venus_ Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Noen som går eller har gått matematikk, informatikk og teknologi på UIO her? Og kan fortelle litt? Jeg lurer på å søke på det til høsten, men usikker på om jeg vil "klare" meg. Jeg synes 3mx har gått veldig bra, sliter litt med integralregning som jeg har lest det er en del av på MIT. Men informatikk og teknologi har jeg absolutt ingen forkunnskaper om. Lenke til kommentar
ashore Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg har tatt en bachelor i informatikk ved UiO (og dermed tatt endel av de samme fagene), og mitt inntrykk er at svært få har nevneverdige forkunnskaper innen informatikk og teknologi. Du vil lære å programmere fra bunnen av. Det virke litt tungt i starten, men det går bedre etterhvert. I tillegg vil du nok benytte Linux en del, men det pleier å gå bra Lenke til kommentar
ashore Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det kan også være lurt å ta Forkurs i informatikk i august for å få en mykere start på det tekniske og det sosiale. Du får nok brev noen uker før om du blir tatt opp til studiet. Det finnes også lignende repetisjonskurs i matematikk. Se: http://folk.uio.no/inffork/ http://www.math.uio.no/forkurs/ Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg går siste semester på MIT nå, og er strålende fornøyd med studiet. Liker du matematikk passer det, samtidig som du får ekstremt mange muligheter både under og etter utdanningen. Du kan velge ganske tidlig om du vil gå informatikk, matematikk, statistikk eller en fysikk rettning, samtidig som du kan velge om du vil gå en teoretisk eller praktisk utdanning, ved at du kan velge studiehverdagen din så og si helt selv. Selv tar jeg en matematisk informatikk grad, da jeg liker både informatikk og matematikk. I en master har jeg muligheten da til å søke en ren matematikk/informatikk grad, eller velge å ta en krysning, slik jeg gjør nå. Hvis du er interessert i jobbmuligheter vil utdanningen her gi deg veldig store muligheter, på arbeidslivsmesser osv. har jeg enda ikke kommet til en bedrift som ikke er interesserte i personer med min bakgrunn innen både informatikk og matematikk. Jeg angrer ikke et sekund på valget om å studere på matematikk, informatikk og teknologi. Vil også anbefalle deg å ta forkurs informatikk, og vurdere forkurs i matematikk før du starter på studiet. Lenke til kommentar
Acherontic Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis man går ut av videregående med 3 eller 4 i matte R2(3MX), er da informatikk et dumt valg? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis du har lyst å jobbe med IT så bør du velge informatikkstudie ut fra det, og ikke bekymre deg for mye over karakterer (så fremst du kvalifiserer til opptak). Lenke til kommentar
Acherontic Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Takker. Tenker også litt i forhold til om man er dårligere forberedt til studiet om man har dårligere grunnleggende mattekunnskaper? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du har ganske mange måneder på deg til å forbedre de svake matematiske kunnskapene. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Nå kjenner jeg ikke uio noe særlig, men så lenge man jobber jevnt og trutt så ordner det seg nok. Det værste som kan skje er at du stryker på en eksamen eller to, men da må man bare jobbe videre inntil man står. Før eller siden sitter det. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg gikk ut med en sterk tréer i 3MX fra VGS, og har gått et år på informatikk ved UiO nå. Det er et veldig greit studie, men personlig har jeg blitt helt frelst av matte dette året - så til høsten skal bytte studie. Har søkt på en del tunge mattestudier. Uansett, poenget mitt var at så lenge du arbeider og interesserer deg for fagene skal du klare dette veldig veldig fint. Lenke til kommentar
venus_ Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Jeg går siste semester på MIT nå, og er strålende fornøyd med studiet. Liker du matematikk passer det, samtidig som du får ekstremt mange muligheter både under og etter utdanningen. Du kan velge ganske tidlig om du vil gå informatikk, matematikk, statistikk eller en fysikk rettning, samtidig som du kan velge om du vil gå en teoretisk eller praktisk utdanning, ved at du kan velge studiehverdagen din så og si helt selv. Selv tar jeg en matematisk informatikk grad, da jeg liker både informatikk og matematikk. I en master har jeg muligheten da til å søke en ren matematikk/informatikk grad, eller velge å ta en krysning, slik jeg gjør nå. Hvis du er interessert i jobbmuligheter vil utdanningen her gi deg veldig store muligheter, på arbeidslivsmesser osv. har jeg enda ikke kommet til en bedrift som ikke er interesserte i personer med min bakgrunn innen både informatikk og matematikk. Jeg angrer ikke et sekund på valget om å studere på matematikk, informatikk og teknologi. Vil også anbefalle deg å ta forkurs informatikk, og vurdere forkurs i matematikk før du starter på studiet. Tusen takk for utfyllende svar, dette hjalp meg veldig! Har bestemt meg for å søke mit Jeg kommer til å ta forkurset i informatikk, men usikker på forkurs i matematikk siden jeg tar 3mx nå. Er det bare repetisjon av 3mx eller er det noen nye tema som er verdt å få med seg? Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 http://www.math.uio.no/forkurs/index.shtml Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Tok det ikke selv, men de som tok det sa de fikk noe ekstra og hadde en enkel første uke. Men er stort sett repetisjon, så hvis du har god kontroll på pensum er det ingen vits i. Lenke til kommentar
venus_ Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Takk! Ser ut som det kan være lurt. Lenke til kommentar
ashore Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Tok det ikke selv, men de som tok det sa de fikk noe ekstra og hadde en enkel første uke. Men er stort sett repetisjon, så hvis du har god kontroll på pensum er det ingen vits i. Jeg tok forkurs i matematikk når jeg begynte på IFI. De folkene jeg møtte der og jobbet sammen med, er blant de jeg har hatt mest med å gjøre gjennom studiet. Så den sosiale biten er også et pluss! Endret 16. april 2009 av ashore Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det er sant. Forkursene er veldig effektive for å få seg kontakter. Du burde også være med på fadderordningen, som MIT student slipper du til og med å melde deg på, da det er ordnet av instituttet/fagutvalget ved matematikk. Var hvertfall sånn da jeg startet. Lenke til kommentar
venus_ Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Det er sant. Forkursene er veldig effektive for å få seg kontakter. Du burde også være med på fadderordningen, som MIT student slipper du til og med å melde deg på, da det er ordnet av instituttet/fagutvalget ved matematikk. Var hvertfall sånn da jeg startet. Hvor hardt er egentlig studiet? Har hørt at det er et av de hardeste bachelorene man kan gå? Varierer selvfølgelig fra person til person, men hva er ditt inntrykk? Hvor mye jobber du med studiene i løpet av en uke? Er det mulig å ha deltidsjobb i tillegg? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det kommer jo helt ann på hvor gode karakterer du vil ha. Men alle linjene på matnat går jo uansett for å være harde, teoretiske linjer, noe MIT også er i aller høyeste grad. Jeg jobber vel ca. 30-40 timer i uka, så normal arbeidsdag må du nesten regne med. Selvsagt en del som jobber mindre også, og en del som jobber mer. Selv har jeg deltidsjobb ved siden av, noe som ikke er noe problem, men kommer igjen ann på hvor mye du vil jobbe ved siden av. Jobber du 50% i matbutikk går det ut over studiene. Jeg har jobbet som vikar på vgs. og jobber nå som gruppelærer på UiO. Lenke til kommentar
venus_ Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Det kommer jo helt ann på hvor gode karakterer du vil ha. Men alle linjene på matnat går jo uansett for å være harde, teoretiske linjer, noe MIT også er i aller høyeste grad. Jeg jobber vel ca. 30-40 timer i uka, så normal arbeidsdag må du nesten regne med. Selvsagt en del som jobber mindre også, og en del som jobber mer. Selv har jeg deltidsjobb ved siden av, noe som ikke er noe problem, men kommer igjen ann på hvor mye du vil jobbe ved siden av. Jobber du 50% i matbutikk går det ut over studiene. Jeg har jobbet som vikar på vgs. og jobber nå som gruppelærer på UiO. Greit å vite hva man skal være forberedt på Lenke til kommentar
venus_ Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Er det forresten nødvendig å ha en egen pc som skal brukes på skolen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå