Gå til innhold

Hvor går grensene for moderering av innlegg?

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg sett en del innlegg som direkte omtaler andre forumbrukere som idiot, dust, osv.

Uttrykk som ", men det er jo som å banne Apple-kirka."

Skjønner ikke at Norge kanvære så sjukke i hodet at de gidder å betale for bruk av MS-programvare.

Linux er og forblir for nerder.

Det å konstantere egne subjektive meninger som sterke fakta.

Innlegg som Linux/Windows/Mac FTW/suck/rulez.

Alle slike innlegg er totalt meningløse, og kan opparbeide seg mange meningsløse innlegg og skape en amper og utrivlig tilstand her på forumet. Hvorfor blir ikke alle slike innlegg moderert og slått hardere ned på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker hovedsaklig på artikler som er av interesse, dermed er det synd å droppe disse fordi noen for herje fritt.

Selv om det er egne meninger og, smak og behag, hvor vanskelig er det å forumlere dette på en måte så det kommer frem at det er subjektive meninger og ikke fakta? Og om man først skal være negativ ovenfor et eller annen, komme med begrunnelser og argumenter enn å skrive at "Windows for BSOD hvert minutt" eller "Det krever doktorgrad for å installere programvare i Linux".

Kan se på meg selv om fanboy av åpen kildekode, men holder fortsatt et liberalt syn på proprietær programvare. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot å ha en Mac med triple-boot (OS X, Windows og Linux).

Ser at du har et lite forholdt til modereringen på diskusjon.no i signaturen din :p

Lenke til kommentar
I det siste har jeg sett en del innlegg som direkte omtaler andre forumbrukere som idiot, dust, osv.

Skjønner ikke at Norge kanvære så sjukke i hodet at de gidder å betale for bruk av MS-programvare.

Alle slike innlegg er totalt meningløse, og kan opparbeide seg mange meningsløse innlegg og skape en amper og utrivlig tilstand her på forumet. Hvorfor blir ikke alle slike innlegg moderert og slått hardere ned på?

Generelt sett kan jeg si at det er fordi vi ikke ser de. Om du mener et innlegg er over grensen for useriøst og/eller angriper andre personer, kan du trykke på rapporteringsknappen, da vil vi ihvertfall bli gjort oppmerksom på at det er slike innlegg der.

EDIT: Jeg kan også si at INGEN som klarer å forholde seg til forumets retningslinjer (de man aksepterer å følge ved å registrere seg her) vil miste tilgangen til forumet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg historien til POE, men uansett hva moderatorer eller personer i forumstyret mener om en person, bør de svare på en seriøs og saklig måte, ikke prøve å humorisere det bort og ungå å svare for seg.

Hele denne saken er en smule OT og motsatt av det jeg prøver å få frem her da ... at diskusjon.no er alt for snille med å la forumbrukere få lov til å skrive i hytt og pine.

Fikk forsovidt et bra svar fra Cyclo når jeg spurte om synspunkter på tre innlegg (et som var regelrett brudd, og to andre som var unødvendige og drev diskusjonen i en lite konstruktiv retning), men da hadde jeg allerede postet denne tråden:

Syns du skal fortsette å rapportere slike innlegg jeg. Da blir vi moderatorer klar over hvor ting kanskje er i ferd med å "utvikle seg". Innlegg som er regelrette brudd på retningslinjene er greie å ha med å gjøre, for de kan fjernes. Verre er det med slike som de to andre er eksempler på. Fjerne dem kan man ikke gjøre, for det vil være sensur. Det jeg (og også andre moderatorer) forsøker å gjøre med slike er å rett og slett drive "holdningsskapende arbeid". En diskusjon som er på villspor kan fort hales i land ved hjelp av et par fornuftige innlegg. Derfor syns jeg personlig det er fint om man rapporterer ting som er i ferd med å skli ut, selv om det ikke nødvendigvis er et brudd på retningslinjene.
Lenke til kommentar

Hei!

Personangrep som de eksemplene du kommer med er en uting og ikke anstendig opptreden i en diskusjon. Det er bare til å rapportere dem så skal vi ta oss av dem. Rapporterer du noe og det ikke blir gjort noe med så send meg gjerne en e-post på [email protected].

Når det gjelder Diskusjon.no og retningslinjer så kan vi ta en analogi til fotballkamp. Det må eksistere spilleregler for at kampen skal fungere og de felles reglene må man følge. Alle liker kanskje ikke offside-regelen, men når man deltar i kampen så må man værsågod følge dem. Så får man heller ta en diskusjon på om reglene bør endres eller ikke.

Det er en diskusjon rundt hva som er et privilegium eller ikke. Bare for å få det på det rene, at vi (Diskusjon.no) får bidrag fra brukerne er hva vi lever av. Forumet er et tomt skall hvor brukerne står for innholdet. Vi må derfor være ydmyk overfor det og anse det som et privilegium at det finnes mennesker der ute som bidrar med innhold. Uten det dør forumet. Samtidig ønsker vi ikke all form for innhold og de som serverer uønsket innhold og ikke forholder seg til de betingelsene som eksisterer har vi ikke behov for bidrar med slikt. Brukerne er våre skribenter, vi kan tilby en arena hvor man får veldig mange lesere - det er vårt tilbud. Mens vi er prisgitt gode brukerbidrag som gir trafikk. Diskusjon.no må tilby noe som gjør det attraktivt å komme med bidrag, mens brukeren må forholde seg til spillereglene for å få anledning til å nå ut til alle forumets lesere. Slik fungerer "dealen", ganske enkelt og greit :)

Moderatorene er her først og fremst å sørge for at spillet fungerer skikkelig og at folk forholder seg til spillereglene. Takler man på mann fremfor ball så blåses det i fløyten og man reagerer i henhold til de føringer som er gitt. Det være seg tilsnakk, gult kort eller rødt kort.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...