeg tror ikke siv.øk. er aktuelt, nei, men eiendomsmegling høres veldig interessant ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå