Gå til innhold

Hei alle sammen! Jeg trenger hjelp til minnevalg!

MrAvionics

Anbefalte innlegg

Hei har nå 2x1GB 667MHz [Denne]

kjører 32bit XP operativsystem.

Bør jeg gå opp til 2x2GB?

Her er en liste over støttende ram brikker.

Er noen av de mer fornuftige å velge? Vil jeg merke non bedring i spill ved valg av andre ram brikker?

SE HER

Har ASUS M2N MX SE PLUSS Hovedkort

Nvidia Geforce 9800GTX+

2x1GB 667MHZ RAM

500GB Harddisk

450W strømforsyning

AMD Athlon 60 x2 5000+

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er fornuftig å gå for 4GB minne. Velg det billigste 4GB settet du finner.

Er ikke den enkle brikken i seg selv som vil gi deg bedre ytelse, men mengden minne i situasjoner hvor du bruker over 2GB.

Mao samme hvilket DDR2 sett du velger, men selvfølgelig en fordel å velge noen av de som er garantert støttet. Sammenlign priser i prisguiden

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Så ikke de greie ut? Disse

Fine raske brikker det, bare vær klar over at du må tweake dem manuellt i BIOS for at de skal yte som i spesifikkasjonen CL4 ( 4-4-4-12 ) 2.0V

Hvis du derimot først og fremst er ute etter "4 GB minnemengde" kan du liksågodt kjøpe standard ram som_virker_rett_ut_av_esken og samtidig spare 300 kroner

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344701

Er det noe forskjell på ytelsen på de?

Lenke til kommentar
Husk 64bit OS da. Om du ikke har det liggende må nesten finne fram lommeboka etter mer penger eller finne fram piratflagget. :thumbdown:

Går det ikke med 32-bit OS?

Det går ann, men du vil ikke få utnyttet all rammen din(4Gb) da. :no:

OK. Vet du hvor mye ram jeg får utnytta? Med 32bit mener jeg?

Lenke til kommentar
Husk 64bit OS da. Om du ikke har det liggende må nesten finne fram lommeboka etter mer penger eller finne fram piratflagget. :thumbdown:

Går det ikke med 32-bit OS?

Det går ann, men du vil ikke få utnyttet all rammen din(4Gb) da. :no:

OK. Vet du hvor mye ram jeg får utnytta? Med 32bit mener jeg?

3Gb.

Quoter fra Stickytråden her

2. Jeg har 4 GB RAM. Hvorfor viser Windows bare 3 GB? (christopher909)

Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB.

Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM.

Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver.

Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet).

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare har 32bit OS så får jeg bare ut 3GB av 4GB men da trenger jeg ikke å kjøpe mer en en 2GB brikke å sette inn.

da har jeg 1GB fra før og får en 2GB. Da blir det 3GB.

Tror dere jeg vil merke forskjell på 2GB og 3GB?

Gjør det noe å blande to forskjellige minnebrikker?

Lenke til kommentar

Kjøp 4gb i form av 2x 2Gb brikker, du får ikke 4Gb men du får hastighetsfordelene og slipper å legge ekstra belastning på HKet i form av 4x eller 3x brikker.

Så kan du hente inn resten den dagen du hopper på 64 bits vogna.

Har selv minnemiks (Se profil, litt utdatert akkurat nå) og det funker ganske bra.

Kjører nå 32 bits XP med 8Gb RAM, fulle slots og får kun ut 3.2 Gb RAM.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...