Mr. Bojangles Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei Jeg har i det siste gått fra å hate å lese, til å elske det. Problemet mitt nå, er at jeg ikke vet hva jeg skal begi meg ut på? Jeg har lest "Saddams hemmeligheter" og "Fremmedlegionen: Mien fem år som legionær". Elsket begge to. Lurer på om noen kan anbefale meg noen lignende bøker? Jeg er ikke så glad i fiksjon som Harry Potter eller Ringenes Herre, eller krimbøker, men liker bøker som er basert på ekte hendeser - gjerne litt "kritiske" bøker, eller bøker som handler om oppfagelsesferder; krig osv. Vanskelig å forklare, men håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vel, oppdagelsesmessig vil jeg personlig anbefale Robinson Crusoe. Vet du ikke likte krim, men en bok som likevel er noe å ta en kikk i, er "De dødes tjern" av André Bjerke. Sistnevnte bok klarte jeg nesten ikke legge fra meg, og jeg driter en lang marsj i bøker vanligvis Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hva med Gomorra av Roberto Saviano? Ekte historie om mafiaen i napoli. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg anbefaler Kong Leopolds arv av Adam Hochschild. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Om du leser engelske bøker bør du få med deg "What Would MacGyver Do?". Det er en samling historien fra virkeligheten om folk som har havnet i trøbbel og blitt nødt til å bruke helt vanlige ting de har i bilen til å hjelpe seg. En dame kjørte seg fast på isen, så hun la salt potetgull under hjulene og kom seg løs. En annen fikk motortrøbbel og reparerte den med en kleshenger. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2930128 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Tusen takk for gode anbefalinger. Skal innom biblioteket i morgen (biblioteket her i Stavanger har veldig bra utvalg) og ta med meg et lite lass. Bestilte meg "Kong Leopolds arv" nå òg, har alltid vært fascinert av kolonitiden - og den boken virker midt i blinken. Har aldri lest den "ordentlige" utgaven om Robison Crusoe, så den skal jeg også få tak i. Jeg leser gjerne engelske bøker også. Kom gjerne med flere anbefalinger. Liker også veldig godt bøker om historisek personer, diktatorer mm. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tror dette kan være en bok for deg: Papillon av Henri Charrière. Kort-kort: Handler om en som ble feilaktig dømt, satt i fengsel og senere rømte. Fantastisk bok, og delvis autentisk. Boka er regnet som en slags klassiker, og er en av de få "klassikere" jeg personlig kan anbefale uten forbehold. Den er også filmatisert med Dustin Hoffman og Steve McQueen i hovedrollene. Filmen er fra 1973, men absolutt verdt å se! Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Amin Maalouf anbefaler jeg på det varmeste! Jeg har lest Samarkand og Lysets Hager. Begge to er fantastiske fortellinger, med snev av historie i seg. Samarkand handler om Omar Khayyam (Google It) og Lysets hager handler om Mani, stifteren av Manikeismen. (Google It) Begge er fargerike beretninger om det gamle Persia og jeg synes Amin gjør en god skildring av livet på den tiden. (De tidene, Omar Khayyam levde på 1000-tallet og Mani på 300-tallet evt.) Det er sånne bøker man helst leser alene i dempet lys, så man virkelig kan kose seg! Tror han passer godt til din smak Du burde også lese noe av Jens Bjørneboe. Der får du kritikk og historie kokt sammen til en smakfull suppe. Anbefaler deg å lese Fredrik Wandrups biografi om han først isåfall, kjenner du ikke bjørnen så går du glipp av mye av det han sier. Endret 26. mars 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Tumbleweed: Har hørt mye bra om filmen, og da er sikkert boken minst like bra. Mirzá_Rezá_Kirmán: Jeg har alltid vært fascinert av Persia, Romerriket, det antikke Hellas og Egypt. Skal sjekke ut Jens Bjørnboe òg. Takk for forslag til dere begge. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Da burde du lese de jeg anbefalte av Amin. Det hviler et mystisk preg over historiene, du får lyst til å legge deg ute på grasset og stirre opp på stjernene etter du legger fra deg bøkene! Magisk Sånn forresten: Mr. Bojangles er en av mine favoritt sanger Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Høres flott ut, må leses! Mr. Bojangles er en herlig sang ja, liker spesielt når Dylan synger den, skikkelig koselig "kassegitarstemning" i den. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 kanskje norges hemmelige krigere kan være for deg http://www.haugenbok.no/toppverk.cfm?kpr=2...&cid=180475 Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 richard dawkins : the god delusion Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 richard dawkins : the god delusion Veldig tung bok å lese hvis du ikke er "belest" ifra før av. Lydbok utgaven av denne er da kanskje IMO et meget godt alternativ. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hvet ikke om disse passer helt, men det er krig og muligens litt oppdagelse, eller i det minste reiser. The Saxon Stories av Bernard Cornwell Bodvars saga av Vera Henriksen De er også satt i viking tiden. Så jeg vet ikke om det er helt det du er ute etter. Men de er nogenlunde historisk korekt, med noen historike personer osv. Men hoved personene er stortsett fiksjonelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå