Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før

fox

Anbefalte innlegg

Jeg må seriøst le. Den blir en del av identiteten hennes dagen etter påbegynt arbeid. Har aldri sett en mer opplagt løgn i mitt liv. Det verste er at hun antakelig får gjennomslag ved at sjefen hennes får påskudd om å tillate dette. Tullball.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hun møtte opp på intervju uten hijab, og hadde den på seg hijab første arbeidsdag?

Spiller det noen rolle da? Skal ikke arb.giver gå etter kvalifikasjoner og ikke utseende? Og visst Rema1000, Deli de Luca, Narvesen, MIX, ICA, Bunnpris,KIWI osv og tom 7/11 tillater hijab på jobb, hva er egentlig problemet her?

Hvorfor skal ikke denne jenta få ha på seg hijab på jobb? Spiller det noen rolle om hun brukte hijab på første arbeidsdag eller siste arbeidsdag, når det er tillatt i denne bransjen?

Nei vi må skjerpe oss, og tenke framover, finne en ordning, fordi muslimer er her for å bli. Og det kommer til å bli flere muslimske kvinner med hijab i arbeid, skal VG og vi diskutere dette hver eneste jobb avslag/ansettelse?

Lenke til kommentar

Dere som mener Hijab skal være lov uansett, tross uniformsregler:

Syns dere jeg skulle bli ansatt som kelner på teatercafeen, til tross for et heltatovert ansikt, oppned-kors som strekker seg fra panna til haka, 666 på det ene kinnet og pentagram på det andre?

Samt hårbøyle med horn på, selvsagt.

Tror dere jeg hadde fått jobben? Trukke det. En arbeidsgiver har rett til en viss innsigelse på hvordan bedriftens ansikt utad skal fremstå.

Endret av toth
Lenke til kommentar

"Vi" er nok hvite etniske nordmenn. Hvorfor vi må gi av "oss"? Fordi det er "vi" som styrer det aller aller meste her i landet. "Vi" som har lederstillingene, "vi" som har den politiske makta og "vi" som bestemmer spillereglene.

Lenke til kommentar
Ja hun møtte opp på intervju uten hijab, og hadde den på seg hijab første arbeidsdag?

Spiller det noen rolle da? Skal ikke arb.giver gå etter kvalifikasjoner og ikke utseende? Og visst Rema1000, Deli de Luca, Narvesen, MIX, ICA, Bunnpris,KIWI osv og tom 7/11 tillater hijab på jobb, hva er egentlig problemet her?

Hvorfor skal ikke denne jenta få ha på seg hijab på jobb? Spiller det noen rolle om hun brukte hijab på første arbeidsdag eller siste arbeidsdag, når det er tillatt i denne bransjen?

Nei vi må skjerpe oss, og tenke framover, finne en ordning, fordi muslimer er her for å bli. Og det kommer til å bli flere muslimske kvinner med hijab i arbeid, skal VG og vi diskutere dette hver eneste jobb avslag/ansettelse?

Problemet her er hvis du reverserer saken. Hvis butikksjefen pålegger ansatte jenter å bruke hijab, men denne jenta - etter å ha kommet på intervju med hijab - tar den av på første arbeidsdag og sier det er hennes plutselige overbevisning.

Butikksjefen i dette tilfellet er også muslim, men tillater ikke hijab fordi han mest sannsynlig ikke vil at hans bedrift skal bli et arena for religionspolitiske spillet som radikale muslimer fører.

Lenke til kommentar

Vi er folket, samfunnet, man får så mye mer av å gi, enn å nekte,.en progress,(mener ikke at man skal være enig i alle tilfeller) og når man har et viss antall muslimske kvinner med hijab her i Norge/Oslo, skal man nekte dem alle sammen jobb da, skal de heller være hjemmeværende og leve på folkets skattepenger?

Skal samfunnet/lover og regler få dem til å velge mellom jobb eller hijab?Det jeg mener, er at når man ser slike problemstillinger oppstå gang på gang, kan man ikke da finne en løsning på dette, og som tidligere sagt 7/11 har allerede tillatt dette hvorfor vil han ikke ansette i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Hver enkelt person i Norge kan starte sitt eget trossamfunn, få penger av staten hvert år for dette, og kan kreve hva han vil, hvis ikke, er det jo bare å rope "UNDERTRYKKING" for en minoritet er man jo hvertfall!

Er jo omtrent slik muslimene oppfører seg. Vi kan da ikke vite hva som står og ikke står i koranen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
kan vi ikke bare forby religion i norge? :yes:

Kan vi ikkje forby fri vilje og at vi kan sei det vi vill i samme selngen?

Det er greit at vi forbyr Islam ,mem ikkje budisme, jødedomm, hindusme, kristendom og andre GODE relgionar.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Vi er folket, samfunnet, man får så mye mer av å gi, enn å nekte,.en progress,(mener ikke at man skal være enig i alle tilfeller) og når man har et viss antall muslimske kvinner med hijab her i Norge/Oslo, skal man nekte dem alle sammen jobb da, skal de heller være hjemmeværende og leve på folkets skattepenger?

Skal samfunnet/lover og regler få dem til å velge mellom jobb eller hijab?Det jeg mener, er at når man ser slike problemstillinger oppstå gang på gang, kan man ikke da finne en løsning på dette, og som tidligere sagt 7/11 har allerede tillatt dette hvorfor vil han ikke ansette i dette tilfellet?

Jeg syntes butikksjefen fant en løsning jeg. Hun fikk en reaksjon på at hun møtte opp med hijab på jobb, men ikke på jobbintervju. Som jeg har sagt tidligere, er dette ikke en sak om hun bruker hijab, det er det ingen som nekter henne. Men det er mistenkelig at hun begynner å bruke det etter at hun har sikret seg jobben.

Vi vet at det i Norge er vanskelig å få jobb, men relativt lett å beholde den hvis man vil.

Jeg må spørre hvorfor du beskytter en person som åpenbart har misbrukt systemet?

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er sørgelig. Er det ingen som har gjort seg tanken at hun kanskje møtte opp uten Hijab av frykt for ikke å få jobben? Uansett så er det opp til henne hva hun vil ha på hodet og når hun velger å legge om stilen sin. Det har ingen ting med saken å gjøre når hun "konverterte."

Jeg har en noe splittet mening om Hijab i politet, som heller mot nei. Men dette synes jeg er fult ut akseptablet. Hijaben er ikke bare et plagg som representerer tro, men også identitet. Noe som kan være komfortablet å ha med seg utenfor huset. Tilfeller som dette er bare med på å stryke følelsen om at innvandrere kommer til Norge på betingelsen av å bli norske. Noe som igjen fører til at de trenger hijaben enda mer for ikke å miste seg selv. Noe som er feil, de har all rett til å ta med seg og ta vare på sin egen kultur.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt fantastisk hvordan hijaben kan provosere. Dern må jo ha fått en symbolverdi som er helt absurd.

Det plager vel ingen om man bruker hijab. Tror det hadde fungert mye bedre om man glemte at den har relgiøs betydning for enkelt mennesker og ser på det som skaut og begyner å kalle det skaut istedenfor. 

Skaut er mye lettere å diskutere rundt, så kan arbeidsgiver legge inn om man kan benytte hodeplagg på jobben, og inkludere skaut i definisjonen på hodeplagg.

Jeg tror hvis man bare aksepterte at enkelte mennesker foretrekker å gå med skaut og heller valgte å se på de problemene som faktisk plager samfunnet vårt så hadde vi fått mye bedre debatt.

Og så kan man diskutere kleskode og spørre seg spørsmålet om det å ha litt strengere kleskode er til hinder for samfunnet vårt, noe jeg antar det stort sett ikke vil ha. Mens andre ting som ønske om adskilt gym mellom gutter og gjenter f.eks er ett problem og noe vi ikke godtar.

Men når det gjelder denne spesifike saken så virker det som om noen har brukt mulighet til å få oppmerksomhet, eventuelt at avisene ikke klarte å finne noen andre nyheter for dagen som omhandlet skaut.

Lenke til kommentar
Jeg syntes butikksjefen fant en løsning jeg. Hun fikk en reaksjon på at hun møtte opp med hijab på jobb, men ikke på jobbintervju. Som jeg har sagt tidligere, er dette ikke en sak om hun bruker hijab, det er det ingen som nekter henne. Men det er mistenkelig at hun begynner å bruke det etter at hun har sikret seg jobben.

Vi vet at det i Norge er vanskelig å få jobb, men relativt lett å beholde den hvis man vil.

Jeg må spørre hvorfor du beskytter en person som åpenbart har misbrukt systemet?

Å nekte, er ingen løsning, men hvorfor nekte når det er tillatt på andre 7/11`er? Er det ikke lik regel for alle da?Som tidligere sagt, Deli, Narvesen og flere andre steder tillater dette. Ser derfor ikke konklusjonen at arb.giver skulle nekte henne :)

Hvorfor er det mistenklig?Hadde det vært like mistenklig om hun hadde tatt på seg hijab en uke etter ansettelsen?eller tre mnd?Nei, spiller ingen rolle, jeg beskytter en person som vil ut i arbeid og blir nekta for et klesplagg som allerede er tillatt i samme bransjen. Heller du som beskytter denne arb.giveren i velge utseende framfor kvalifikasjoner?:)

Hijab/skaut er her for å bli, derfor må man være litt nytenkende og finne en løsning på hvordan vi kan leve med dette.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Kjenner litt motstand i meg selv når jeg ser alle unntakene som må gjøres for forskjellige religioner; ikke fordi det er forskjellsbehandling, men fordi jeg er usikker på om det er til det beste for den unntaket blir gjort. Jeg tror at religion er noe som oppstår i mennesket og det er en del forskning som støtter dette. Følgelig er det naturlig at religionsfrihet er en menneskerett. Utfordringen oppstår når undertrykkelse blir kamuflert som religion. Denne gangen er det snakk om hijab. Går hun med plagget fordi hun ønsker det selv eller fordi hun som kvinne blir pålagt å gå med det?

