elektroelev Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva er egentlig forskjell mellom lastskillebryter, skillebryter og effektbryter? Hvordan ser de forskjellige ut og i hvilke sammenhenger brukes de? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 En skillebryter er en bryter som brukes for å bryte en leder som ikke er spenningssatt En effektbryter brukes til å koble inn eller ut ledere med spenning på. Denne er svært rask for å forhindre lysbue mellom kontaktpuntkene. Et eksempel kan være om man skal koble en generator på et nett. Lastbryter trodde jeg var som en stor sikring som brøt dersom lasten ble for stor. Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Lastbryter trodde jeg var som en stor sikring som brøt dersom lasten ble for stor. Jasså, men er det ikke nettopp det en effektbryter er?? Hvorfor skiller de på lastskillebryter og effektbryter? hva er forskjellen på de?? Er det forskjellig oppbygging og utseende?? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Skal jeg være helt ærlig så vet jeg ikke. Men jeg ihvertfall tro at en lastbryter bryter pga last. En effektbryter bryter eller lukker (motsatte av å bryte) på kommando fra et eksternt signal. Feks vil man ikke bruke en lastbryter til å koble en generator på nett, der vil man bruke en effektbryter. Når det gjelder utseende og størrelse kommer de i svært forskjellige utgave alt etter hva de skal brukes til. Jeg har vært borti efefktbrytere fra 220V til 66kV og de er langt fra like:-) Finnes feks litt bilder her: http://www.abb.no/product/no/9AAC720001.aspx?country=NO Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hei. Anbefaler at du leser herfor å finne ut av dette. Øverst leser du om forskjellige typer effektbrytere, og nederste avsnitt ser du om lastskillebryter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå