Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før


fox

Anbefalte innlegg

Kan du henvise meg til disse linkene?Hvorfor mener du at det er et politisk plagg?
link

Hvorfor mener du at det ikke er det?

Du sa:

gå med hijab er ikke bare et uttrykk for en "normal" religiøs tro. Hijab er symbolet til forbudte radikale islamister som står bak drap og trusler på mennesker som ikke vil la dem innføre sharialover. Det har ingen ting med islam i seg selv å gjøre. Det har ingen ting med kultur å gjøre. Ingen ting med historie, identitet eller noe annet å gjøre. Det eneste det er, er en støtteerklæring til radikal islam som er for steining av homofile og jenter som ikke har "oppført seg"

For det første steining av homofili er ikke tillatt i islam dette er strengt tatt ikke lov, jenter som ikke har oppførst seg skjønte jeg ikke helt, men uansett hvordan du beskriver hijab er jo helt feil.

For det andre det du beskriver her er basert på egne følser og meninger, og det har du lov til, men det betyr ikke at det er fakta,.

Hijab er ikke no annet en et relgiøst plagg i og med at det er påbudt i Koranen så blir det tolket som et relgiøst plagg ;) Står ikke no koranen om ha på hijab for å ytre dine politiske meninger,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Prettyboy

Ærlig talt mann, jeg trodde du visste bedre enn som så. Bare fordi det ikke står i Koranen at man ikke skal steine homofile betyr ikke at det ikke er godkjent av muftier og imamer.

Jeg antar at NGZ, med uttrykket "jenter som ikke oppfører seg", mener bl.a. at jenter som blir voldtatt i Iran blir dømt til steining fordi deres ord teller kun halvparten av en manns. Andre ting inkluderer jenter som kler seg usømmelig i forhold til sharialoven, feks at de viser håndledd, ankler, hals, og hår. Nå sier jeg ikke at disse blir steinet, men eksemplene omfatter "uskikkelige" jenter.

Dette er ikke noen forsøk på å undergrave ditt ord, det er rett og slett fakta.

Former for dekking av hode med tørkle har eksistert i hundrevis av år, men det er først i det 20 århundre at Det Muslimske Brorskap etablerte gitte regler for dekking av hode. Dette inkludrer også utgivelsen av fatwaer som endret betydningen av begrepet tildekking i Koranen.

I Koranen er begrepet hijab opprinnelig brukt for et hengende teppe som måtte henge i mellom da muslimer skulle snakke med Mohammeds koner. I tillegg brukte kvinner humur for å dekke til halsen og barmen og cilbab for å dekke til kroppen. Alle andre betydninger har oppstått ved fatwaer og videre tolkninger av hadither i ettertid. Vi vet alle at noen imamer og muftier er mer eller mindre konservative, og kan ha slengt inn sitt personlige syn her også.

Hijab, slik som den blir frontet i Norge idag, har sin opprinnelse i den iranske revolusjonen ved Khomeini, da muslimske jenter ble pålagt å gå med "sømmelige" klær. Men Iran består jo av mange ulike folkeslag og trosretninger, så hva gjør dette i praksis? Jo, jenter som ikke er muslimer blir jo automatisk lagt merke til og kan diskrimineres mot.

Dette er intet annet enn religionspolitikk.

Lenke til kommentar

PrettyBoy:

 

Angående steining av "uskikkelige jenter".

http://www.google.no/search?hl=no&q=vo...mp;aq=f&oq=

http://www.google.no/search?hl=no&q=ut...einet&meta=

 

Det vi skal være klar over er at dette er bare de vi har hørt om! Jeg lurer på hvor mange det er som har fått denne dommen, som ikke har nådd våre medier.

 

Jeg fatter ikke hvordan folk kan være tilhengere av en religion som forfekter slike ideologier, for meg er viser dette at folk er stein hakke gale(pun intended) i hodet. Hvis man ikke støtter slike holdninger så bør man holde seg for god til å assosieres med disse holdningene, noe man gjør ved å være tilhenger av den gjeldende religion.

Lenke til kommentar

Hva imamer og mutfier godkjenner er opp til dem, finnes noen imamer som har "godkjent" terrorisme, betyr ikke at jeg som muslimer skal stille meg bak og være enig i dette. Jeg snakker om Koranen, og baserer mine svar utifra Koranen sin tolkninger. At hijab er politisk eller relgiøst budskap, i alle år har hijab vært et relgiøst plagg, det er nå i de senere årene det plutselig har blitt politisk?? Jeg sier igjen Koranen snakker ikke om steining av mennesker, dette er helt feil, jeg er klar over at dette har blitt praktisert av Iran og dette irriterer meg noe sinnsykt, fordi Iran som blir styrt av shia-muslimer har blandet inn kultur, historie, sufisme slik at det har blitt en ekkel salat,.Jeg er ikke her for beskytte mennesker sine handlinger, det for de stå for selv, men når jeg ser at det er noe som ikke stemmer med Koranen eller noen prøver å skylde på Koranen så griper jeg gjerne inn.. :)

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Kom ned på jorda igjen da! Det er vel faen ikke diskriminering! Selv om jeg går med store hettegensere, vide bukser, skatesko osv på fritia kler jeg meg alltid pent i jobbsammenheng av respekt for arbeidsgiver, kollegaer, kunder og sammarbeidspartnere. Religion og politiske ytringer har ingenting i jobbsammenheng å gjøre etter min mening. Når man jobber ett sted bør man ha et ønske om at firmaet skal gå så bra som over hodet mulig, å tviholde på et sært ønske som kan skade omsetning der du jobber er kort og greit egoistisk og barnslig i mine øyne.

 

Bra sagt! Jobber selv i butikk og har den oppfatning av at det skal være enten butikkens uniform eller et nøytralt antrekk av eget ønske.

 

Ser for meg et scenario der det står en med f.eks hakekors bak disken og det kommer en jøde og skal handle...

 

Vi har det egentlig ganske valgfritt der jeg jobber, men alt innen rimelige grenser. :)

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
i alle år har hijab vært et relgiøst plagg, det er nå i de senere årene det plutselig har blitt politisk??
Men dette er jo FEIL? Har du lest artikkelen nå? Du skal få en link til: clicky

Har tildekking av hår lange tradisjoner både blant muslimer og andre i muslimske områder og også andre steder i verden? Ja. Brukte disse ulike drakter og sjal/skaut o.l. for å skjule håret eller mer? Ja. Brukte noen av dem hijab? Nei.

 

Hijab er et "nytt" påfunn som oppstod på 70-80-tallet som støtte til totalitær muslimsk ekstremisme. I 1982 ble det påbudt for kvinner i Iran å bruke Hijab. Hvorfor? jo, fordi "scientific research had shown that women's hair emitted rays that drove men insane". Hijaben ble deretter spredt blanttillhengere av Iran og politisk Islam (og sikkert også blandt dem som "bare" ønsket å undertrykke kinnene litt ekstra. Steining av voldtekstofre og 12-åringer som ikke vil gifte sg med en 50 år gammel gris og prøver å rømme er kun et av alt for mange eksempler denne "ideologien", om man kan kalle det det, fronter. Å bære hijab er en støtteerklæring til dette

 

Du sier du baserer deg på Koranen, vel der står ikke hijb nevnt. Tildekking står nevnt men hva som skal tildekkes varierer fra "private områder og bryster" til en noe mer heldekkende afære, for å si det mildt. Om du er muslim og ikke er klar over hva en hijab er, må jeg sie jeg synes en såpass ekstrem historieløshet er ganske skremmende. Se på bilder av din beste- og oldemor. Hun hadde ikke hijab. Dekket hun seg, gjorde hun det sannsynligvis med skjerf eller sjal.

 

Hijab må ikke forveksles med den tradisjonelle tildekkingen ved bruk av slør og skjerf/tørkle som i Islam kalles "khimār". De har svært lite med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Men dette er jo FEIL? Har du lest artikkelen nå? Du skal få en link til: clicky

Har tildekking av hår lange tradisjoner både blant muslimer og andre i muslimske områder og også andre steder i verden? Ja. Brukte disse ulike drakter og sjal/skaut o.l. for å skjule håret eller mer? Ja. Brukte noen av dem hijab? Nei.

Min mor gikk jo med hijab, http://www.dagbladet.no/kultur/2009/02/17/566108.html

Og hvorfor bruk av hijab:

Say to believing women, that they cast down their eyes and guard their private parts, and reveal not their adornment save such as is outward; and let them drape their headcoverings over their bosoms, and not reveal their adornment ..(Qur�an 24:31) is a specific requirement for Muslim women to cover their hair.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=...13&CATE=128

Lenke til kommentar

Men din bestemor gjorde det ikke. Og uansett hva du siterer fra Koranen, endrer det ikke det faktum og hijab er et politisk plagg, ikke et religiøst. Du overser argumentene og kildene som sier det motseatte, og det gjør det sikkert lettere for deg å innbille deg selv at du har rett. Bare ikke forvent å bli tatt seriøst når du ignorerer, men ikke diskuterer, fakta som blir presentert.

