Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med ethernet signal ved bruk av kabel

Anbefalte innlegg

Hei - jeg har en utfordring jeg håper dere kan hjelpe meg med. Det har seg slik at jeg har bygget et hjemmekontor i hagen. Til dette kontoret har jeg strukket en nettverkskabel i bakken og denne kabelen er koblet til ruter inne i huset. Jeg har så brukt en laptop med Broadcom interface i en lengre periode og det har gått fint.

Men så kjøpte jeg en ny laptop og Intel nettverkskortet i denne klager på at det er for dårlig signal. Dvs den klarer ikke å plukke opp en IP. Jeg lurte da på om det finnes noen form for ethernet signal forsterkere e.l? Jeg har prøvd å koble opp en egen ruter i kontoret men også denne hadde samme problemer som min nye laptop så jeg må muligens gjøre noen grep inne i huset. (Den gamle fungerer fortsatt uten problemer og som en midliertidig løsning bruker jeg denne som en nettverksbro slik at jeg får brukt den nye laptopen fra kontoret). Håper noen har noen tips.

Nettverkskabelen ligger åpen på et loft så jeg kan evt splitte den halveis der hvis det er nødvendig å sette inn noen form for forsterker e.l

Også kabelen er ca 15 m lang noe som er langt under ethernet standard på 100 m.

Endret av keykeeper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei - siden koblingen fremdeles fungerer ok på den gamle laptopen antar jeg at plugger etc er ok. Jeg tror nok den er uskjermet men vet ikke helt sikkert men den ligger i rør.(Men den kan ikke skiftes ut.)

Lenke til kommentar

Hei jeg studerte tegningen over koblingene. Er det virkelig slik at rekkefølgen kan ha noe og si? Jeg trodde det var slik at det var det samme bare så lenge det var samme rekkefølge i begge ender??

Lenke til kommentar

...og forskjellige produsenter(og av og til modeller innenfor samme produsent) er ikke like sensitive ovenfor feil i kabelen som andre. Så det kan forklare at det gamle nettverkskortet takler en ustandard kabel mens den nye er mer følsom ovenfor dette.

Lenke til kommentar
Hei jeg studerte tegningen over koblingene. Er det virkelig slik at rekkefølgen kan ha noe og si? Jeg trodde det var slik at det var det samme bare så lenge det var samme rekkefølge i begge ender??

Ja, rekkefølgen har mye å si. Mange klarer å lage korte nettverkskabler som fungerer hvor fargerekkefølgen er lik i begge ender selv om den ikke følger standarden. Og på korte kabler i miljøer med lite påvirkning på kabelen så kan dette gå. Og derfor oppstår slike missforståelser(og dertil problemer).

Lenke til kommentar

Som sagt har rekkefølgen mye å si ja. Revolveringen, altså graden av tvinning på de forskjellige parene gir kabelen elektriske egenskaper som gir høyere signalstyrke, og da tåler høyere båndbredde. 10mbit kan man kjøre på nesten alt, 100mbit er værre, 1000 mbit er det i teorien kun kortere (enn 100 meter, som er vanlig for 100mbit) cat5 kabler eller cat6 kabler som er tykkere, som klarer.

Også viktig å beholde revolveringen helt inn til termineringspunktet, og unngå knekk på kablene.

Når det er sagt tåler ofte standarden litt avvik i kvaliteten, noe du har opplevd siden det virker med ene laptopen din.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Ok da er kabel oppdatert iht T-568A og resultatet er overveldende! Nå koblet maskinen seg opp uten problemer og med høyere hastighet enn jeg noen gang har hatt:) Glimrende - takk så mye for hjelpen og rådene!

Lenke til kommentar

Ok - muligens jeg skifter til B men nå fungerer det jo fint. Men uansett kjekt å vite til neste gang jeg lager en kabel. Tror det er mange som ikke er klar over at det er en standard på dette. Takk igjen! - hilsen en som har blitt litt klokere idag :)

Endret av keykeeper
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom disse standardene er ikke stor. Hovedsaklig går det ut på at en krysset kabel har den ene standarden i den ene enden og den andre standarden i den andre, dvs at to av parene bytter plass. Deretter så blir de forskjellige standardene brukt forskjellig i forskjellige yrker i forskjellige deler av verden. Tidligere såg eg at det var veldig vanlig at telemontører brukte T-568A mens IT-teknikere felst bruker T-568B. Pr i dag ser det for meg ut til at de fleste i Norge har gått over til å bruke T-568B.

Dersom T-568A og T-568A standardene blir brukt om hverandre i en og samme installasjon er det vanskelig å se på den ene kabelenden om kabelen er rett eller krysset, evnt om den er feil lagt. I tillegg blir det heller ikke enkelt å forholde seg til koblingsskjemaer på veggbokser og patchepanel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...