Gå til innhold

Et forum preget av kameraderi, "overgrep" og sensur?

Forumet - ditt inntrykk  

709 stemmer

1. 1. Har du tillit til forumets ledelse?

• Ja
      508
    • Nei
      101
    • Vet ikke/ingen formening
      100
  2. 2. Har du, på generelt grunnlag, tillit til moderatorteamet?

• Ja
      508
    • Nei
      133
      68
  3. 3. Anser du det som en fordel eller ulempe at vi har vanlige brukere (brukermoderatorer) som modererer?

• Fordel
      521
    • Ulempe
      82
      106
  4. 4. Føler du at mulighetene for kritiske innspill vedrørende forumet er gode nok?

• Ja
      323
    • Nei
      208
      178

Anbefalte innlegg

Den matematiske delen er grei, problemet er at brukarane sjølv vurderer om dei vil stemme eller ei. I første omgang må brukarane først vurdere om dei i det heile tatt har lyst å gå innom tråden. Det er ofte sånn at dei som er misnøgde med noko gjerne henger seg på når andre deler sin misnøgd. Eit eksempel er tilbakemeldingskategorien. Det er ofte dei same brukarane som diskuterer. Noko liknande må ein kunne anta det er fare for skjer i ein tråd som dette. Dei som er misnøgd og gjerne vil bli høyrt og få noko endra vil fort plukke opp og stemme i denne tråden. Brukarane som synest alt er greit og ikkje bryr seg med sånt kan fint oversjå tråden og aldri delta.

Sett frå den synsvinkelen blir undersøkelsen litt vanskelegare å tolke. No er det sjølvsagt ikkje ynskjeleg at ein einaste brukar er misnøgd. Det oppfattar eg som heile grunnen til denne tråden, at enkelte brukarar er misnøgde og uttrykker seg aktivt. Vidar ynskjer nok å få eit statistisk underlag, sjølv om det blir noko diffust.

Ein sak er antal personar som skal til for å lage ein statistikk, noko anna er kven dei personane er. Du kan ikkje lage statistikk over kor mange personar som ser ettermiddagskomediene på TV2 ved å spørje 1000 ungdommar. Du må ha personar frå alle aldersgrupper.

Eg er mest opptatt av det fjerde punktet. Ein ting er at noko ikkje er som det skal, men om me ikkje er i stand til å endre på ting er det negativt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg er mest opptatt av det fjerde punktet. Ein ting er at noko ikkje er som det skal, men om me ikkje er i stand til å endre på ting er det negativt.

http://www.dssresearch.com/toolkit/secalc/error.asp

Ifølge denne kalkulatoren er sampling error (feil margin) for 5,5% (sample size 364), kun 3,2%

Da er det snakk om 80% på konfidensintervall.

dvs. ut fra disse 6501 brukerene som er aktivt per dag, så er det 1 av 5, 1254stk (+-) 40stk. misfornøyd med mordereringen. I det "beste" vil dere ha 1214stk som er misfornøyd, og oddsen er forsatt 1 av 5.

Tyder vi dette prosentvis, er det lite.

Tyder vi dette som PER PERSON, og som odds, er det signifikant.

Hvor setter dere sensuren?

Jeg er forsatt ingen matenmatikk ekspert... så point it out, if i am wrong..

Jeg setter også spørsmålet hvorfor setter du "aldersgruppe" som et kriterie på diskusjon.no? Jeg synes sensure bør holdes til "aktivt bruker per dag."

Uten å gå for mye OT, så vil jeg understreke at det er noe galt med mordereringen og styret. Thats the bottom line.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Og hva slags fakta er det du snakker om?

Grunnleggende statistisk teori.

Ikke nok folk fakta? Isåfall kan vi aldri utføre noe medisinsk/sosial forsknings statestikk... Fordi det er ALDRI nok folk...

Du ignorerer glatt delen der jeg påpeker at utvalget ikke er representativt. De som har noe negativt å komme med er det f.eks. mer sannsynlig at sier ifra enn de som er fornøyde.

Lenke til kommentar
Og hva slags fakta er det du snakker om?

Du er hjertelig velkommen til å påpeke feil.

Ikke nok folk fakta? Isåfall kan vi aldri utføre noe medisinsk/sosial forsknings statestikk... Fordi det er ALDRI nok folk...

Du ignorerer glatt delen der jeg påpeker at utvalget ikke er representativt. De som har noe negativt å komme med er det f.eks. mer sannsynlig at sier ifra enn de som er fornøyde.

Og de som er fornøyd vil ikke påpeke at de er fornøyd?

Hvordan fikk du det frem? Er det S-T-A-T-I-S-T-I-S-K? eller retorisk?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Du er hjertelig velkommen til å påpeke feil.

Hvor mange ganger skal jeg måtte forklare deg om "representativt utvalg"?

Nei, de vil ikke ha like stort behov for å uttrykke seg.

Representativt utvalg, lille venn. Representativt utvalg. Skjønner du dette begrepet?

Lenke til kommentar

Et enkelt spørsmål: Hvordan vet du det?

Representativt utvalg, lille venn. Representativt utvalg. Skjønner du dette begrepet?

Kan du forklare hvordan kan en enkel spørre undersøkelse være representativt utvalg?

Lenke til kommentar

Det trodde jeg var barnelærdom omtrent.

Kan du forklare hvordan kan en enkel spørre undersøkelse være representativt utvalg?

Men vet du hva et representativt utvalg er? Mener du at dette er et representativt utvalg?

Lenke til kommentar
Jeg er forsatt ingen matenmatikk ekspert... så point it out, if i am wrong..
Men det er jeg, og jeg kan bekrefte at du tar feil. Det er all grunn til å tro at utvalget er skjevt, og all erfaring tilsier at klagerne er overrepresentert. Det kan t.o.m. være at samme bruker stemmer flere ganger. Tallene gir bare en indikator hvis de er dramatiske, det er de ikke. Som Ivar Aasen fikk erfare er det ikke lett å gjøre alle til lags.
Lenke til kommentar

Om nokon ropar høgare enn andre kan så vere, eit skeivt utval kan det uansett bli. Forma på undersøkinga, plassering og undersøkingas lengde er alle moment som gjer det sannsynleg at utvalet ikkje er representativt. Ei skeivfordeling i utvalet vil forplante seg vidare i generaliseringa, og gjere resultata mindre brukbare til dette.

Ser ein bort frå alle punkt som støtter opp om at det kan vere eit skeivt utval, vil det framleis vere ei gruppe som ikkje er representert, nemleg gjestar. No er det i underkant av 2000 gjestar, og 700 medlemmer som er aktive. Gjestane utgjer altså ei veldig stor gruppe, men kan ikkje delta i undersøkinga (utan å opprette ein konto først, noko som uansett støtter opp om ei skeivfordeling).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det trodde jeg var barnelærdom omtrent.

Men vet du hva et representativt utvalg er? Mener du at dette er et representativt utvalg?

Fornøyelig.

En som har en sigg for å vise til god diskusjons-skikk.

Og som synes det er rett å poste nedlatende til motdebattanter..

Sidenote:

Denne tråden om moderering blir jo da en bekreftelse hvorfor moderatering/moderatorer kan være nyttig. :)

Endret av Slettet+6132
Fjernet litt personangrep
Lenke til kommentar
Men det er jeg, og jeg kan bekrefte at du tar feil. Det er all grunn til å tro at utvalget er skjevt, og all erfaring tilsier at klagerne er overrepresentert.

Da stille jeg spørsmålene:

Hvilken meninger representeres i denne målingen? Positive eller negative?

Hva understreker jeg?

Det kan t.o.m. være at samme bruker stemmer flere ganger. Tallene gir bare en indikator hvis de er dramatiske, det er de ikke. Som Ivar Aasen fikk erfare er det ikke lett å gjøre alle til lags.

Hvordan kan 1bruker stemme flere ganger?

I dette tilfellet, er det det negative som representere grafen?

Lenke til kommentar
Ved å registrere seg flere ganger, og gjett hvem som har størst insentiv til å gjøre slike stunt.

De andre spørsmålene dine ga ingen mening for meg, men kanskje andre forstår bedre hva du mener.

Lenke til kommentar
Om nokon ropar høgare enn andre kan så vere, eit skeivt utval kan det uansett bli. Forma på undersøkinga, plassering og undersøkingas lengde er alle moment som gjer det sannsynleg at utvalet ikkje er representativt. Ei skeivfordeling i utvalet vil forplante seg vidare i generaliseringa, og gjere resultata mindre brukbare til dette.

Jeg er ueing.

Angående overrepresentasjon av den negative siden er totalt absurd. Det er tydlig at det de "fleste" oppfatter moderering som positiv. Istedet for å stille spørsmål om den negative påvirkningen, så vil jeg heller sette spørsmålet på hvor mangen "smiskerer" har stemt positivt. Dette er like legimitert som den negative påvirkningen.

Mitt svar er, vi vet ikke.

Det finnes heller ikke en indikator som kan tyde de som er "negative" har behov for å stemme ekstra.

I kontra, er de i mindre tall, MEN i et signifikant nummer!

Ser ein bort frå alle punkt som støtter opp om at det kan vere eit skeivt utval, vil det framleis vere ei gruppe som ikkje er representert, nemleg gjestar. No er det i underkant av 2000 gjestar, og 700 medlemmer som er aktive. Gjestane utgjer altså ei veldig stor gruppe, men kan ikkje delta i undersøkinga (utan å opprette ein konto først, noko som uansett støtter opp om ei skeivfordeling).

Her må vi sette en BIAS.

Forumet er først og fremst for medlemmer. Likeså et land er først for sine landsmenn. Folk fra Kina kan ikke inkluderes i FRPs meningsmåling (et poeng).

Likeså kan jeg argumenterer at de fleste "gjestene" er ofte forumbruker som ønsker å være anonymt i Samliv, Sex og Helse seksjonen. Derfor vil DET være et dobbel valg/avstemning, DET er juks og gir et uærlig resultat.

On topic:

Er Edda Media/diskusjons.no fornøyd med at bare 5,5% som har synspunkter om mordereringen?

eller

Er de ikke fornøyd fordi 1200+ synes moderator gjør et dårlig arbeid?

HVOR SETTER DERE SENSUREN?

Ved å registrere seg flere ganger, og gjett hvem som har størst insentiv til å gjøre slike stunt.

De andre spørsmålene dine ga ingen mening for meg, men kanskje andre forstår bedre hva du mener.

Hvordan er klageren overrepresentert? HVOR er de overrepresentert?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vel, jeg ble tatt for å bruke en sekundærbruker for et års tid siden. Grunnlaget for å opprette den tar jeg ikke åpent da intet godt kan komme ut av det. Men det hadde ikke noe med å stemme på poll å gjøre. Når det er sagt så er det antagelig poller jeg har stemt på for å få en ekstra stemme på det alternativet jeg mente var riktigst. Grunnen til ay jeg kan være åpen om det er at jeg har tatt min straff.

Nok om det. La oss si at fordelingen stemmer ganske bra, for the sake of argument. Det sier jo bare at det er en overveldig enighet om at det faktisk er bra slik det er. De fleste ER fornøyde.

(ser bort fra spm.4)

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Vel, jeg ble tatt for å bruke en sekundærbruker for et års tid siden. Grunnlaget for å opprette den tar jeg ikke åpent da intet godt kan komme ut av det. Men det hadde ikke noe med å stemme på poll å gjøre. Når det er sagt så er det antagelig poller jeg har stemt på for å få en ekstra stemme på det alternativet jeg mente var riktigst. Grunnen til ay jeg kan være åpen om det er at jeg har tatt min straff.

Nok om det. La oss si at fordelingen stemmer ganske bra, for the sake of argument. Det sier jo bare at det er en overveldig enighet om at det faktisk er bra slik det er. De fleste ER fornøyde.

(ser bort fra spm.4)

15% (oppdatert) 18% er ikke overveldende fornøyd. I et større tall som 6601 ADB (aktivt daglige bruker), står 18% for et betydlig antall misfornøyde DABer: 1200+ DAB daglig og 30 000+ av det totale registrerte brukerer.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Alltid noen som er uenige. Tallene sier til sammenligning at det hadde vært stor nok enighet i en sak til å endre grunnloven.

La oss ta dette fra et annet perspektiv:

Diskusjon.no er en del av EDDA Media. Edda media, antaglig, er bedrevet som et firma.

Ingen firma har overlevd, der 1/5 av kundene er misfornøyd.

So.. it makes economical sense! :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...