Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før


fox

Anbefalte innlegg

Man får nok ikke det. Jeg kan f.eks ikke ta på meg en kappe av griseskinn med hode og gå inn i en moské. Det vil jeg kalle diskriminering!

 

Du ja, men jeg tror ikke det står noe sted i loven at det er ulovlig med en kappe av grisekinn. De kan føle seg diskriminert, men det får de bare venne seg til. Du forstår - enda så vanskelig det måtte være - at det er lovene som bestemmer og ikke individets følelser.

Jeg tror du gikk glipp av noe viktig i mitt innlegg. *ler*

 

Forklar?

 

Jeg sa at jeg trodde vi levde i et land hvor man kan ha på seg hva man vil, og videre sier du: Man får nok ikke det.

 

Men jurist Nikita kan sikkert henvise meg til den delen av norske lover som strammer inn for hva folk kan ha på seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hijab er her for å bli, og det vil nok være flere mulismske kvinner med hijab ute på arb.plassen etterhvert. Dette er kjempebra, så for å slippe flere slike saker i framtiden, er det på tide å finne en løsning,.

Først får muslimske kvinner kritikk om at de ikke jobber, er bare hjemme og føder barn,snylter på skatten..

og når de vil uti arb.markedet så vil "dere" at de skal ta av seg hijaben eller bli hjemme??

Hijaben skal ikke taes av, og de skal heller ikke være hjemmeværende,.

 

Løsningen er at den skal taes av. Jeg kan ikke kjønne hvorfor den ikke skal av. Jeg går vanligvis med dongeri bokser. Disse måtte byttes ut i kamuflasje når jeg var i millitære, disse byttes ut i en svart bukse når jeg er på jobb. Angående hodeplagg så pleier ikke jeg å bruke det, i millitære måtte jeg bruke diverse hodeplagg, og på jobben jeg har i dag nekter de meg å bruke hodeplagg. Er det så hardt å akseptere? I noen yrker stilles det krav til antrekk, det er bare å akseptere. Og skal vi ha regler , må de gjelde for alle.

 

Det er ikke snakk om å enten jobbe med Hijab eller gå hjeme å få livskostnaddene sine dekket. Det er snakk om å skaffe seg jobb som alle andre, jobbe som alle andre, og følge de normene på jobb, deriblant uniformsplikt som alle andre.

 

Om de hadde tatt fysisk skade av å ikke gå med Hijab så hadde det vært noe annet, men siden det ikke er noen medisink dokumenterbar grunn for det, bare løs tro på lik linje med Nikka sin nybakte relgion (som jeg forsåvidt mener er like troverdig som både kristendom og Islam)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Uansett hijab er her for å bli, og det vil nok være flere mulismske kvinner med hijab ute på arb.plassen etterhvert. Dette er kjempebra, så for å slippe flere slike saker i framtiden, er det på tide å finne en løsning,.

Først får muslimske kvinner kritikk om at de ikke jobber, er bare hjemme og føder barn,snylter på skatten..

og når de vil uti arb.markedet så vil "dere" at de skal ta av seg hijaben eller bli hjemme??

Hijaben skal ikke taes av, og de skal heller ikke være hjemmeværende,.

 

Løsningen er at den skal taes av. Jeg kan ikke kjønne hvorfor den ikke skal av. Jeg går vanligvis med dongeri bokser. Disse måtte byttes ut i kamuflasje når jeg var i millitære, disse byttes ut i en svart bukse når jeg er på jobb. Angående hodeplagg så pleier ikke jeg å bruke det, i millitære måtte jeg bruke diverse hodeplagg, og på jobben jeg har i dag nekter de meg å bruke hodeplagg. Er det så hardt å akseptere? I noen yrker stilles det krav til antrekk, det er bare å akseptere. Og skal vi ha regler , må de gjelde for alle.

 

Det er ikke snakk om å enten jobbe med Hijab eller gå hjeme å få livskostnaddene sine dekket. Det er snakk om å skaffe seg jobb som alle andre, jobbe som alle andre, og følge de normene på jobb, deriblant uniformsplikt som alle andre.

 

Om de hadde tatt fysisk skade av å ikke gå med Hijab så hadde det vært noe annet, men siden det ikke er noen medisink dokumenterbar grunn for det, bare løs tro på lik linje med Nikka sin nybakte relgion (som jeg forsåvidt mener er like troverdig som både kristendom og Islam)

 

HELT, HELT, HELT RIKTIG!

 

som jeg sa de kommer TIL norge og skal dermed FUNGERE som nordmenn ikke kreve eller "søke" om og være anderledes eller få spessialbehandling

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
som jeg sa de kommer TIL norge og skal dermed FUNGERE som nordmenn ikke kreve eller "søke" om og være anderledes eller få spessialbehandling

Jeg antar at du krever at vi setter krav til muslimer og at det er at krav at de ikke krever noe som helst? :hrm: Selv når norsk lov, norske regler og norsk styresett ikke legger noen hindringer i veien for at de faktisk både kan ønske, søke, foreslå og kreve hva pokker de vil? Selv når Arbeidsmiljøloven sier at arbeidsgiver skal ivareta arbeidstakernes "integritet og verdighet", og Diskrimineringsloven sier at ingen skal diskrimineres på bakgrunn av bla "religon og livssyn".

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt diskriminert for min religion i en moské, det kan du neppe nekte for. Så, så lenge muslimene selv legger hindringer for andre, så må de også forvente at det er visse begrensninger for dem også. Man kan f.eks ikke gå med sko i en moské om jeg ikke husker feil. Jeg bruker vanligvis sko på beina, vil du da kalle det diskriminering?

Lenke til kommentar
Jeg ville blitt diskriminert for min religion i en moské, det kan du neppe nekte for. Så, så lenge muslimene selv legger hindringer for andre, så må de også forvente at det er visse begrensninger for dem også. Man kan f.eks ikke gå med sko i en moské om jeg ikke husker feil. Jeg bruker vanligvis sko på beina, vil du da kalle det diskriminering?

 

Da får du anmelde dem for det. For det er ikke pent å diskriminere og det går begge veier. De kan jo selvfølgelig nekte deg adgang inn til moskéen deres, det er "deres" sted. (Akkurat som barna må ta av seg skoene på barneskolen) Og det får du bare respektere. Du sier jo selv at du kaster folk som ikke drikker ren whisky på hodet og ræva ut av huset ditt. Men skjer det videre på åpen gate synes jeg du har all rett til å gå videre med saken.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Hva jeg mener er atskillig mindre viktig enn hva du selv mener og hva "norsk lov, norske regler og norsk styresett" sier. Mener du at du blir diskriminert, eller at arbeidsgiver ikke følger arbeidsmiljøloven, står det deg helt fritt å kreve at dette opphører. Tar du det langt nok, avgjøres det av retten.

Lenke til kommentar

for og dra det litt for langt, sålenge jeg blir kasta ut av moskeen med sko på RESERVERER jeg retten til og nekte noen og erbeide for meg med hijab, herregud ser dere ikke hvor hyklerske muslimer er? skrik og skrål fordi de ikke får gå med hijab på jobb her du NOENgang sett en nordmann skrike fordi han ikke får ha sko på bena inne i et hus eller moske?

 

finnes garantert flere eksempler, men dere brude strengt tatt ikke høre flere for og skjønne at det er HELT opp til sjefen i en bedift og bestemme dette, helt uaktuelt at muslimer skal få lov og holde på som de gjør nå.

Lenke til kommentar
Og det får du bare respektere. Du sier jo selv at du kaster folk som ikke drikker ren whisky på hodet og ræva ut av huset ditt. Men skjer det videre på åpen gate synes jeg du har all rett til å gå videre med saken.

Det gjør jeg også, hvis jeg drar dit. Og ja, jeg forbeholder meg retten til å kaste folk som ikke respekterer dyrkjøpt whisky ut av mitt hjem. Men, jeg stikker ikke over til naboen og forteller naboen hva han eller hun skal gjøre, selv om jeg har noen ideer om den snasne dama vegg-i-vegg. :p

 

Som ansatt i en bedrift er man ikke på åpen gate, da er man en representant for den aktuelle bedriften. Derfor burde det være opp til daglig leder/sjefen i bedriften å avgjøre bl.a hvilken bekledning som er akseptabel på jobb. Hvis det ikke passer bedriftens profil å fronte religion på jobb, så får de ansatte finne seg i dette. Jeg må være så ærlig at jeg hadde sluttet å handle på nærbutikken her om de ansatte fikk fronte sine religiøse eller ideologistiske overbevisninger på jobb.

Lenke til kommentar
Eller kanskje de ville trodd at du bare var ute etter å lage kvalm? At "konduite" ikke bare var et fremmedord, men et fremmed konsept?

Nei, det er en del av min kultur og ikke minst ideologi. For oss er grisen hellig, det er et krav i grisismen å bl.a kle seg i den hellige drakten. Hvorfor er det plutselig "å lage kvalm" når jeg vil utøve mine rettigheter? Eller kanskje er det slik at det er bare muslimer som skal ha denne retten?

 

Litt OT:

Har du registrert troen din? (trenger bare to personer, du har rett på egen kirkegård, og får statsstøtte hvert år)

http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka/ga152...ion/152rel.html

Lenke til kommentar
ja ok... så det diskrimminering og nekte folk og ha et tørkle på hue?

 

flott, da er det også diskriminering at jeg ikke får lov og ha på smykker med religiøse symboler på. eller caps skjønner du ikke at detta blir for dumt?

Leser du innleggene mine litt nøyere, ser du at jeg faktisk ikke har sagt at det er diskriminering. Det jeg har sagt er følgende:

1) Alle som sier at arbeidsgiverkan bestemme som/hva han vil, tar ganske enkelt feil. Han kan ikke bestemme hva/som han vil, han må følge Arbeidsmiljøloven. Denne sier bla at han skal legge opp arbeidet slik at arbeidstakernes integritet og verdighet ivaretas.

2) Ingen skal diskrimineres med bakgrunn i bla religion og livssyn, jfr Diskrimineringsloven. Forskjellsbehandling som gjøres med saklig grunn og som ikke er unødig inngripende, er imidlertid ikke å regne som diskriminering.

 

Derfor er dette ingen klar og enkel sak - den er juristmat, når den ikke løses i samtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Man kan selvfølgelig mene at lovverket skulle hatt et entydig ja/nei-svar på dette, men slik er det altså ikke - skrålingen om at "nå må de se til å følge norske regler" synes da noe uinformert.

 

Min personlige mening er at dersom man ender opp med en haug hijab-kledde arbeidssøkende kvinner på arbeidsledighetstrygd, så er det en klar indikasjon på strukturell diskriminering. Da må det ordnes opp i. Det kan feks bety at det spesifiseres at det ikke er lov å nekte religiøse symboler på kroppen uten at det er en saklig grunn for det.

Lenke til kommentar
Og det får du bare respektere. Du sier jo selv at du kaster folk som ikke drikker ren whisky på hodet og ræva ut av huset ditt. Men skjer det videre på åpen gate synes jeg du har all rett til å gå videre med saken.

Det gjør jeg også, hvis jeg drar dit. Og ja, jeg forbeholder meg retten til å kaste folk som ikke respekterer dyrkjøpt whisky ut av mitt hjem. Men, jeg stikker ikke over til naboen og forteller naboen hva han eller hun skal gjøre, selv om jeg har noen ideer om den snasne dama vegg-i-vegg. :p

 

Som ansatt i en bedrift er man ikke på åpen gate, da er man en representant for den aktuelle bedriften. Derfor burde det være opp til daglig leder/sjefen i bedriften å avgjøre bl.a hvilken bekledning som er akseptabel på jobb. Hvis det ikke passer bedriftens profil å fronte religion på jobb, så får de ansatte finne seg i dette. Jeg må være så ærlig at jeg hadde sluttet å handle på nærbutikken her om de ansatte fikk fronte sine religiøse eller ideologistiske overbevisninger på jobb.

 

1. Du prøver jo å fortelle hva muslimer skal gjøre i deres bedehus (indirekte ved at du ikke respekterer deres ønske om at man skal ta av seg skoene)

 

2. a_aa har allerede forklart dette hundre og ørten ganger

Lenke til kommentar
Bor en i Norge, så får en bøye seg etter dei lovene som er her. Vist ikke så er det bare å reise heim.

 

Kanskje du bør lese loven da? Du har tydeligvis ikke lest ordet religionsfrihet?

 

RELIGIONSFRIHET ER IKKE ENSBETYDENE MED HIJAB!!!

 

ingen nekter dem tro på allah, vi nekter dem og ha på seg hva de vill på jobb når det eksisterer en klar "dress-code"

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...