Melaniie Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Har fått beskjed om at det er så viktig med "hviledager" når man trener, men er det noen som kan forklare meg hvorfor? Endret 19. mars 2009 av Melaniie Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hviledag er viktig for at musklene skal restituere og bygge opp ny muskelmasse ved hard trening. Det som skjer når du trener hardt er at du bryter ned en del av muskelmassen din, som kroppen din må bygge opp igjen (ergo, en blir sterkere). En får også små rifter i musklene (blir støl) som også kroppen trenger hvile til å være i stand til å rette opp i. Dessuten, dersom en ikke legger inn hviledager når en trener så økes kjansen for belastningsskader og langvarige skader. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Når du trenger sliter du ned muskevevet, og det trenger en dag for å bygge seg (sterkere) oppigjen før du sliter det ned på nytt. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Når du trener, brytes musklene ned og det oppstår mikrorifter i muskelfibrene. Når du hviler, bruker kroppen proteiner til å reparere ("lappe sammen") muskelfibrene slik at musklene blir større, sterkere og raskere. Du trenger en hviledag i mellom for ikke å slite ut musklene. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Thats why we love this forum! Dette er det jeg kaller rask og god respons! Lenke til kommentar
Melaniie Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 okei:) takk for svar =) Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 FOR LØPERE: Nå er det ikke slik at du MÅ ha hviledag for å unngå skader. Jeg løper hver dag og har ikke hatt skadeproblemer på leeeeenge. Bare pass på at de rolige turene er rolige nok, de skal være pinlig rolig. Så rolig at du er flau over at folk ser deg løpe så rolig. Så har du 2-3 fartsøkter i uken. En terskeløkt og 1-2 intervalløkter. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva defineres som en hviledag? Si jeg trener 08.00 på mandag. Også er det pån igjen 08.00 på tirsdag - 24 timer hvile - det treningen tok. Er det dette som menes med en hviledag? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Har lurt på det samme selv, hvor pirkete man må være på timene. Om jeg trener kl. 20:00 på mandag og 08:00 på onsdag, har jeg bare fått 36 timer hvile/restitusjon. Er dette for lite, med tanke på 48-timers regelen? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hviledag(er) er bare tull og tøys, med mindre man trener den samme muskelen hver dag. Tren muskel X hardt, bli støl, vent til det går bort, tren igjen. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 En muskel trenger 48 timer hvile, det jeg har lest i hvertfall, dette kan gå fortere/seinere avhengig av hva du spiser og hvor mye du sover. Lenke til kommentar
War Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Husk at selv om muskelen trenger X timer så må man , når treningen blir mer serriøs/tyngre også passe på at nervesystemet får nok timer. Når du løfter 30kg 100 ganger og du klarer ikke mere og her hele kjørt så er ikke muskelen sliten, men nervesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå