Gå til innhold

MPX vil ikke heve kjøpet etter nesten 7 ukers service (Løst)

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har en sak gående med HP og MPX. Den 12.02.07 kjøpte jeg en HP Pavilion DV9266EA hos XD.no som nå er en del av MPX.no. For en del uker siden begynte denne å få diverse problemer. Den venstre hengselen hadde begynt å sprekke opp (noe som er/var et vanlig problem på denne serien), skjermen var bare full av fargede striper, WLAN var svært ustabilt, samt at DVD-brenner ikke fungerte som den skulle. I tillegg til dette var batteriet defekt. Den 27. januar reklamerte jeg på dette direkte til HP. Samme dag fikk jeg beskjed fra HP om at de godkjente dette som en reklamasjonssak, og at PC måtte inn til InfoCare for å få utbedret problemene.

Fikk tilsendt pakkelapp fra HP, og leverte PC'en på posten 30. januar. InfoCare finner etter hvert ut at LCD, HK og hengsel skal byttes, og bestiller så dette. Den 19. februar sender jeg mail til InfoCare for å høre hvordan det ligger an. Får da beskjed om at de får delene levert 16.03. Dette betydde altså at det ville ha gått over 6 uker før de i det hele tatt får begynt å reparere PC'en. Dagen etter sender jeg mail til HP, og sier at siden reparasjonen vil ta så lang tid, ønsker jeg heller å heve kjøpet. Får mail tilbake 25. februar om at de skal få klageavdelingen til å se på saken med en gang, og at de vil kontakte meg snarest med en løsning.

Dagene gikk, og jeg hørte ikke noe mer. Sendte mail 6. mars, og spurte om de hadde sett på saken ennå. Ingen svar. På dette tidspunktet hadde det tatt såpass lang tid at jeg var nødt til å foreta andre ordninger i forhold til mine PC-behov, slik at PC'en som fortsatt er i besittelse av InfoCare egentlig er ubrukelig for min del. Sendte enda en mail 13. mars, og lurte på hva som egentlig foregår. Fortsatt ikke noe svar. I går bestemte jeg meg derfor for å ta opp dette med MPX, og håpet at de kunne ordne opp i saken.

Sender de en mail der jeg opplyser om den tidligere saksgangen, og at siden avhjelp ikke har blitt utført innen rimelig tid, ønsker jeg å heve kjøpet. De svarer bare at InfoCare har mottatt deler, og vil reparere PC'en snarest. Jeg påpeker at dette allerede har tatt for lang tid, og at om PC'en er ferdig i morgen eller om en uke er irrelevant for min del. Får så svar i dag fra MPX om at PC er ferdig reparert (selv om det på ingen måte framgår slik av aktiviteten på InfoCare sine sider), og at den vil være i min besittelse om få dager. Dette betyr altså at det vil ha gått 7 uker fra jeg sendte inn min PC til jeg får den tilbake, noe som er helt uholdbart. MPX skriver i sin mail at PC er ferdig reparert, og at de hever da ikke noe kjøp da! De følger videre opp med at dersom PC ikke hadde vært ferdig, har de uansett ikke godkjent heving, men kun en omlevering. Deretter avslutter de mailen med en temmelig tvilsom tolkning av forbrukerkjøpsloven ang. heving og omlevering.

Litt info om Heving/omlevering

Kan selgeren omlevere med bedre ting?

Det kan spørres om selgeren- hvis han selv ønsker dette-ensidig kreve å få levert ny modell.

Spørmålet kan f.eks være aktuelt ved salg av mobiltelefoner eller annet elektronisk utstyr der nye modeller stadig lanseres og gamle forsvinner, og der prisene raskt synker, gjerne slik at en ny, bedre modell er billigere enn den gamle. Selgeren kan her haønske om å avverge et krav om heving ved å tillby omlevering, mens forbrukeren ønsker å heve for å få pengene tilbake og bruke disse på noe annet eller noe tilsvarende.

Hvis en ting ved den opprinnelige leveringen på alle måter er bedre enn det forbrukrern kunne kreve, vil det neppe foreligge kontraktsbrudd og forbrukeren kan ikke avvise seøgerens leveringstilbud.

Hvordan bør jeg gå videre? Har jeg en sak?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det rett ut så er dette fullstendig bullshit fra MPX sin side. Dette er et standardsvar fra MPX, og du vil kunne finne flere tråder her inne som tar opp det samme. Det er ikke ukjent at de ønsker å operere på tvers av loven på dette området. Dersom det var et helt nytt tema, og uklar lovgivning på området skulle jeg latt tvilen komme MPX til gode. Det er ikke tilfellet i denne saken.

FTU har slått fast i en rekke vedtak at seks uker eller mer ikke regnes som rimelig tid. Avhjelp har da ikke funnet sted, og kjøper har krav på heving av kjøpet. Det er ikke tatt noen forbehold for det MPX påstår, og det finnes ei heller noen vedtak/dommer som gir de medhold. Tvert i mot.

Dersom det trådstarter sier stemmer, noe jeg tror det gjør ut i fra andre slike MPX-tråder her, så er bare til å sende saken videre til Forbrukerrådet. Her vil nok MPX ikke forandre mening, og saken blir så sendt videre til FTU. Med mindre det er noen elementer du ikke har nevnt her som taler i mot din sak, så blir dette ganske enkelt medhold. Saken kommer til å ta ca 6 måneder om MPX ikke godtar Forbrukerrådets anbefaling. Uansett, det er verdt det.

Mitt soleklare råd er å droppe videre kontakt med MPX da de har gjort det klart hva de mener. Gå inn på www.forbrukerportalen.no (Klikk & klag), og fyll inn skjema som sendes Forbrukerrådet. Skriv at du krever heving av kjøp uten at det trekkes fra for bruksnytte, eller at det kan trekkes for bruksnytte men at du da krever forsinkelsesrente fra kjøpsdato. Bruksnytten skal regnes ut fra en brukstid på fem år.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Hvis en ting ved den opprinnelige leveringen på alle måter er bedre enn det forbrukrern kunne kreve, vil det neppe foreligge kontraktsbrudd og forbrukeren kan ikke avvise seøgerens leveringstilbud.

Hvordan bør jeg gå videre? Har jeg en sak?

Etter kjøpsloven kap.5 §19, står det at "Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpssummen tilbake etter §20

b) kreve oppfyllelse etter §21

c) kreve heving etter §23

d) kreve erstatning etter §24.

Videre står det i kap.6 §29 at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller elverer tilsvararende ting (omlevering)....."

I §30 står det at avhjelp skal skje innen rimelig tid.

Nå synes jeg personlig at det er rart at MPX ikke er villig til å gi deg en ny vare, da jeg har bare positive erfaringer med MPX når det gjelder retur av varer med feil. Det blir jo tråss alt en reklamasjonssak, og der er jo fristen fra 2-5 år.

Men hva er du ute etter egentlig? Ny PC ? Pengene tilbake ? Jeg ville uansett ha presset mer på, sende ny mail og håpe du treffer en i andre enden som KAN kjøpsloven og er ute etter at du som kunde skal få det du har rett på som forbruker/kjøper. Det er jammen mange inkompetente folk som tror de kan kjøpsloven, men som egentlig ikke har peiling på hva den inneholder !! Så for din del lønner det seg å lese godt igjennom kjøpsloven og sette deg inn i hva du som forbuker/kjøper har rett :) Ring til Forbrukerrådet dersom de fortsatt ikke gir seg, og hør hva de har å si. Det gjorde jeg, og i mitt tilfelle hadde jeg all rett på min side. Da jeg sa til selger at jeg hadde kontaktet forbrukerrådet, vart det raskt en annen låt i pipa!

Lenke til kommentar
Etter kjøpsloven kap.5 §19, står det at "Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpssummen tilbake etter §20

b) kreve oppfyllelse etter §21

c) kreve heving etter §23

d) kreve erstatning etter §24.

Dette dreier ikke om reklamasjon, men om levering av varen etter at man har inngått en kjøpsavtale. Ikke relevant for trådstarter.

Videre står det i kap.6 §29 at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller elverer tilsvararende ting (omlevering)....."

I §30 står det at avhjelp skal skje innen rimelig tid.

Dette er derimot relevant i denne saken. Rimelig tid har av FTU blitt slått fast til å være mindre enn seks uker i de fleste saker. Finnes unntak, men tror neppe de vil gjelde i denne saken. Når §30 ikke blir oppfylt har kjøper rett til å gjøre § 32. Heving gjeldende. Subsidiært kan kjøper kreve at § 31. Prisavslag oppfylles.

Det er jammen mange inkompetente folk som tror de kan kjøpsloven, men som egentlig ikke har peiling på hva den inneholder !!

Forbrukerkjøpsloven ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

MPX sier jo at grunnen til at de ikke vil godkjenne heving, er at InfoCare tilsynelatende skal ha reparert ferdig min PC i dag 18.03. Dette til tross for at det ikke framkommer noe sted at den er ferdig på aktiviteten på InfoCare Sesam. I flg. statusen der har delene ankommet, men PC'en står fortsatt i kø for å bli reparert. Uansett, jeg har rett dersom jeg sier det er irrelevant om den skulle være ferdig i dag, da man uansett har beveget seg over i det urimelige?

Det som egentlig provoserte meg mest med det siste svaret til MPX, var egentlig dette (ordrett fra mail fra MPX):

Hadde ikke din maskin vært ferdig nå så hadde vi selvfølgelig innvilget en omlevering av ny maskin, men ikke heving av kjøp.

Det de antyder her er altså at de uansett ikke godkjenner heving ved lang servicetid, kun omlevering. Det er jo stikk i strid med loven.

Ja det er heving jeg er ute etter. Mest pga. at jeg var nødt til å skaffe meg PC på annet vis da dette tok så lang tid, så PC'en det er snakk om her er egentlig ubrukelig for min del nå. Å diskutere låneprodukt med nettbutikker har jeg prøvd før, så det orket jeg ikke å prøve engang.

Jeg kommer i alle fall til å meddele MPX at saken nå oversendes forbrukerrådet, og at dersom den ikke får en snarlig løsning, går den videre til FTU.

Lenke til kommentar
Hadde ikke din maskin vært ferdig nå så hadde vi selvfølgelig innvilget en omlevering av ny maskin, men ikke heving av kjøp.

Det er fullstendig feil. Det har de ikke rett til å gjøre.

Det er viktig å påpeke at servicen må ha tatt urimelig lang tid - dvs. seks uker eller lengre. Videre må du ha gitt beskjed om at du ønsker heving av kjøpet innen dette. Dersom du ikke hører noe fra selger før de etter syv uker sier at nå er maskinen på vei tilbake til deg, ferdig reparert, så har du ikke denne rettigheten.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

41 dager fra PC er mottatt av InfoCare. For å få en litt mer oversiktelig saksgang:

27.01.09: Reklamerer til HP

27.01.09: Får godkjent reklamasjon av HP

30.01.09: Mottar pakkelapp fra HP

30.01.09: PC blir innlevert postterminal

05.02.09: PC blir mottatt av InfoCare

19.02.09: Sender mail til InfoCare og spør om status

20.02.09: Får beskjed av InfoCare om at deler forventes 16.03

20.02.09: Sender mail til HP om anmodning om heving av kjøp, da dette kommer til å ta over 6 uker

25.02.09: Får beskjed av HP at saken skal ses på av klageavdeling

06.03.09: Sender purring til HP

13.03.09: Sender ny purring til HP

16.03.09: Tar kontakt med MPX med krav om heving av kjøp

17.03.09: Får beskjed fra MPX om at denne forventes ferdig om få dager

17.03.09: Sender mail om at dette er irrelevant, og at jeg fortsatt vil ha kjøpet hevet

17.03.09: MPX sier de ikke godkjenner heving, da InfoCare sier at PC er klar om få dager

18.03.09: Ny mail til MPX, påpeker forbrukerkjøpslovens §29 - §32

18.03.09: MPX mener denne nå er ferdig reparert, og vil bli sendt til meg innen få dager, og godkjenner ikke heving

Lenke til kommentar

Avhjelp skal anses som startet da du først kontaktet selger/leverandør vedrørende at du ønsket mangelen utbedret. Slik jeg anser det har du da krav på å heve kjøpet. MPX nekter å heve kjøpet da de vil komme å sitte igjen med en gammel maskin. Ellers er det flott at du har dokumentert saken så godt som du har gjort.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Da har jeg i alle fall fylt ut klageskjema til forbrukerrådet. Har jeg forstått det riktig da, så skal dette sendes pr. post til nærmeste regionale forbrukerrådskontor?

Lenke til kommentar
Da har jeg i alle fall fylt ut klageskjema til forbrukerrådet. Har jeg forstått det riktig da, så skal dette sendes pr. post til nærmeste regionale forbrukerrådskontor?

Nå står det også

"Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. "

Videre:

"Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. "

Med andre ord: du har bare krav på omlevering. Så lenge MPX klarer å fremskaffe en tilsvarende eller bedre modell, har du fint lite du skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Ring supporten til HP på 815 62 070, be om å få snakke med noen som styrer med reklamasjonssaker og si at du ønsker å heve kjøpet på grunn av lang reparasjonstid. Bare ha serienr. og aktivitetsnummer fra InfoCare klart, så får du nok et svar med en gang.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Om maskinen plutselig blir sendt til deg eller annet skjer, så kan du nekte å ta den imot, og stå på kravet om heving.

Nå står det også

"Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. "

Videre:

"Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. "

Med andre ord: du har bare krav på omlevering. Så lenge MPX klarer å fremskaffe en tilsvarende eller bedre modell, har du fint lite du skulle ha sagt.

NEI NEI NEI! Dette er ang HVORDAN gjennomføre avhjelp. At selger da kan reparere eller omlevere. I loven står det så at avhjelp (reparasjon eller omlevering) skal skje INNEN RIMELIG TID, og gjøres ikke dette, kan kunde heve kjøpet.

Så det du henter fram har med så lenge hjelpen faktisk blir gjort innenfor rimelig tid, da kan ikke kunde kreve heving.

Ring supporten til HP på 815 62 070, be om å få snakke med noen som styrer med reklamasjonssaker og si at du ønsker å heve kjøpet på grunn av lang reparasjonstid. Bare ha serienr. og aktivitetsnummer fra InfoCare klart, så får du nok et svar med en gang.

Godt råd, dette ville jeg gjort asap.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Klageskjema samt klagebrev er nå oversendt til forbrukerrådet, med fullmakt til at saken oversendes FTU dersom man ikke kommer til en løsning. Så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Så du tror det vil ordne seg med en telefon når de så langt har ignorert e-poster? I såfall får jeg prøve å ta kontakt med de i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Da har man fått gode nyheter! Sjekket mailen i dag tidlig, og der hadde det tikket inn en hyggelig mail fra MPX. Leder for kundesenteret hadde sett på saken på nytt. Det viste seg at de hadde fått feil info fra InfoCare mht. reparasjonsstatus, og PC'en var ikke ferdig likevel (noe jeg hadde en sterk mistanke om, da de ikke hadde endret status). De hadde funnet ut at HDD var defekt, så det måtte i såfall bestilles ny. De hadde derfor besluttet å godkjenne heving av kjøp, og overfører nå hele kjøpesummen tilbake til meg. Så da ordnet det seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...