GRIM87 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Hei, jeg å dama mi har i dag ett bolig lån på 1.330.000 over 25 år. Jeg har 200.000 stående på konto som jeg selv har arbeidet ærlig opp. Trenger forslag til HVORDAN jeg skal forvalte dem til vårt eget beste ved bra avkastning eller bedre sparings metoder videre. Forslag av gode økonomer som vet hva dem snakker om takker jeg VELDIG mye for! Spytte dem inni bolig lånet? Høyrente konto? Annet? Dere andre som bare svarer vas, la heller være er dere snille Endret 18. mars 2009 av GRIM87 Lenke til kommentar
KS Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 - Det sikreste er nedbetaling av boliglån. Null risiko og du sparer penger. - Å sette de på høyrentekonto er greit hvis du vil ha kjapp tilgang til penger, men generelt bør du ikke ha pengene på sparekonto hvis du har lån, siden lånerenten din vanligvis er høyere enn sparerenten. Hvis du skal investere pengene i noe, så må du hele tiden huske at alternativet ditt er å nedbetale lån. Skal en investering være lønnsomt må den gi en høyere avkastning enn renten på lånet ditt. Jeg gjør dette selv, men det avhenger av hvilken risko du vil ta. Hvis du ikke forstår risiko og ikke har noe forhold til det, da er nok nedbetaling av lån det beste for deg. For veldig veldig mange vil det gi mest kontroll med økonomine og nedbetale lån og øke terminbeløpet. Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Har du brukt opp BSU muligheten? Hvis ikke, så kan det være en ide, men å sette masse i lånet er en god ide. Høyrentekonto i dag er som en lavrentekonto for 6 mnd siden. Verre kan det bli...så minst mulig her. Hvis du er interessert i avkastning og litt risiko, kjøp noe fond, men da må du tenke langsiktig. Eventuelt betale inn over tid for å senke risikoen for tap og nedgang i markedet. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Det kommer helt an på hva du betaler i boliglånsrente. Har du 3.75% i rente på lånet og 3,90% på innskudd så lar du selvfølgelig pengene stå. Om den effektive boliglånsrenten er høyere enn rentene du får på innskudd så betal ned lån. Lenke til kommentar
festen Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg ville satt minst halvparten av dem på børsen fordelt over flere fond. Jeg tror børsen er i ferd med å "ta av". Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Behold noe i kontanter og som festen sier sett resten i fond. Fond er enkelt og billig og marked vil aller mest sannsynlig gå oppover i løpet av forholdsvis kort tid. Og avkastningen i fond vil nok være høyere enn hva du vil få av å spare pengene i.e. betale gjeld. Det første du må være oppmerksom på er hvor likvid du ønsker å være i det neste året +. Vet du at du trenger penger til jul så hold de i banken. Kan du unnvære likvide midler lengre så kan du heller begynne å plassere! Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Tusen takk for gode svar! Bra dere tar dere tid til å hjelpe, setter pris på det Tror det blir nedbetaling av lånet Endret 19. mars 2009 av GRIM87 Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 1. Hvis du ennå har mulighet for BSU så bør du benytte den muligheten til fulle. Du kan spare BSU selv om du har kjøpt leilighet, men det er begrenset til 15.000 i året (eller er det økt nå?). 2. Som de øvrige her tror jeg dette er et eksepsjonelt godt tidspunkt å starte langsiktig sparing. Jeg anbefaler indeksfondene til KLP, som er BILLIGE og gir deg indeksnær avkastning. Du kan også vurdere å plassere en andel i obligasjonsfond eller andre rentefond for å redusere risikoen noe. Skagen høyrente er et greit slikt fond. 3. Det er kjekt å ha en kontantreserve. Du kan selvsagt realisere fondsandeler, men da har du kastet bort transaksjonskostnader samt at du kan bli nødt til å realisere på et ugunstig tidspunkt. Jeg ville plassert det på følgende måte, uten å ha gjort noen nærmere analyse av risikovilje etc. Dette er et forslag tatt litt ut av det blå: 65% i KLP AksjeNorge Indeks II (130.000) 25% i Skagen høyrente (50.000) 10% cash på ordinær konto med bra rentebetingelser (20.000) Lenke til kommentar
festen Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Når det gjelder aksjer, må du tåle å se verdiene gå ned 50 %, uten å selge (slik at du låser inn tapet), det betyr at du ikke trenger pengene på en stund. Greier du ikke det, vil du bli psyket ut, og selge på bunn, som dessverre er vanlig. Du vil alltid greie å se det gå ned 50 % med 10000 kroner, kanskje 20000 kroner og 50000 kroner, også 100000 kroner, men det er individuelt, og du bør ikke gå inn med mer enn du tåler å se gå ned mer enn 50 %. En god forvalter skal være litt som en psykolog også, som skal hindre at du selger deg ut på bunnen. Se på grafen til UNP: http://www.marketwatch.com/tools/quotes/in...mp;optstyle=380 Det er et selskap i USA som driver med jernbane, etter min mening en veldig sikker investering, selv om det er en emisjon, vil risikoen for en stor utvanning være lav, selv om det er i dollar og dollar suger holder det seg bra over tid. Som du ser, hadde du tjent mye mer over tid om du kjøpte hver gang aksjen var "lav", istedenfor høy. Forskjellen i avkastning på banksparing og en slik aksje er stor over lang tid, verdiøkningen er større enn på det du får i banken med renter, pluss at du har utbytter. Det er selve bonusen med aksjer. Det beste er noe som holder seg i forhold til inflasjonen over tid, slik at det er bedre enn banksparing uten utbytter tatt med, og også betaler utbytter som en bonus. Det er slike selskaper kineserne burde eid, ikke statsobligasjoner ,men hadde Kina begynt å kjøpe opp alle jernbanene i USA skal jeg garantere at det hadde blitt bråk. Endret 20. mars 2009 av festen Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det beste er selvfølgelig å slippe å være bankens slave (og dermed arbeidsgivers, osv.), men jeg ville ikke betalt ned på lånet så lenge du ikke kan kvitte deg med alt (fks. lotto, arv), og fremdeles ha en buffer. Dere kommer antageligvis til å fortsette med samme månedlige trekkbeløp, slik at den økonomiske hverdagen blir lik. Litt kjipt å betale 200k uten å merke det...før om 20 år . Hvem ved sine fulle fem tenker 25 år frem i tid. Det er tull og vas. Det var noe besteforeldrene våre gjorde. Det eneste positive med det er at de lærte våre foreldre en slik holdning også, slik at vi arver den rikeste generasjonen til dags dato . En slik holdning er utenkelig med tanke på utviklingen det meste i dagens samfunn har. Tenk på alle de inntektsmulighetene det finnes i dag; spesielt på nettet. Tenåringer starter blogger, adsensesider etc. og tjener mer enn deres foreldre. I tillegg bringer fremtiden . Uansett Å ha 200k tilgjengelig ved et par tasketrykk er potensielt farlig, men siden du allerede har klart å spare deg opp et beløp av en slik størrelse (sikkert mer penger enn 99% av norges befolkning har i banken ) er du sikkert i stand til å holde fingrene av fatet. Hvor mye bufferen kan være på, avhenger av deres inntekt. Hvis dere lett kan skrape sammen 10-20k hvis hvitevarer, bilen etc. ryker er dere jo ganske greit stilt. Jeg ville brukt pengene på verdier som forbedrer livet deres nå. Ingen vet hva fremtiden bringer. Kanskje en dag om fem år vil det komme et opprør, når det går opp for folk flest at bankene lager penger på pc`en og i tillegg krever renter av disse pengene. Da er det kjipt hvis en har slitt kroppen og vettet av seg til ingen nytte . Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Det kan være lurt å tenke litt frem i tid da. Det er veldig mange av de som blir pensjonister i dag, spesielt i USA og Storbritannia som ikke kommer til å få den pensjonen de skal, og kommer til å få det veldig mye trangere enn de har forestilt seg. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Det kan være lurt å tenke litt frem i tid da. Det er veldig mange av de som blir pensjonister i dag, spesielt i USA og Storbritannia som ikke kommer til å få den pensjonen de skal, og kommer til å få det veldig mye trangere enn de har forestilt seg. Litt ja, men det lønner seg også å leve livet nå for det er nå man har det Edit: Sitte inne å sture kan man gjøre når man blir gammel, det er mye bedre å leve når kroppen er med på det. Endret 21. mars 2009 av Wisd0m Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Nedbetaling av lånet er bra. Du kan sette opp flexilån slik at du har tilgang til cash om du trenger det om lånet er under 80% (varier fra bank til bank) av verdien på leiligheten. Da har du tilgang til kontantene samtidig som du har mindre lån frem til du trenger dem og dermed betaler mindre renter osv. Om du fortsetter å spare så kan du jo vurdere å sette opp en spareavtale i fond f.eks. Men enten du bruker fond eller aksjer så må du ha mage til å se verdifall innimellom, samt forvaltningsavgifter som tærer på verdien i tillegg til fall spesielt i dagens tider. Er selv nede på 49% av investert verdi nå etter at jeg etter bankens anbefaling satte 700.000 i forskjellige fond for 2-3 år siden, har ikke det om jeg selger meg ut nå nei :-). Har slutta å se på rapportene intill videre, best slik. Så om du tror det hadde gitt deg magesår så styr unna. - P Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Dersom 200.000 er alt du har ville jeg beholdt det meste på en tilgjengelig sparekonto som reservekapital. Dersom du på død og liv skal investere, så ville jeg investert i egen bolig dersom det er en bolig du ikke har noen planer om å flytte fra med det første. Når du om noen år sitter med nedbetalt bolig kan du begynne å snuse på andre investeringer. Det er få ting som over tid gir en såpass god og sikker avkastning som bolig. Siden du ikke sa noe om det i førsteposten, så regner jeg med at det ikke er tilfelle, men dersom du har forbrukslån, billån eller kreditkortgjeld så ville jeg selvfølgelig ha kvittet meg med det først før du investerer i noe som helst. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg ville konvertert alt til fastrente, investert i noe som beskyttet mot inflasjon og ikke nedbetalt lån, og ventet :!: Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hvor får du kjøpt KLP fondene? Ser ikke ut å finne dem på hverken Skandiabanken eller Nordnet. Vil jo helst ha alt samlet på en plass for lettere oversikt Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 www.klp.no. Du kan inngå spareavtale direkte der. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det er mulig å satse på enkelte enkeltaksjer for å krydre en portefølje. Det er noen aksjer jeg mener skal øke enormt når økonomien begynner å ta seg opp og inflasjonen kommer: Aksjene selger med mellom 40-90 % rabatt. http://finance.yahoo.com/echarts?s=PCX#cha...ource=undefined Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Still deg følgende spørsmål før du gjør noe som helst: La oss si at du nå "bare" hadde 1 million igjen på boliglånet, og boligen din er verd mer. Ville du da ha tatt ut et lån på 200.000 med sikkerhet i boligen for å investere i markedet? Det er i prinsipp det du gjør dersom du kjøper aksjer for pengene dine i stedet for å betale ned på boliglånet. Når det gjelder enkeltaksjer, så kan du selvsagt "krydre" litt som festen sier, men ikke finn på å investere mer i enkeltakjser enn du har råd til å tape. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå