Gå til innhold

SATA til "USB" Konverter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan hjelpe meg med dette også, så blir jeg evig takknemlig.

Tingen er at jeg ikke vil koble ut harddisken fra PC-kabinettet. Så hvis jeg skulle fks ta i bruk den du linket til, så måtte ledningen fra harddisken gått ut av kabinettet for å koble til en USB på I/O-panelet.

Er det en mer luddig måte å gjøre dette på?

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar

Jeg har en del harddisker til PC-en:

- 2 stk 750 GB

- 2 stk 250 GB

- 1 stk 1 TB

- 1 stk 1,5 TB

Jeg ser meg litt lei av å ha så mange harddisker i forskjellige størrelser at jeg tenkte å kjøpe 1 stk 750 GB til, for så å sette disse tre i RAID, ha OS på 1 av 250GB, og vil jo bruke de andre fortsatt. Så jeg tenkte at jeg kunne koble dem via USB port.

Innvendinger?

Lenke til kommentar

Altså, for å rydde opp i ting, kan jeg først begynne med å si at min kompetanse for RAID er så og si null, da jeg bare vet hovedprinsipppene. Men før jeg går videre:

Er dette ett mulig oppsett:

Kjøpe 1 stk 750 GB HD til, for så å sette disse 3 stk 750 GB i RAID "X", og samtidig ha separate disker, hvorav jeg har Windows på 1 250 GB, og masse annet dritt på de andre, som da ikke vil være i RAID. For hvis det er tilfelle, så har jeg nemlig 1 SATA slot til.

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Ja, det kan du helt sikkert.

Er raidet for å få en bedre ytelse, eller for å bare samle alle diskene under en stasjonsbokstav?

Om førstnevnte vil jeg absolutt anbefale eget raid-kort.

Det er vel 50/50. Har du et kort å anbefale som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe fakeRAID kontrollere eller vanlig SATA kontroller kort, disse er de billigste du finner.

3000-4000 får du hardware RAID kort som er en del raskere og enklere å ha med å gjøre slik som RocketRaid sin 3510.

Bruke USB til å ha ekstra permanent harddisk inne i en maskin vil jeg ikke anbefale.

Windows behandler USB såpass dårlig at du må ikke bli overrasket over skrivefeil og at disken ikke beholder sin stasjonsbokstav også videre.

Så det er bare å titte på billige SATA kontrollere, de kommer helt ned i 200-300 kroner som oftest og har de RAID så er det billig fakeRAID, RAID guiden er ett bra sted for deg å starte, fakeRAID kan du google for definisjonen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Du kan kjøpe fakeRAID kontrollere eller vanlig SATA kontroller kort, disse er de billigste du finner.

3000-4000 får du hardware RAID kort som er en del raskere og enklere å ha med å gjøre slik som RocketRaid sin 3510.

Bruke USB til å ha ekstra permanent harddisk inne i en maskin vil jeg ikke anbefale.

Windows behandler USB såpass dårlig at du må ikke bli overrasket over skrivefeil og at disken ikke beholder sin stasjonsbokstav også videre.

Så det er bare å titte på billige SATA kontrollere, de kommer helt ned i 200-300 kroner som oftest og har de RAID så er det billig fakeRAID, RAID guiden er ett bra sted for deg å starte, fakeRAID kan du google for definisjonen.

Takk for et utfyllende svar. Får sove på hva jeg skal gjøre, så kommer jeg med en liten oppdatering. Takk til deg også, Eksentron :p

Lenke til kommentar

Fant ut at en venn av meg skulle bestille en del varer fra Amentio i dag, så jeg bare slengte meg på for å slippe fraktkostnader. Det endte med ditt forslag, Eksentron.

Så får jeg melde i fra når jeg trenger hjelp til å sette opp dette her.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger hjelp. Er med en god manual, og er egentlig bare til å sette i kortet, trykke ctrl+h (elns) når det kommer opp under boot, gå på add array, deretter merke diskene som skal være med i arrayet og trykke create. Så må du huske å legge til driverne når du installerer windows, ellers får du dem ikke opp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...