Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før

fox

Anbefalte innlegg

Jeg syntes butikksjefen fant en løsning jeg. Hun fikk en reaksjon på at hun møtte opp med hijab på jobb, men ikke på jobbintervju. Som jeg har sagt tidligere, er dette ikke en sak om hun bruker hijab, det er det ingen som nekter henne. Men det er mistenkelig at hun begynner å bruke det etter at hun har sikret seg jobben.

Vi vet at det i Norge er vanskelig å få jobb, men relativt lett å beholde den hvis man vil.

Jeg må spørre hvorfor du beskytter en person som åpenbart har misbrukt systemet?

Å nekte, er ingen løsning, men hvorfor nekte når det er tillatt på andre 7/11`er? Er det ikke lik regel for alle da?Som tidligere sagt, Deli, Narvesen og flere andre steder tillater dette. Ser derfor ikke konklusjonen at arb.giver skulle nekte henne :)

Hvorfor er det mistenklig?Hadde det vært like mistenklig om hun hadde tatt på seg hijab en uke etter ansettelsen?eller tre mnd?Nei, spiller ingen rolle, jeg beskytter en person som vil ut i arbeid og blir nekta for et klesplagg som allerede er tillatt i samme bransjen. Heller du som beskytter denne arb.giveren i velge utseende framfor kvalifikasjoner?:)

Hijab/skaut er her for å bli, derfor må man være litt nytenkende og finne en løsning på hvordan vi kan leve med dette.

7-11 drives idag på franchise, dvs. at butikken eies av franchisetakeren, men drives under 7-11 navnet. De må forholde seg til sentrale regler fra ledelsen, men hver enkelt franchisetaker står fritt til å tjene pengene sine så lenge det harmonerer med kjedens sentrale verdier. I dette tilfellet har franchisetakeren dømt situasjonen som at det ikke harmonerer med hans ønske om drift, og satt foten ned. Ser ingen problemer med det.

Det at Reitangruppen har nedskrevet tillatelse til bruk av religiøse plagg tror jeg ikke noe på, for jeg ser ingen jøder bruke kippa på jobb. Det er nok individuelt opptil hver enkelt franchisetaker å tillate dette.

Jeg kan gjerne være nytenkende til bruken av hijab i arbeidslivet, men da må det komme konkrete løsninger - ikke barnslig syting fra mennesker som har skjulte agendaer (å være redd for å ikke få jobben ved å ha på hijab under intervju, for deretter å bruke den på jobb er skjult agenda) som ikke får ting som de vil.

Så, hva er en konkret løsning for hijab i arbeidslivet? Tillate uansett tilfelle? Tillate i noen tilfeller men ikke andre? Hvem bestemmer hvilke tilfeller som er greit og ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan godt bruke Hijab når hun jobber så lenge sjefen er informert og har sagt at det er greit. Du skal ikke bruke religiøse plagg på jobb hvis din arbeidsgiver ikke synes du skal det. 7/11 har merkevarebygging å tenke på og i den ånden har de et uniformsreglement. Greier du ikke følge uniformsreglementet kan du ikke ta jobben. Så enkelt er det.

I denne saken synes jeg jenta helt klart skal miste jobben. Eller så kan hun legge fra seg hijaben og prøve igjen. :)

Lenke til kommentar
Hun kan godt bruke Hijab når hun jobber så lenge sjefen er informert og har sagt at det er greit. Du skal ikke bruke religiøse plagg på jobb hvis din arbeidsgiver ikke synes du skal det. 7/11 har merkevarebygging å tenke på og i den ånden har de et uniformsreglement. Greier du ikke følge uniformsreglementet kan du ikke ta jobben. Så enkelt er det.

I denne saken synes jeg jenta helt klart skal miste jobben. Eller så kan hun legge fra seg hijaben og prøve igjen. :)

Kan du fortelle meg hvorfor?Når jeg har sett flere muslimske kvinner med hijab i samme bransjen? er ikke alle 7/11 like da?er ikke det konseptet deres, hvorfor skal denne ene 7/11 skille seg ut fra de andre 7/11`ene?

