PrettyBoy Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 T-skjorten kom fra at du mente det ikke var så nøye hva man hadde på seg, så lenge det ikke hindret arbeidet. Argumentet kan brukes for hodeplagg, men ikke for skjorte? Why? Det har jeg ikke sagt, uniformen som kreves av arb.giveren må du ha på deg, det jeg sa var at jeg kunne ikke se hvorfor en muslimsk kvinne med hijab kunne jobbe med en REN uniform og hijab samtidig, stopper ikke henne i å utføre en god jobb. Hijab og opp ned kors er to forskjellige ting, opp ned kors strider imooot Norske normer, lover osv, men det gjør ikke en hijab Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hijab og opp ned kors er to forskjellige ting, opp ned kors strider imooot Norske normer, lover osv, men det gjør ikke en hijab Gjør det vel. Like mye som oppnedkors. Vi har religionsfrihet, remember? Satanisme er fullstendig tillatt, helt på lik linje med islam. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jeg har flere kompiser som er buddhister, vil det si at de kan gå med hakekors på uniformen sin? Red.: Fra wikipedia.no om hakekorset. "Tegnet har ellers vært svært utbredt i India og Øst-Asia, der hakekors fremdeles brukes som lykkebringende symbol. I buddhismen og i den tibetanske Bøn-religionen er det et svært betydningsfullt lykketegn, i hinduismen blir det knyttet til blant annet Vishnu og i jainismen står korsets armer for eksistensens fire plan. I Kina er det et lykketegn og talltegn for ti tusen, i Japan heraldisk emblem for flere adelsslekter. Ellers er det spredte funn av hakekorsfigurer i afrikansk kultur. Tegnet var nokså vanlig i Nord- og Syd-Amerika før Columbus, der det kunne bety hell og lykke." Endret 19. mars 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Da må de nok snu det andre veien. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 I motsetning til saken om hijab i politiet, handler ikke dette om noe den ansatte klarerte med arbeidsgiver på forhånd. Det handler om at hun møtte til intervju og straks deretter (på første arbeidsdag) endret utseende til noe butikksjefen synes er uanseptabelt i arbeidstiden. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Vel, vi kan jo starte med det jeg spurte over. Så, hva er en konkret løsning for hijab i arbeidslivet? Tillate uansett tilfelle? Tillate i noen tilfeller men ikke andre? Hvem bestemmer hvilke tilfeller som er greit og ikke? Min mening er at muslimske kvinner i arbeid hindres ikke i å utføre en god arbeid selvom de har på seg hijab. Tillate uansett tilfelle?Som hva da?Hvem som bestemmer er din arb.giver som igjen må forholde seg til norske lover og regler, og når denne reitangruppen tillater hijab i 7/11 og rema1000 så ser jeg ikke en grunn til hvorfor denne arb.giveren skulle nekte henne i å bruke hijab Vil du vennligst forklare hvorfor man skal sette religioner i en særstilling i så måte? Min mening, vil ikke nekte folk i praktisere sin relgion på noen måter så lenge det ikke strider imot norske lover og regler og ansatte og sjefen er enige. Visst man skal nekte denne kvinnen å ikke bruke hijab på jobb, så må man nekte alle kvinner med hijab på jobb. Samme turban osv. Blir ikke det et større problemstilling da?Visst man skulle nekte alle med relgiøse symboler? NikkaYoichi @ 19/03-2009 : 13:57) Jeg har flere kompiser som er buddhister, vil det si at de kan gå med hakekors på uniformen sin? Red.: Fra wikipedia.no om hakekorset. "Tegnet har ellers vært svært utbredt i India og Øst-Asia, der hakekors fremdeles brukes som lykkebringende symbol. I buddhismen og i den tibetanske Bøn-religionen er det et svært betydningsfullt lykketegn, i hinduismen blir det knyttet til blant annet Vishnu og i jainismen står korsets armer for eksistensens fire plan. I Kina er det et lykketegn og talltegn for ti tusen, i Japan heraldisk emblem for flere adelsslekter. Ellers er det spredte funn av hakekorsfigurer i afrikansk kultur. Tegnet var nokså vanlig i Nord- og Syd-Amerika før Columbus, der det kunne bety hell og lykke." Ikke spør meg, spør Deres arb.giver, men jeg trodde opp ned kors var symbol for satanisme?Eller tar jeg helt feil nå Endret 19. mars 2009 av PrettyBoy Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vel, vi kan jo starte med det jeg spurte over. Så, hva er en konkret løsning for hijab i arbeidslivet? Tillate uansett tilfelle? Tillate i noen tilfeller men ikke andre? Hvem bestemmer hvilke tilfeller som er greit og ikke? Min mening er at muslimske kvinner i arbeid hindres ikke i å utføre en god arbeid selvom de har på seg hijab. Tillate uansett tilfelle?Som hva da?Hvem som bestemmer er din arb.giver som igjen må forholde seg til norske lover og regler, og når denne reitangruppen tillater hijab i 7/11 og rema1000 så ser jeg ikke en grunn til hvorfor denne arb.giveren skulle nekte henne i å bruke hijab Vil du vennligst forklare hvorfor man skal sette religioner i en særstilling i så måte? Min mening, vil ikke nekte folk i praktisere sin relgion på noen måter så lenge det ikke strider imot norske lover og regler og ansatte og sjefen er enige. Visst man skal nekte denne kvinnen å ikke bruke hijab på jobb, så må man nekte alle kvinner med hijab på jobb. Samme turban osv. Blir ikke det et større problemstilling da?Visst man skulle nekte alle med relgiøse symboler? Så, du mener: nekt alle, eller tillat alle. Korrekt? Så jeg kan få gå med en hatt med dette på fordi min religion er anti-islam? Eller en slik stil på hodet fordi jeg er satanist? Det bør si seg selv at det er mange stillinger og situasjoner det ikke passer i. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva hun går med privat har sjefen ingenting med, nei. Når hun regelrett lyver og møter opp ikledd hijab i arbeidstiden blir det et problem. Regelrett lyver? Det vet du ingen ting om. Det står ikke noe i artikkelen om at sjefen spurte henne om hun gikk med Hijab. Det skal da ikke være nødvendig å ta med en bildeserie av hele kleskolleksjonen og planer om fremtidige innkjøp på et arbeidsintervju? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Jeg har flere kompiser som er buddhister, vil det si at de kan gå med hakekors på uniformen sin? Red.: Fra wikipedia.no om hakekorset. "Tegnet har ellers vært svært utbredt i India og Øst-Asia, der hakekors fremdeles brukes som lykkebringende symbol. I buddhismen og i den tibetanske Bøn-religionen er det et svært betydningsfullt lykketegn, i hinduismen blir det knyttet til blant annet Vishnu og i jainismen står korsets armer for eksistensens fire plan. I Kina er det et lykketegn og talltegn for ti tusen, i Japan heraldisk emblem for flere adelsslekter. Ellers er det spredte funn av hakekorsfigurer i afrikansk kultur. Tegnet var nokså vanlig i Nord- og Syd-Amerika før Columbus, der det kunne bety hell og lykke." Ikke spør meg, spør Deres arb.giver, men jeg trodde opp ned kors var symbol for satanisme?Eller tar jeg helt feil nå? Nå er det strengt talt HAKEKORS jeg snakker om. Du vet, det korset nazistene brukte så flittig under andre verdenskrig. Problemet er at du ikke aner hva du begir deg ut på ved å sette religioner i en særstilling, noe du heller ikke orket å svare på, men heller redigerte bort, samtidig som jeg svarte på dette innlegget. Du slipper ikke unna. Vær vennlig å forklar, hvorfor en som har en religion skal få bruke det ene eller det andre, mens jeg som ikke er religiøs ikke kan kreve det samme. Du snakker om å ikke diskriminere, men det er da for faen det du gjør, når du sier at man skal tillate det fordi religionen deres krever det av dem. Red.: La til ett: "ikke". Endret 19. mars 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor hijjab skal være mindre lov for en som jobber i 7-11 enn en som går på gata. Hvis 7-11 sier det så... Men har ikke akkurat så mye til overs for hijjab og hele "hjernevaskingen" der da. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor hijjab skal være mindre lov for en som jobber i 7-11 enn en som går på gata. Hvis 7-11 sier det så... Men har ikke akkurat så mye til overs for hijjab og hele "hjernevaskingen" der da. Fordi at du da også må tillate at Jens vil gå med oppnedkors, Hans må få gå med finnlandshette, Matti må få gå med samelua, My må få gå med hakekors, Josef med davidstjerne osv. Hvis du tillater det ene, så er det diskriminerende å ikke tillate det andre. Når du nekter alle, så er det ikke diskriminering. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Vi får opprette en orden som krever at man går i munkekappe og skarpslipt sverd. Så krever vi at av "religiøse årsaker" må vi jo få gå med et slikt våpen. EDIT: Nei forresten, sverd betegnes jo ikke som våpen, i følge lovverket. Endret 19. mars 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Skjønner ikke hvorfor hijjab skal være mindre lov for en som jobber i 7-11 enn en som går på gata. Hvis 7-11 sier det så... Men har ikke akkurat så mye til overs for hijjab og hele "hjernevaskingen" der da. Fordi at du da også må tillate at Jens vil gå med oppnedkors, Hans må få gå med finnlandshette, Matti må få gå med samelua, My må få gå med hakekors, Josef med davidstjerne osv. Hvis du tillater det ene, så er det diskriminerende å ikke tillate det andre. Når du nekter alle, så er det ikke diskriminering. Er det forbudt med noen av disse? Eneste som er unntak er vell hakekorset og det er fult forståelig og vil neppe bli sett på som diskriminering med tanke på historien. Uansett så vil alle vonde minner være fullstendig glemt om to generasjoner. Selv har jeg ingen ting imot hakekors, det er ideologien jeg ikke liker. Hinduer burde ha all rett til å vise dette symbolet om de vil. Nå må vi heller ikke glemme at Hijab ikke er et religøst symbol her. Så sorry for off-topic Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hun møtte opp på jobbintervju uten hijab, noe som ga butikksjefen et visst bilde av henne. Når hun så kommer på jobb dagen etter og har blitt "muslim" (per Islamsk Råds definisjon) over natta, får butikksjefen et helt annet inntrykk av jenta. Det lukter våt hijab av dette på lang avstand. Bare for å si det en gang til. Hadde hun ikke fått jobben pga. at arbeidsgiver visste hun var muslim så hadde hele Reitangruppen blitt anmeldt for brudd på rasismeparagrafen. Arbeidsgiver har ingenting med hvilken hudfarge, etnisitet, nasjonalitet, religion eller seksuell legning de ansatte har og det å diskriminere folk på grunnlag av dette er ulovlig. Kom ned på jorda igjen da! Det er vel faen ikke diskriminering! Selv om jeg går med store hettegensere, vide bukser, skatesko osv på fritia kler jeg meg alltid pent i jobbsammenheng av respekt for arbeidsgiver, kollegaer, kunder og sammarbeidspartnere. Religion og politiske ytringer har ingenting i jobbsammenheng å gjøre etter min mening. Når man jobber ett sted bør man ha et ønske om at firmaet skal gå så bra som over hodet mulig, å tviholde på et sært ønske som kan skade omsetning der du jobber er kort og greit egoistisk og barnslig i mine øyne. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva hun går med privat har sjefen ingenting med, nei. Når hun regelrett lyver og møter opp ikledd hijab i arbeidstiden blir det et problem. Regelrett lyver? Det vet du ingen ting om. Det står ikke noe i artikkelen om at sjefen spurte henne om hun gikk med Hijab. Det skal da ikke være nødvendig å ta med en bildeserie av hele kleskolleksjonen og planer om fremtidige innkjøp på et arbeidsintervju? Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om ting som angår den ansattes religionsutøvelse. Som jeg skrev litt lenger oppe, er det opptil arbeidstaker å informere om ting som kan ha innvirkning på den ansattes arbeidsforhold. Dette mener jeg faller veldig godt under informasjonplikten, fordi hun på intrevjuet gir et inntrykk av at hun er, i beste fall, moderat muslim. Deretter kommer hun på første arbeidsdag med hijab. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg synes denne bloggen beskriver det ganske så godt. Forøvrig ganske fornøyelig lesning. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Nå er det strengt talt HAKEKORS jeg snakker om. Du vet, det korset nazistene brukte så flittig under andre verdenskrig. Nazisme,satanisme har jeg problemer med, i og med de dyrker ondskap, ville ikke ha 7/11 ansatte eller uansett yrke som løper rundt og brenner kirker, og tror på ondskap i teori og praksis.. dette strider imot norske lover..Men at en muslimsk kvinne kan jobbe som en 7/11 ansatt har jeg ingen problemer med.. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hva hun går med privat har sjefen ingenting med, nei. Når hun regelrett lyver og møter opp ikledd hijab i arbeidstiden blir det et problem. Regelrett lyver? Det vet du ingen ting om. Det står ikke noe i artikkelen om at sjefen spurte henne om hun gikk med Hijab. Det skal da ikke være nødvendig å ta med en bildeserie av hele kleskolleksjonen og planer om fremtidige innkjøp på et arbeidsintervju? Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om ting som angår den ansattes religionsutøvelse. Som jeg skrev litt lenger oppe, er det opptil arbeidstaker å informere om ting som kan ha innvirkning på den ansattes arbeidsforhold. Dette mener jeg faller veldig godt under informasjonplikten, fordi hun på intrevjuet gir et inntrykk av at hun er, i beste fall, moderat muslim. Deretter kommer hun på første arbeidsdag med hijab. Å det kaller du regelrett løgn? Han spurte ikke, det står ingen sted at hun er nødt til å si ifra. Ser ikke problemet. Er det noe galt i å ansette litt mer enn "moderate" muslimer? (Ser ikke hvordan man ikke kan være moderat selv om man går med Hijab, som faktisk har lite med selve religionen å gjøre og mer med identitet. Plagget kom i bruk etter den andre Iranske revolusjon som et identitetsplagg) Informerer du arbeidsgiveren din om hvilken trosretning du har på jobb intervju? Informerer du han om du vokste opp på en gård eller langs kysten? Sier du ifra om at du kommer til å ha på FK caps på jobben, fordi du er stolt av å være bonde? Eller skipperhat fordi du er stolt av å komme fra en sjømans familie? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Nå er det strengt talt HAKEKORS jeg snakker om. Du vet, det korset nazistene brukte så flittig under andre verdenskrig. Nazisme,satanisme har jeg problemer med, i og med de dyrker ondskap, ville ikke ha 7/11 ansatte eller uansett yrke som løper rundt og brenner kirker, og tror på ondskap i teori og praksis.. dette strider imot norske lover..Men at en muslimsk kvinne kan jobbe som en 7/11 ansatt har jeg ingen problemer med.. Det er ikke bare nazister som bruker hakekorset, noe du ville visst om du hadde lest min post hvor jeg siterer wikipedia. Jeg kan si det igjen, svastikaen har siden "tidenes morgen" vært ett symbol for lykke i flere religioner, eks. buddhisme og hinduisme. Det brukes fortsatt som symbol for templer og lykke i disse religionene. Du vil altså diskriminere disse, mens du vil tillate muslimske symboler? Noe sier meg at du er muslim ... Du unnlater fortsatt å svare på hvorfor du mener religiøse skal ha flere rettigheter enn meg som ikke er religiøs ser jeg. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hakekors her i Norge, vil vekke onde minner, og folk flest forbinder hakekors med nazisme,.Noe norske folket ikke er særlig begeistret for. Du unnlater fortsatt å svare på hvorfor du mener religiøse skal ha flere rettigheter enn meg som ikke er religiøs ser jeg. Unnlater ikke, så ikke ditt spm bare, men ihvertfall det er jeg ikke jeg som lager disse rettighetene, og hvilke rettigheter snakker du om?retten til å bære hijab?norge er jo tross alt et demokratisk land, relgionsfrihet,. hijab strider ikke imot norske lover og regler,. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå