Gå til innhold

Ble nektet å jobbe med Hijab på 7-11 - begynte med Hijab dagen før

fox

Anbefalte innlegg

Dette er et forbanna fascist-forbud som en arbeidsgiver aldri burde hatt lov til! Og Frp-ere klagere over innvandrere går på sosialen istedetfor å jobbe?

Det inkluderer også politiet som arbeidsgiver. Religionen er en viktig del av mange menneskers identitet, og det bør vi vise respekt for. Dersom vi stadig eksponeres for religiøse og politiske symboler som provoserer oss, tror jeg de intolerante holdningene etterhvert vil forsvinner.

Når det gjelder politiet, politikere, dommere og jury-medlemmer, bør de også få kle seg som de vil. Det inkluderer bruk av religiøse og politiske symboler, og bortsett fra politiet en fjerning av all form for kleskode. Selv om man går i dress istedetfor en fillete dongeribukse blir man ikke bedre i stand til å ta avgjørelser.

Jeg tror de fleste polititjenestemenn vil foretrekke å kle seg nøytralt, ettersom en politikvinne med hijab kan forvente mye surskap fra fylliker en lørdagskveld. Siden politiet håndhever de folkevalgtes avgjørelser, og de folkevalgte skal være et utsnitt av befolkningen, bør også politifolk få være seg selv. Ingen er nøytrale, følelsesløse roboter, og det bør vi ikke prøve å skjule.

Dersom dommere eller jury-medlemmer velger å ikle seg religiøse eller politiske symboler vil det være lettere å avdekke rettslige overgrep. Man vil kjenne deres verdier og holdninger bedre, og da vil det være lettere å være kritisk til deres avgjørelser.

----------------

Now playing: Dark Moor - The Sphinx

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nekte å jobbe. Nekte å bruke et rart hodeplagg.

Prøv å møte opp på jobb på 7-11 med bunad. Denne kan også hevdes å være en "del av din identitet" men det bryter likefullt med uniformskravene. Forøvrig har jeg ikke det fnugg av respekt for religion.

edit: sorry Alinoe. Tror jeg mistolket deg. Men lar det stå allikevel :)

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke religion, men jeg skjønner at vi er nødt til å forholde oss til det. Er forøvrig drittlei av at det kommer en milliard dumme sammenligninger som vikinghjelm og bunad hver gang hijabdebatten kommer opp. hvis dere vil sammenligne, så kom med noe som faktisk er det samme, altså hvor det foreligger et religiøst krav/oppfatning om plagget.

Lenke til kommentar
Ja, for det er så innmari frigjørende å nekte kvinner å jobbe pga religiøse overbevisninger.

Det er ingen som har nektet noen å jobbe. Selv ikke undertegnede. Men under gitte regler og normer. Som Siv Jensen sa det så treffende, "I Norge har vi norsk styresett og norske regler, det må snart også innvandrerne skjønne".

Lenke til kommentar

Jeg har aldri fått en god grunn til å respektere religion. Derfor kunne det ikke brydd meg mindre om kravet bygger på religiøs overbevisning. Egentlig burde vi slutte å respektere krav som oppstår utifra religion fullstendig ettersom dette egentlig er grunnløse krav.

Religion er tullball, hvorfor skal jeg respektere krav basert på tullball?

Relgion blir i dag brukt som et maktmiddel. Noe jeg ikke har tenkt til å akseptere.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Norske regler er konstant i forandring. Alle særgrupper har rett til å fremme sine politiske krav. Det heter demokrati. Hvorfor du og FrP syns det er så fælt at en spesifikk gruppe deltar i demokratiet vet ikke jeg, men har jo anelser.

Lenke til kommentar
Så vis man ikke kan gå med hijab kan man heler ikke jobbe? Dette faller på sin egen urimelighet. Jeg registrerer at dere pro hijabere anerkjenner ekstrem islam og i så måte er for kvinneundertrykkelse. Et paradoks!

Siden hijab er påbudt i islam, vil en som virkelig tror ikke jobbe om hun ikke får bruke den. Og nei, jeg anerkjenner verken religiøs ekstremisme eller kvinneundertrykking, jeg anerkjenner religionsfrihet. Selv om vi forbyr religiøse symboler, fjerner vi ikke religiøse holdninger, og det er de vi bør bekjempe. Symboler er overfladiske.

----------------

Now playing: Iron Maiden - Sea of Madness

Lenke til kommentar

Så lenge arbeidsgiver synes det er greit kan den ansatte ta på seg akkurat hva du vil. Er arbeidsgiveren derimot ikke interessert i at du skal bestemme selv hva du skal ha på deg MÅ du respektere det hvis du ønsker å beholde jobben. Det er ikke arbeidsgiveren som må føye seg etter den ansattes ønsker. Han kan velge å gjøre det, men det er langt fra nødvendig.

Irrelevant: Når du er på jobb kan du bare hoppe og drite i din egen individualitet og religiøse tilknytning. Forventer du at arbeidsgiver skal gi deg lønn, skal du føye deg etter hans ønsker. Er du ikke villig til dette må du finne deg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Så lenge arbeidsgiver synes det er greit kan den ansatte ta på seg akkurat hva du vil. Er arbeidsgiveren derimot ikke interessert i at du skal bestemme selv hva du skal ha på deg MÅ du respektere det hvis du ønsker å beholde jobben. Det er ikke arbeidsgiveren som må føye seg etter den ansattes ønsker. Han kan velge å gjøre det, men det er langt fra nødvendig.

Dersom man ser bort fra Diskrimineringsloven og Arbeidsmiljøloven er det så enkelt, ja. Forholdet blir imidlertid mer komplisert om man skulle ha noen ønsker om å ta hensyn til norsk lov.

Lenke til kommentar

Dersom man ser bort fra Diskrimineringsloven og Arbeidsmiljøloven er det så enkelt, ja. Forholdet blir imidlertid mer komplisert om man skulle ha noen ønsker om å ta hensyn til norsk lov.

Fint om du kunne poste de relevante data. :)

Fant selv dette.

Diskriminering

Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.

Kvinne med religiøst motivert rart hodeplagg - Nei

Kvinne med annet rart hodeplagg - Nei

Så vidt jeg kan se utifra arbeidsmiljøloven handler det om at diskriminering fordi en person er religiøs ikke er tilatt.

Lenke til kommentar
Fint om du kunne poste de relevante data. :)

Se gjerne min tidligere post i denne tråden.

Fant selv dette.

Diskriminering

Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.

Kvinne med religiøst motivert rart hodeplagg - Nei

Kvinne med annet rart hodeplagg - Nei

Så vidt jeg kan se utifra arbeidsmiljøloven handler det om at diskriminering fordi en person er religiøs ikke er tilatt.

Hvis du leste min tidligere post, ser du mine vurderinger - og at disse muligens avviker noe fra dine. Jeg er ikke jurist, jeg vet ikke om du er jurist - det jeg imidlertid påstår, er at det er en overforenkling å si at arbeidsgiver kan bestemme akkurat som han vil. Norsk lov begrenser arbeidsgivers frihetsrom, og forhold som angår arbeidstakers integritet, verdighet, religion og livssyn er særlig nevnt i så henseende. Er du uenig i min påstand?

Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke annet enn nettjurist selv :p

Jeg er fullstendig enig i dette:

a_aa

Jeg må likevel innrømme at jeg helst skulle sett at saker som den som er utgangspunktet for denne tråden løses i samtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker

Det hadde vært så lett for henne å spørre på forhånd hva kleskoden var og hva det var/ikke var lov å gå med. Det har jeg gjort før hver eneste arbeidsdag i i ny jobb når jeg har fått inntrykk av at jobben innebærer en slags uniform.

Jeg ønsker heller ikke at folk skal bli utestengt fra arbeidsmarkedet fordi de er religiøse. Det jeg derimot har nulltoleranse for er at religiøse personer krever ting fordi de er religiøse.

Lenke til kommentar

Det er klart at vi må holde oss innenfor rimelighetens grenser. Jeg ser ikke hvordan din tidligere post med sitater fra loven utelukker noe av det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke noe om utelukking, jeg sa det var mer komplisert enn du fremstilte det.

Hvis feks arbeidsgiver ønsker å forholde seg til at Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas - ja da må han altså vurdere om den kleskode han ønsker å bruke faktisk ivaretar arbeidstakers integritet og verdighet.

Nå har det vært mange teite sammenlikninger til hijab, så det gjør vel ikke noe om også jeg prøver meg på noen :hmm:... For meg synes det som om hijab for noen muslimske kvinner er som en button med budskapet "Jeg er en troende muslim", og en manglende hijab er som en button med budskapet "Jeg er ikke en troende muslim". Hvis sammenlikningen holder vann, så vil det bety at forbud mot hijab (uten saklig grunn) kan sidestilles med at jeg - agnostikeren - må bære en button med budskapet "La Jesus frelse deg i dag!" fordi min arbeidsgiver bestemmer dette. I så fall tar ikke arbeidsgiver hensyn til min integritet, mener jeg. Og samme tankegang gjør at det også kan stilles spørsmål ved hijabforbud uten saklig grunn - men svarene på spørsmålene tror jeg juristene får finne selv.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet.

Folk går jo med alslags klær nå om dagen. Hijab er ikke av de verste plaggene du ser folk gå med. Synes egentlig det er et pluss i jobben på 7/11. Da slipper hun å miste hår i maten, i motsetning til norsk svett ungdom som jobber der, tror jeg en jente med hijab er rensligere enn andre.

Det nekter jeg å tro på. På ungdomskolen min hadde vi noen sånne hijab jenter og der måtte faktisk lærerne ta opp en samtale med enkelte av disse jentene fordi de dusjet veldig lite. Du kjente svettelukta fra lang avstand, og den var så ekkel at man ble kvalm. Synes ikke hijab burde være tillatt i slike yrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...