Gå til innhold

BK: Nytt instrument, ingen nytte


Anbefalte innlegg

Canon EOS 5D Mark II

1/250 sec

+1 1/4 EV

f/3.5

iso 200

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM @ 170

 

Gatemusikanter trekker stadig med seg nye instrumenter ut på asfalten, men både det og god musikk til tross; få eller ingen gidder å bry seg.

 

Jeg stod forholdsvis lenge på gata, i falmende sollys foran stortinget, uten å feste blikket på noe bestemt. Siluetter av mennesker på trappene; stressede mennesker går forbi; blafrende flagg kaster skygge på fasadene - helt ok å stoppe for å beskue, men ingenting føltes verdt maset med å pakke kameraet opp fra sekken.

 

Vanligvis pleier jeg ikke ta bilder av gatemusikanter, tiggere, eller andre mer eller mindre faste innslag i bybildet. Det finnes allerede mer enn nok av denslags.

 

Denne mannen fikk meg dog til å revurdere. Neppe på grunn av noen voldsom karisma, og heller ikke interessante toner (som man kanskje kunne forvente, fra slikt et snedig instrument).

 

Han spilte riktig så bra, med overraskende innlevelse, men ble allikevel sittende uten å få så mye som én krone på de fem minutter jeg var i nærheten.

 

Som med siluetter på trappa, og skygger på veggen, enser vi sjeldnere og sjeldnere musikantene - med mindre vi prøver.

 

post-90782-1237409192_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bildet; Det er et helt OK portrett i mine øyne. En skarphet som kler motivets litt rufsete stil. Hardt lys og litt kaotisk bakgrunn kan kanskje tilskrives en hard og kaotisk by? Det funker bra uten å frembringe noen wow-følelse. Det slår meg som et dokumentarfoto i relasjon til dine videre betraktninger. Dermed får du raljeringen under.

 

Så til historien din; Hva vil du egentlig frem til? Jeg har sett denne karen på Dasslokket mange ganger, og jeg har også hørt og sett musikken hans uten å bli imponert. I løpet av de siste årene har jeg fått så forferdelig nok av trekkspillere, trompetspillere, australske enmannsorkestre, peruvianske lamahyrdeensebler, rumenske tiggere, nederlandske levende statuer, norske ballongklovner og ikke minst utdrikkningslag at jeg snart blir gal. Et par sommersesonger til og jeg går fra å ikke gi dem noe til å kjeppjage dem, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Skal de ha betalt, får de levere noe jeg setter pris på. Det er nok mange som har samme holdning, uten å sette det like på spissen som jeg.

Lenke til kommentar
Så til historien din; Hva vil du egentlig frem til? Jeg har sett denne karen på Dasslokket mange ganger, og jeg har også hørt og sett musikken hans uten å bli imponert. I løpet av de siste årene har jeg fått så forferdelig nok av trekkspillere, trompetspillere, australske enmannsorkestre, peruvianske lamahyrdeensebler, rumenske tiggere, nederlandske levende statuer, norske ballongklovner og ikke minst utdrikkningslag at jeg snart blir gal. Et par sommersesonger til og jeg går fra å ikke gi dem noe til å kjeppjage dem, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Skal de ha betalt, får de levere noe jeg setter pris på. Det er nok mange som har samme holdning, uten å sette det like på spissen som jeg.

 

Jeg vil "frem til" akkurat det som står der - folk bryr seg ikke. Og det er ikke annet enn en observasjon, da jeg ikke har noen følelser i noen retning i forhold til det.

 

Nei, det er ikke et dokufoto, så følgeteksten er i så måte heller et oppgjør med mange andre tråder her inne :p "Her er en kvist jeg så da jeg gikk tur i dag! Tilbakemelding!"

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenke meg å se enda mer av omgivelsene, jeg. For å virkelig få et bilde av hvordan verden raser forbi ham, hvis det var det du ville formidle =)

 

Nei, jeg ville ta et *skarpt* portrettfoto av en gatemusikant, mot en blendet bakgrunn. Med unntak av følgeteksten, var jeg ikke veldig opptatt av bylivet rundt :) Skarpt nok for context, ja, men ikke et dokushot av "her er en gatefyr, og masse folk som går forbi".

Lenke til kommentar
Så til historien din; Hva vil du egentlig frem til? Jeg har sett denne karen på Dasslokket mange ganger, og jeg har også hørt og sett musikken hans uten å bli imponert. I løpet av de siste årene har jeg fått så forferdelig nok av trekkspillere, trompetspillere, australske enmannsorkestre, peruvianske lamahyrdeensebler, rumenske tiggere, nederlandske levende statuer, norske ballongklovner og ikke minst utdrikkningslag at jeg snart blir gal. Et par sommersesonger til og jeg går fra å ikke gi dem noe til å kjeppjage dem, og jeg har ikke dårlig samvittighet. Skal de ha betalt, får de levere noe jeg setter pris på. Det er nok mange som har samme holdning, uten å sette det like på spissen som jeg.

 

Jeg vil "frem til" akkurat det som står der - folk bryr seg ikke. Og det er ikke annet enn en observasjon, da jeg ikke har noen følelser i noen retning i forhold til det.

 

Nei, det er ikke et dokufoto, så følgeteksten er i så måte heller et oppgjør med mange andre tråder her inne :p "Her er en kvist jeg så da jeg gikk tur i dag! Tilbakemelding!"

Verden vil bedras er det vell noe som heter. Folker er vell gjerne litt mer interessert i å ta bilder av kvister som tydligvis ikke har det så forferdelig, men mennesker som virkelig sliter er heller et slags tabu (?). Forøvrig syns jeg bildet er skarpt der det skal være skarpt og har ingenting å utsette på det tekniske.

 

Det at folk ikke bryr seg er og sant, jeg selv enser ikke tiggerene engang. Og om jeg gjør det blir jeg irritert, men det er jo sånn verden har blitt. Vi tar ikke vare på hverandre lengre, noe som er synd. Bra du tilsyneslatende vil få dette frem i lyset.

Lenke til kommentar
Nei, jeg ville ta et *skarpt* portrettfoto av en gatemusikant, mot en blendet bakgrunn. Med unntak av følgeteksten, var jeg ikke veldig opptatt av bylivet rundt :) Skarpt nok for context, ja, men ikke et dokushot av "her er en gatefyr, og masse folk som går forbi".

 

Okei, men da funker bildet bra for meg. Du har fanget litt av bevegelsene hans, og et spørrende blikk. Skyggene i bakgrunnen gir jo hele greia en litt dyster og ensom undertone.

 

Likte dette, jeg =)

Lenke til kommentar

Det slår meg som en smule rart at du tar med historien uten å ha noen synspunkter, men det er helt greit når jeg bare får det med teskje. Jeg er jo ikke alltid den skarpeste sokken i skuffen :whistle: Så lenge ingen inntar den sedvanlige ovenfra-og-ned moraliserende holdningen som er så altfor vanlig og dømmer samtlige som passerte på de fem minuttene til evig pine i skjærsilden er jeg fornøyd. Hvis vi attpå til får sparket litt i "Jeg snublet mens jeg var på tur og trykket på utløseren. Kommentarer på resultatet" er jo alt bare fryd og gammen. Mest gammen!

 

Bra portrett, forresten ;)

Lenke til kommentar

Jeg liker bildet. Syns det var et godt valg å ta det akkurat mens de tildels lyskledde er i bakgrunnen i den plasseringen de er når bildet ble tatt. Det hvite tilfører bildet noe (jeg kan ikke beskrive bedre enn det jeg har gjort ved å nevne dem nå). Ellers er jo motivet skarpt og fint, og han har et passende likegyldig uttrykk.

Lenke til kommentar
Om du tar et bilde av noen som du finner såpass interessant at du slenger på en signatur og viser det frem på et forum, burde en aldri så liten femmer til musikanten være på plass.

 

Og hvem i alle dager var det som sa at jeg ikke ga ham penger?

 

Hold forumet til bildekritikk, ikke uoppfordret og ubegrunnet moralpreken.

Lenke til kommentar
Synes dette fungerte, men skulle blendet ned litt til - delen av instrumentet nærmest (samt kaffekoppen) er ikke i fokus.

 

Edit: eventuelt tatt et steg tilbake.

 

Ja, hele instrumentet kunne nok gjerne vært skarpt. Fokusområdet, med den avstand / blender / brennvidde var rundt 17-18 cm, og det blir i minste laget.

 

Når det var sagt, kommer ønsket fokus an på hva man vil fremheve, og for meg er det ingen automatikk i at koppen burde være like skarp som øyne / ansiktstrekk.

Lenke til kommentar
Om du tar et bilde av noen som du finner såpass interessant at du slenger på en signatur og viser det frem på et forum, burde en aldri så liten femmer til musikanten være på plass.

 

Og hvem i alle dager var det som sa at jeg ikke ga ham penger?

 

Hold forumet til bildekritikk, ikke uoppfordret og ubegrunnet moralpreken.

 

"Han spilte riktig så bra, med overraskende innlevelse, men ble allikevel sittende uten å få så mye som én krone på de fem minutter jeg var i nærheten."

 

Men nå i retropektiv ser jeg at du sikkert siktet til de andre menneskene rundt ham. Forøvrig så er bildekritikk fortsatt et forum og i all min arroganse og beskjedenhet, tilater jeg meg å digresere, men kan gjerne skrive litt om bildet òg.

 

Bildet: Bevegelsesuskarpheten på stikkene var det første jeg så. En fin effekt for å få frem bevegelse. Skarpheten og DOF var ganske pent, litt irriterende med utbrente partier i ansiktet, men slik er det når solen ikke spiller på lag med en. Skulle gjerne sett ett bilde der man fikk med litt mer av selve instrumentet òg. Alt i alt et gatemusikantbilde jeg selv hadde sett meg fornøyd med.

Lenke til kommentar
Som med siluetter på trappa, og skygger på veggen, enser vi sjeldnere og sjeldnere musikantene - med mindre vi prøver.

 

Vell, nå har eg lest ein artikkel der dei testa ut dette, men eg hugsa ikkje heilt kor eg leste dette, meiner det var i eit av dei SAS magasina som er på flyrutene deira. Uansett, det var ein verdskjent musikar som stilte seg opp i slitne klede og ein kostbar fiolin på Metro'en i København.

Det var knapt penger som vart lagt igjen, folk fleste gjekk rett forbi utan å legge merke til han med unntak av eit par enkeltsjeler.

 

Seinare den kvelden holdt han konsert for ein fullsatt sal. Han fekk seg ein liten overraskelse der, og ein blir litt småkvalm av enkelte deler av dagens samfunn.

 

Uansett, når det gjeld bildet så liker eg det utan å ha nåke bestemte meiningar kva eg meiner om det, treng nok ein del meir erfaring før eg begir meg utpå slikt. For min egen lærings skyld, er instrumentet ein smule overeksponert, og ville det vært mulig å balansert eksponeringa meir utan å få dei mørke detaljane undereksponert?

Lenke til kommentar
Uansett, når det gjeld bildet så liker eg det utan å ha nåke bestemte meiningar kva eg meiner om det, treng nok ein del meir erfaring før eg begir meg utpå slikt. For min egen lærings skyld, er instrumentet ein smule overeksponert, og ville det vært mulig å balansert eksponeringa meir utan å få dei mørke detaljane undereksponert?

 

Det er i stor grad etterbehandlingen min som gjør at det ser slik ut. Orginalen er ... renere. For gateportrett har jeg en forkjærlighet for resultat som vipper vekk fra det det myke og plettfrie. Det gjenspeiler vel min oppfattelse av by generelt.

 

Orginalen har riktignok også store variasjoner i lysnivå, på grunn av forholdsvis sterkt sollys, med mange uforutsigbare refleksjoner fra vinduer rundt. Skulle du hatt det skikkelig bra, burde du sørge for å få så jevnt lys som mulig, med bruk av reflektor, fill flash eller annet utstyr. Et annet alternativ er å tweake mest mulig ut av rawfilenes dynamiske omfang, eller krype til korset og ty til flere eksponeringer. I begge fall kan du gjøre mer selektive utvalg av eksponeringsnivå for de ulike områdene, men det skal forholdsvis mye til for å få det perfekt uten møysomt utvalgt eksponering on the spot. Kombinert med snevert fokusområde, mye bevegelse, hyppig varierende forhold og at man generelt ikke vil stå der og ta bilde av tilfeldige mennesker i titalls minutter, så er det veldig vanskelig å treffe fullt ut på alle punkter.

 

I bildet over var hovedmålet mitt å gjøre en grei komp, med synlig gateliv bak, og kombinere dette med helskarp fokus på øynene hans. Da prøver man jo selvfølgelig å få det til å passe så godt over ens som mulig med resten av kvalitetskriterier, men det er tøft å fylle både den proverbiale pose og sekk. Jeg valgte å eksponeringskompensere for å få nok lys i skyggeområdet av ansiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...