Lenke til kommentar

Det er opp til arbeidsgiver hvorvidt deres ansatte skal få lov til å bruke religiøse plagg eller andre typer personlige ting.

Arbeidsgiver på denne 7/11 vil ikke at h*ns ansatte skal bruke religiøse plagg og da er det hans valg. Som ansatt må du rette deg etter pålegg fra ledelsen, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Det er opp til arbeidsgiver hvorvidt deres ansatte skal få lov til å bruke religiøse plagg eller andre typer personlige ting.

Arbeidsgiver på denne 7/11 vil ikke at h*ns ansatte skal bruke religiøse plagg og da er det hans valg. Som ansatt må du rette deg etter pålegg fra ledelsen, ikke omvendt.

Ja dette kan jeg være enig i, opp til arb.giver, hun kan jo tross alt søke på en annen 7/11 der de ikke har no imot hijab, men la oss si jeg hadde vært en arb.giver på 7/11, så jeg vil at mine ansatte skal bruke hijab, kan jeg da tvinge en som ikke bruker hijab til å bruke hijab? Burde ikke det vært valgfritt egentlig?

Erman?Hva skal jeg svare på?Hva er du spør meg om egentlig?

Lenke til kommentar

Det er klart hun kan søke jobb på en annen 7/11 hvor dette er lov, men det er ikke det som har skjedd her. Jeg vet ikke om du kan tvinge dine ansatte til å bruke hijab, men så lenge man er opplyst om at det er tilfelle kan man sikkert det også. Her må du dog snakke med noen som har bedre forankring i rettslig kompetanse enn meg. :)

Nei, det burde ikke være valgfritt. Det er arbeidsgivers valg.

Lenke til kommentar
Det at Reitangruppen har nedskrevet tillatelse til bruk av religiøse plagg tror jeg ikke noe på, for jeg ser ingen jøder bruke kippa på jobb.

Reitangruppen har jo selv sagt at dette er greit, og dette tror du ikke på, fordi VG juger? Og Reitangruppen sier ja til hijab i 7/11 og andre steder, har franchisetakeren noe å si da? Går ikke han imot sin arb.giver da :hmm: ?

Visst det er lov i den ene 7/11 hvofor ikke den andre? Alle skal jo være like, Reitangruppen har jo godkjent dette? Har arb.giveren noe å si da? Går ikke han imot sin arb.giver?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Hva skal jeg svare på?Hva er du spør meg om egentlig?

JEG spør om, siden du forfekter retten til å bruke alt som ikke hindrer arbeidet praktisk på noe vis, du vil synes det er helt ok at jeg som servitør serverer deg på en finere restaurant med oppnedkors tatovert i ansiktet, og muhammed-karikaturer på en slitt t-skjorte.

Eller er det egentlig litt greit med uniform likevel, så man kan garantere en viss kvalitet på klesstilen?

Og Reitangruppen sier ja til hijab i 7/11 og andre steder, har franchisetakeren noe å si da? Går ikke han imot sin arb.giver da :hmm: ?

En franchisetaker er ingen ansatt. Han er sin egen herre, han betaler bare for å være med i kjeden, og har således en avtale med reitangruppen om vareleveranser, markedsføring osv.

Endret av toth
Lenke til kommentar
da må vi prøve å være fleksible og finne en ordning slik at begge parter er fornøyde. Ikke bare si NEI til hijab, men finne en løsning. Min mening, jeg ser ikke noe problem at en muslimsk kvinne med hijab jobbe på 7-11, hindrer vel henne ikke å utføre en god jobb:)

Ville du sagt det samme om jeg krevde å få gå med finnlandshette?

Lenke til kommentar
En franchisetaker er ingen ansatt. Han er sin egen herre, han betaler bare for å være med i kjeden, og har således en avtale med reitangruppen om vareleveranser, markedsføring osv.

Skal ikke fordype meg inn i dette her. Men 7/11 er jo hans sitt levebrød, som igjen er Reitangruppen, han har kontrakt med dem osv. Og det er reitangruppen som bestemmer, markedsføringen, leveranse, kleskoder/uniformen osv og når de tillater hijab, så kan han egentlig gå imot dem? :hmm:

JEG spør om, siden du forfekter retten til å bruke alt som ikke hindrer arbeidet praktisk på noe vis, du vil synes det er helt ok at jeg som servitør serverer deg på en finere restaurant med oppnedkors tatovert i ansiktet, og muhammed-karikaturer på en slitt t-skjorte.

Eller er det egentlig litt greit med uniform likevel, så man kan garantere en viss kvalitet på klesstilen?

Du har jo på deg en uniform, og resturanter har som regel skjorter, hvor den t-skjorta de dukka opp fra vet jeg ikke.

Opp ned kors er jo symbol for satanisme, strider ikke det imot norske lover og etikk?I og med dette er et kristent land.

Lenke til kommentar
Du har jo på deg en uniform, og resturanter har som regel skjorter, hvor den t-skjorta de dukka opp fra vet jeg ikke.

Opp ned kors er jo symbol for satanisme, strider ikke det imot norske lover og etikk?I og med dette er et kristent land.

T-skjorten kom fra at du mente det ikke var så nøye hva man hadde på seg, så lenge det ikke hindret arbeidet. Argumentet kan brukes for hodeplagg, men ikke for skjorte? Why?

Nettopp! Vi er et kristent land, og da blir Hijab like feil som oppned-kors, og like støtende på noen. Islam er ikke kristent.

Ikke dermed sagt at jeg er for at Norge er kristent.

Lenke til kommentar
Nå må og SKAL innvandrere stå med hatten i hånden ver ydmyk og følge samfunnet i det landet de flykter til. Vi skal IKKE tilpass et system som fungere for oss pga et mindretall.

Ikke alle som er flyktninger her, og alle innvandrere er heller ikke muslimer..

Vi må tilpasse oss hverandre.Og nordmenn er jo ikke i et mindretall heller, hva snakker du om?Og hvilke norske normer og dogmer skal innvandrere tilpasse seg?kan du gi meg en kort beskrivelse?Norske grunnloven?

Ville du sagt det samme om jeg krevde å få gå med finnlandshette?

Ville ha sagt det samme visst din relgion hadde krevd dette fra deg ja,.

Lenke til kommentar

Ja dette kan jeg være enig i, opp til arb.giver, hun kan jo tross alt søke på en annen 7/11 der de ikke har no imot hijab, men la oss si jeg hadde vært en arb.giver på 7/11, så jeg vil at mine ansatte skal bruke hijab, kan jeg da tvinge en som ikke bruker hijab til å bruke hijab? Burde ikke det vært valgfritt egentlig?

Erman?Hva skal jeg svare på?Hva er du spør meg om egentlig?

Vel, vi kan jo starte med det jeg spurte over.

Så, hva er en konkret løsning for hijab i arbeidslivet? Tillate uansett tilfelle? Tillate i noen tilfeller men ikke andre? Hvem bestemmer hvilke tilfeller som er greit og ikke?

Også har vi det jeg sa på side 3, som jeg tror svarer på det du sier:

Problemet her er hvis du reverserer saken. Hvis butikksjefen pålegger ansatte jenter å bruke hijab, men denne jenta - etter å ha kommet på intervju med hijab - tar den av på første arbeidsdag og sier det er hennes plutselige overbevisning.

Butikksjefen i dette tilfellet er også muslim, men tillater ikke hijab fordi han mest sannsynlig ikke vil at hans bedrift skal bli et arena for religionspolitiske spillet som radikale muslimer fører.

Forskjellen er at personen du ville tvunget til å bruke hijab måtte være muslim. Det ville du måttet opplyse om under intervjuet i forkant av ansettelse.

Det er nettopp derfor jeg reagerer på denne jenta, og det som skiller denne saken fra "hijab i politiet"-saken. Hun fikk riktignok ikke informasjon om at hun ikke kunne bruke hijab på jobb, men så er det heller ikke lov for arbeidsgiver å spørre om hvilken religion vedkommende har i et arbeidsintervju.

Det er opptil søkeren å opplyse om ethvert forhold som kan ha innvirkning på ansettelsesforholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...