Lenke til kommentar

PrettyBoy: Leste "Min mor gikk med hijab"-linken din nå. Du har altså ikke forstått at det er forskjell på hijab og skaut eller annet plagg for å dekke til håret? Er det faktisk mulig å ha vært med så langt i debatten uten å få med seg et? Det har blitt nevnt mer enn en gang.

 

Alinoe: Jeg nekter ikke folk å mene noe, jeg forbehplder meg bare retten til å påpeke at de tar feil.

Og det er feil å si at et politisk plagg som ble funnet opp og innført etter 1970 er påbudt i en religion som er over 1500 år gammel. Det er feil å si at dette ikke er et politisk plagg.

 

Om jeg går med scientologi-korset rundt halsen, så er det et uttrykk for støtte til scientologi, selv om jeg mener det er et religiøst symbol i min nyopprettede "Jesus Lever nesten helt sikkert"-kult. Det samme me SV-logoen, Ap-rosen, eller andre ikke-religiøse symboler som jeg i mitt hode mener er et religiøst sybol i min religion.

 

Å gå med hijab er et uttrykk for støtte til ideologien som innførte plagget og gjorde det til sitt merke, selv om man peronlig inbiller seg at det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Jo min bestemor gikk også med hijab, uansett Ngz om min bestemor brukte hijab eller skaut, så var dette pga hennes relgion oppfordret henne til å gjøre dette, samme historie med min mor osv..Dette gjør de pga Deres relgion ikke av politiske årsaker, :)
Jeg kan godt tatovere SV-logoen i pannen min fordi religionen min oppfordrer til det, men det vil uansett bli oppfattet som en politisk ytring, fordi det er et politisk symbol - akkurat som hijaben er det. Du har i det siste begynt å argumentere med at Koranen påbyr tildekning, og overser at jeg allerede har tatt pp dette, og påpekt forskjellen mellom islamsk tildekking og hijaben som politisk plagg:

"Hijab må ikke forveksles med den tradisjonelle tildekkingen ved bruk av slør og skjerf/tørkle som i Islam kalles "khimār". De har svært lite med hverandre å gjøre."

Det ser imidlertid ikke ut at til at vi blir enige, og du prøver heller ikke å diskutere eller imøtegå argumenter,. Du har låst deg fast i at tildekking=hijab og derfor ikke kan ha et religiøst budskap, selv om dette er feil, så jeg anser meg for å være ferdig med diskusjonen, i hvert fall med deg som motpart.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Ser ikke problemet.

 

Folk går jo med alslags klær nå om dagen. Hijab er ikke av de verste plaggene du ser folk gå med. Synes egentlig det er et pluss i jobben på 7/11. Da slipper hun å miste hår i maten, i motsetning til norsk svett ungdom som jobber der, tror jeg en jente med hijab er rensligere enn andre.

 

Si ikke det. De lukter jo så rart, disse muslimene. Dessuten har jeg hørt at de spiser barn.

 

Da håper jeg de spiser sine egne barn. De har jo ti hver.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt tatovere SV-logoen i pannen min fordi religionen min oppfordrer til det, men det vil uansett bli oppfattet som en politisk ytring, fordi det er et politisk symbol - akkurat som hijaben er det.

Kan det ikke både være politisk og relgiøst? Er hijab et religiøst og politisk symbol på lik linje med en jødekalott?

Og selvom en kvinne bærer hijab betyr ikke at hun støtter steining automatisk, Det blir feil å si,.

Du har låst deg fast i at tildekking=hijab og derfor ikke kan ha et religiøst budskap,

Nettopp det jeg mener da, at det har et relgiøst budskap,.

"Hijab må ikke forveksles med den tradisjonelle tildekkingen ved bruk av slør og skjerf/tørkle som i Islam kalles "khimār".

Kan ikke du forklare meg forskjellen?

Si ikke det. De lukter jo så rart, disse muslimene. Dessuten har jeg hørt at de spiser barn.
Da håper jeg de spiser sine egne barn. De har jo ti hver.

Hva er vitsen med slike bemerkninger?

Lenke til kommentar

En ting spøkelseskladdene i hijab har til felles, du ser dem sjeldent eller aldri i jobb bak kassa i en butikk. Har til gode å se noen av kladdene i byen min bak en kasse, som jeg kan se ned på og ignorere.

 

Som ateist vil jeg heller ikke betale en krone til noen som fremmer sin religion eller sitt politiske standpunkt i offentligheten med symboler. Som ateist, vil dere som fremmer deres religioner i offentligheten bli sett ned på og totalt ignorert av meg, dere fortjener INGEN respekt overhodet!

 

Hold religionen deres hjemme! Gå med hijab hjemme! Hold det utenfor mitt syn!

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...