Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe hus gift vs. samboer

mushi

Anbefalte innlegg

Jeg og min forlovede skal kjøpe hus sammen om ca ett år.

Hvordan fugerer ting praktisk med selvangivelse, skattefritak, regler etc. når man er samboere kontra gift? Vi kommer til å ha ett felles lån hvor min samboer blir hovedlånetaker (han tjener det dobbelte av meg). Vil det lønne seg for oss praktisk og økonomisk hvis vi gifter oss?

Kanskje litt rart formulert, men har lite peiling på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder det praktiske tror jeg at forskjellen intreffer ved arv og barn.

Dersom dere er gift blir han uatomatisk far osv. til ditt barn, hvis ikke er det litt papirarbeid.

Når det gjelder arv så arver vel da foreldrene foran samboer (hvis det ikke er barn i bildet). Usikker på om dette kan fikses med et skjema eller om man må ha testamente.

Når det gjelder fratrekk på skatten fra renter på lån så er det samme hvem som "bruker" dette så lenge det blir utnyttet.

Feks hvis du ikke har inntekt og ikke betaler skatt bør han ha alt fratrekket. Dersom du tjener 300 og han tjener 600 vil fordelingen av rentefradraget har lite å si på deres felles bunnlinje.

Når det er sagt så er det greit å ha ryddighet i dette i tilfelle forholdet skulle ta slutt. Hvis du betaler halvparten av rentene og han får alt fradraget så er nok det penger du sliter med å få igjen ved et ufint brudd.

Ellers så er det ikke problem å flytte på rentefratrekket fra den ene til den andre så lenge dere står oppført med lånet sammen.

Lenke til kommentar
Dersom dere er gift blir han uatomatisk far osv. til ditt barn, hvis ikke er det litt papirarbeid.

Dette er vel litt OT, men allikevel: Det er ikke akkurat mye papirarbeid. Etter fødselen spurte jordmor om jeg ville skrive under på farskapspapirene, noe jeg selvfølgelig gladelig gjorde. Var ikke verre enn det :)

Når det gjelder hus og gjeld, er det sikkert lurt å inngå en samboeravtale der det er avtalt hva som skal skje i tilfelle brudd.

Som Ekko sier, å flytte fradragene mellom dere i selvangivelsene er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Så lenge dere er samboere og det ikke oppstår noe dramatisk, skal ikke dette være noe problem. Uansett må dere ta noen forhåndsregler her.

- Huset/leiligheten må stå på dere begge (hjemmel i skjøtet)

- Dere må skrive samboerkontrakt

- Dere må skrive testament (dette testamentet er beregnet for samboer uten barn. Flere alternativer finner du på DinePenger.

Dersom dere ikke har barn, har dere ikke livsarvinger. Dere kan da testamentere hele arven til hverandre. Dersom dere har felles eller særkullsbarn, arver disse arvelater. Man kan da testamentere bort 1/3 av arven, men 2/3 skal gå til livsarvinger. Dersom dere ikke setter opp testament og dere ikke har barn, er det foreldrene som arver.

I tillegg må dere ha personforsikring der dere begunstiger hverandre ved død.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...