Lenke til kommentar
Kjenner litt motstand i meg selv når jeg ser alle unntakene som må gjøres for forskjellige religioner; ikke fordi det er forskjellsbehandling, men fordi jeg er usikker på om det er til det beste for den unntaket blir gjort. Jeg tror at religion er noe som oppstår i mennesket og det er en del forskning som støtter dette. Følgelig er det naturlig at religionsfrihet er en menneskerett. Utfordringen oppstår når undertrykkelse blir kamuflert som religion. Denne gangen er det snakk om hijab. Går hun med plagget fordi hun ønsker det selv eller fordi hun som kvinne blir pålagt å gå med det?

Hun går med det fordi hun velger det selv,.Forskjellsbehandling som hva tenker du på?

Så lenge det ikke går utover arbeidet, lover, regler og normer så er det vel greit eller?

Hva er galt i det?(bildet ovenfor)du synes det er sprøtt fordi du er vant til å se jenter i bikini,.Kun en vanesak.

Går en kvinne i for lite klær er hun hore/billig/trash osv. Går hun med for mye klær(dekker seg til) er hun nedverdigende/terrorist med på å snik islamisering, osv.

Er det slik de fleste ser på dette?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Så lenge det ikke går utover arbeidet, lover, regler og normer så er det vel greit eller?

Dere som mener Hijab skal være lov uansett, tross uniformsregler:

Syns dere jeg skulle bli ansatt som kelner på teatercafeen, til tross for et heltatovert ansikt, oppned-kors som strekker seg fra panna til haka, 666 på det ene kinnet og pentagram på det andre?

Samt hårbøyle med horn på, selvsagt.

Tror dere jeg hadde fått jobben? Trukke det. En arbeidsgiver har rett til en viss innsigelse på hvordan bedriftens ansikt utad skal fremstå.

Eller om jeg går med Muhammedkarikaturer på T-skjorten når jeg er på jobb i en butikk eller restaurant, helt ok?

Lenke til kommentar
Hun går med det fordi hun velger det selv,.Forskjellsbehandling som hva tenker du på?

Hva er galt i det?(bildet ovenfor)du synes det er sprøtt fordi du er vant til å se jenter i bikini,.Kun en vanesak.

Med forskjellsbehandling mener jeg unntak som blir gjort for religiøse som normalt sett ikke ville blitt godtatt for ikke troende. Det er mulig at det er selvvagt denne gangen, men det kan vi aldri være helt sikre på.

Lenke til kommentar

Når jeg leste overskriften på dette innlegget som var så dramatisk formulert slik som ”Muslimer slår til igjen!”, var jeg sikker på at lignende tilstander som det vi opplevde 9/11 har gjentatt seg. Men rasjonaliteten og logikken overtok fort etter en liten oppsummeringsrunde etter som jeg følger nyheter fra time til time. Dette fikk jeg verifisert etter å ha lest åpningsinnlegget.

Så den store nyheten til trådstarteren var at en stakkar individ prøver å kjempe for individuelle rettigheter? Siden dette omhandlet en muslim så ligger nok forklaringen her i forhold til den voldsomme dramatiseringen i overskriften. Mer eller mindre noe som man har blitt vant her på forumet fra enkelte medlemmer.

Jeg må si det gleder meg faktisk hver gang jeg leser slike innlegg, for da vet jeg at vi ikke har alvorligere samfunnsproblemer enn at enkelte individer i samfunnet prøver å forsvare egne rettigheter som de demokratiske prinsipper tillater oss, uansett farga, etnisitet, religiøsitet, seksuell legning osv. For meg er det akkurat det samme om en muslim prøver å forvare sin egen religiøse praksis, om en same ønsker å praktisere eget språk på skolen, om konservativ kristne er imot homofili, om en jøde ønsker praktisere sabbat, om kvinner ønsker å være likestilt med menn, eller om politimenn og kviner ønsker bedre betalt. Alle disse kravene er grunnlagt på de demokratiske prinsipper. Det viser bare at vi lever i et sunt demokratisk samfunn der alle er inneforstått at individuell-liberal frihet er tillat. Man kan kreve hva man vil og det finnes instanser som kan avgjøre i tilfellet tvister som virker uløselig. Riktig nok var det ikke noe som helst som ble krevd i dette tilfellet, kvinnen omtalt i denne saken ønsket tydeligvis å vise sin missnøye mer enn at hun krevde noe som helst. Hun blir nok å kjøre saken opp i systemet hvor det blir avgjort hvem som handlet uforsvarlig i dette tilfeller. Det som blir vedtatt lenger opp i systemet er bindende for begge parter og de må respektere det. Det er tross alt sånn den norske loven fungerer. Parter involvert i saken har nok lov å etterprøve avgjørelsen enda lenger opp i systemet, men igjen er det rettsystemet som bestemmer.

Jeg vil heller våkne til disse bagateller enn til nyheten at 1 mill nordmenn er uten jobb, at vi er på randen av en stor internasjonal krig, eller at finanskrisen har slått ut for fullt og det er nærmest umulig å få tak i ett brød. Men det er tydelig at våre preferanser ikke er det samme i forhold til hva vi oppfater som stort samfunnsproblem.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...