Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtthet og drømmer

Anbefalte innlegg

I dag sovnet jeg i filosofitimen. Ikke at det er et kjedelig fag, men jeg manglet litt søvn.

Så jeg sov i rundt en klokketime - læreren har en veldig grei innstilling og bryr seg ikke om om vi sover hjemme eller i timen, så lenge vi får gjort unna arbeidet han gir oss. Dette kan diskuteres, men jeg synes det er bra(har en sekser i faget).

Uansett, dette har skjedd flere ganger før, og jeg merker at jeg gjerne drømmer langt flere, lengre og mer detaljerte drømmer når jeg sover på pulten min, selv om det er snakk om et lang mindre tidsrom enn hjemme. Jeg vet at det er påstått man alltid drømmer og simpelthen ikke husker det etterpå når man hevder man ikke har drømt, men denne gangen var jeg gjerne klar over at jeg drømte mens det faktisk stod på(ikke "lucid dreaming"), selv om jeg nå, en halvtime senere, ikke husker drømmene jeg hadde.

Noen andre som har erfaringer med mer "intens" drømming når man er trøttere enn.. når man ikke er så trøtt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også opplevd dette i skolesammenheng. Det kan jo ha noe med at man får stimuli rett før man sovner. Når man vangligvis går å legger seg er det stille og rolig, man har stellt seg og gjort seg klar for å sove. Når man finner ut at man har lyst å sove i en skoletime så kommer det litt uforberedt og ergo så drømmer man.

Min lille teori :)

Har også opplevd dette i andre sammenhenger. Hadde en periode med veldig dårlig døgnrytme, og arangerte filmkvelder ofte. Et par ganger i denne perioden så ble jeg vekt av kameratene mine pga. jeg sluknet midt i filmen. Når jeg ble vekt så var jeg alltid utrolig desorientert, noe som kansje skyldes den ekstreme endringen fra drøm til f.eks en krigscene :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234

Det er en grunn til at du husker drømmene dine bedre når du sovet over et kortere tidsrom. Når bevisstheten din er på vei inn i Drømmeland, må den forbi "mellomleddet," en fase kalt REM (rapid eye movement). Det er denne som gjør at du drømmer, selv om du kanskje ikke alltid husker det etterpå.

REM sleep in adult humans typically occupies 20-25% of total sleep, about 90-120 minutes of a night's sleep. During a normal night of sleep, humans usually experience about 4 or 5 periods of REM sleep; they are quite short at the beginning of the night and longer toward the end. Many animals and some people tend to wake, or experience a period of very light sleep, for a short time immediately after a bout of REM. The relative amount of REM sleep varies considerably with age. A newborn baby spends more than 80% of total sleep time in REM.[2] During REM, the activity of the brain's neurons is quite similar to that during waking hours; for this reason, the sleep stage may be called paradoxical sleep. This means that there are no dominating brain waves during REM sleep.

REM sleep is physiologically different from the other phases of sleep, which are collectively referred to as non-REM sleep (NREM). Vividly recalled dreams mostly occur during REM sleep.

Kilde: Wikipedia (engelsk)

Jeg har forresten også hatt en liten tendens til å sovne i historietimen, uten at det har vært lærerens feil. Jeg kan ikke huske noen av drømmene jeg da eventuelt har hatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Dette skjer ofte hvis jeg ser en film med noen venner når jeg er trøtt. Sover aldri bedre og drømmer mer en da :D

Lenke til kommentar

Det er interessant, definitivt, men vil opplyse om at REM søvn, altså den delen av søvnen vi drømmer i, som oftest ikke intreffer før etter 20 minutters søvn. Det var nå i alle fall det vi lærte i grunnleggende psykologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...