Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om hydrogen - brenselcelle.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et skoleprosjekt hvor jeg skal skrive 5 - 10 sider om brenselcelle :roll:

Brenselcelle er miljøvennelig. Drivstoffet er hydrogen. Rent hydrogen er relativt sjeldent i naturlig tilstand på Jorden, men vi har store mengder av H2O på jorda.

Hvor mye bruker vi av hydogenet på jorda? og hvor mye kan vi bruke? Hvorfor utnytter vi ikke vannet mer, og henter masse hydrogen fra det?

 

Hydrogen er det vanligste grunnstoffet i universet, med en andel på anslagsvis 75% av universets totale masse.

Er det mulig og hente hydrogen fra universet? Hvorfor gjør vi ikke det?

 

Vist det er noen som kan litt om dette så er jeg takknemmelig for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, brenselceller er faktisk ikke miljøvennlige. For å få tak i hydrogen må det spaltes fra H2O ved hjelp av elektrisitet. Elektrisitet kan komme fra ett kullkraftverk eller liknende, så da er det forurensende. Det blir miljøvennlig der du bruker det, men ikke der det produseres.

 

Å hente det fra rommet ville vært et SINNSYKT waste. Tenk alt drivstoffet som må til for å sende noe opp i rommet, og hvor lite man hadde fått med seg tilbake.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler er av to hovedtyper:

Enten omdannes hydrogenet og oksygen fra lufta til vann i en brenselcelle. Ut av denne brencelcella kommer det strøm, som brukes til å drive en vanlig elmotor. En brenselcellebil er derfor egentlig en helt vanlig elbil, men med en litt uvanlig strømkilde. Brenselcelleteknologien ble oppfunnet for bruk i Apollo-måneferdene, der ville batterier blitt for tunge å drasse på.

 

Den andre typen hydrogenbil bruker hydrogengassen i stedet for bensin i en vanlig forbrenningsmotor, f.eks har Mazda laget en versjon av RX-8 med en lettere ombygd Wankelmotor som de forer med hydrogen i stedet for bensin. Det som må bygges om er visse gummipakninger, drivstoffslanger og lignende.

 

Og så har begge typer hydrogenbiler et felles problem, nemlig lagringen av hydrogenet. Det må enten oppbevares i flytende form i en slags termos, eller i sterkt komprimert form i en trykktank. Et alternativ som bl.a Mercedes jobber med er å la hydrogenet midlertidig binde seg kjemisk til et annet materiale, og frigjøre hydrogenet ved hjelp av et katalysatormateriale. Teknikken er fasinerende, men uhyre kostbar.

 

Et annet hydrogenproblem er det å produsere nok hydrogen, dagens metoder forbruker langt mer energi enn det som finnes i den ferdige gassen. Den "billigste" og enkleste metoden er å spalte vann ved å sende elektrisk strøm gjennom det. I Norge og Sveits er mye av elektrisiteten produsert ved hjelp av vannkraft, men i mesteparten av verden er elektrisitetsverkene enten fyrt med kull, olje eller kjernekraft som varmer opp vann, og så er det vanndampen som driver turbinene i kraftverket. Inntil noen klarer å konstruere et fungerende fusjonskraftverk vil det nok ta lang tid før man kan produsere nok hydrogen til verdens bilpark.

 

 

 

Dette innlegget er kopiert fra http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?t=1471 og er ikke skrevet spesifikt for denne tråden.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hydrogenbiler er av to hovedtyper:

Enten omdannes hydrogenet og oksygen fra lufta til vann i en brenselcelle. Ut av denne brencelcella kommer det strøm, som brukes til å drive en vanlig elmotor. En brenselcellebil er derfor egentlig en helt vanlig elbil, men med en litt uvanlig strømkilde. Brenselcelleteknologien ble oppfunnet for bruk i Apollo-måneferdene, der ville batterier blitt for tunge å drasse på.

 

Den andre typen hydrogenbil bruker hydrogengassen i stedet for bensin i en vanlig forbrenningsmotor, f.eks har Mazda laget en versjon av RX-8 med en lettere ombygd Wankelmotor som de forer med hydrogen i stedet for bensin. Det som må bygges om er visse gummipakninger, drivstoffslanger og lignende.

 

Og så har begge typer hydrogenbiler et felles problem, nemlig lagringen av hydrogenet. Det må enten oppbevares i flytende form i en slags termos, eller i sterkt komprimert form i en trykktank. Et alternativ som bl.a Mercedes jobber med er å la hydrogenet midlertidig binde seg kjemisk til et annet materiale, og frigjøre hydrogenet ved hjelp av et katalysatormateriale. Teknikken er fasinerende, men uhyre kostbar.

 

Et annet hydrogenproblem er det å produsere nok hydrogen, dagens metoder forbruker langt mer energi enn det som finnes i den ferdige gassen. Den "billigste" og enkleste metoden er å spalte vann ved å sende elektrisk strøm gjennom det. I Norge og Sveits er mye av elektrisiteten produsert ved hjelp av vannkraft, men i mesteparten av verden er elektrisitetsverkene enten fyrt med kull, olje eller kjernekraft som varmer opp vann, og så er det vanndampen som driver turbinene i kraftverket. Inntil noen klarer å konstruere et fungerende fusjonskraftverk vil det nok ta lang tid før man kan produsere nok hydrogen til verdens bilpark.

 

 

 

Dette innlegget er kopiert fra http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?t=1471 og er ikke skrevet spesifikt for denne tråden.

 

Veldig mye nyttig her:) Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Har ingen aning ;) - men når det gjelder utnyttelse av teknologien tror jeg Honda er en av de som har kommet lengst. <a href="http://corporate.honda.com/environment/fue..._cells_overview" target="_blank" rel="nofollow">http://corporate.honda.com/environment/fue..._cells_overview</a>

 

Under "Fuel Cell Resources" linken finner du masse stoff også - mulig du kan få svar på spørsmålene der.

 

Takker:)

Endret av joaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...