Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig humør, mye temperament, lite energi...

Tomprofil

Anbefalte innlegg

Beklager dårlig tittel, men vet ikke hvordan jeg skal formulere den for å bli bedre, og vet ikke om dette er riktig plass og poste dette, men jeg prøver.

De to siste ukene har livet mitt snudd helt. Jeg er plutselig blitt ekstremt sliten i perioder, og orker veldig lite, og har noen dager sovet opptil 4-5 timer etter skolen, for å så være våken i en time eller to, så legge meg å sove hele natten uten problemer. Andre dager sovner jeg ikke før halve natten har gått, og har en god dag dagen etter.

Temperamentet mitt er også helt på bunn, jeg kan plutselig klikke helt, og kjefte på hele familien for små ting, og blir veldig sur og lei inne i meg. Jeg irriterer meg også over småting som jeg kunne ordnet opp i, men jeg har rett og slett ikke ork til det når jeg først tenker over det.

Det er kun hjemme jeg er slik, for på skolen er som regel alt bra, og jeg har fått mer energi enn før, bedre konsentrasjon og alt, men det virker som at når jeg går ut av dørene på skolen så blir jeg en helt annen. Fra jeg setter meg på bussen etter skolen blir alt dårlig, jeg blir sliten, og nesten som jeg blir en helt annen.

Det er utrolig kjedelig å leve slik, for jeg vil jo ikke ha det så ille hjemme. Eller, jeg har det heller ikke så ille, men alt føles så ille. Jeg vil være den jeg var, som orker å gjøre normale ting uten å knekke helt sammen.

Så det jeg lurer på, er om dette kan være tegn på ett eller annet om dette fortsetter, eller om det bare er jeg som har fått et eller annet sykt og rart mønster i kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kyssesyken er vel ganske utelokket da jeg ikke har mandler, de tok jeg for snart ti år siden? Har heller ikke hatt noen tegn på sår hals eller noe, utenom 2-3 dager for snart to uker siden.

Ellers ser jeg at noen tegnene er de samme, men jeg trodde ikke man kunne få kyssesyken om man har operert vekk mandler? Eller kan det være at noen er maks uheldige og får det likevel?

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert, men kan ikke huske at eg har hørt at kyssesyken har noe med mandlene å gjør, bortsett fra at hovne mandler ofte er tegn på kyssesyken.

Kyssesyken angriper vel milten og levra så vidt eg husker.

Eg hadde iallfall hatt det i levra. Hadde mye de samme symptomene som deg, bortsett fra at eg kan ikke huske at eg var så sur :)

Lenke til kommentar

Mye av det du skriver tyder på stress og utbrenthet, som igjen forårsake dårlige hvilehygiene (sovehygiene) og igjen sørger for en dårlig dag.

En ond sirkel.

Det finnes mangen måte å løs dette problemet på, her de viktigste punktene:

• Trening.
  • Sunt kost.
  • Vitaminer.
  • Riktig sovehygiene.

Lenke til kommentar
Beklager dårlig tittel, men vet ikke hvordan jeg skal formulere den for å bli bedre, og vet ikke om dette er riktig plass og poste dette, men jeg prøver.

De to siste ukene har livet mitt snudd helt. Jeg er plutselig blitt ekstremt sliten i perioder, og orker veldig lite, og har noen dager sovet opptil 4-5 timer etter skolen, for å så være våken i en time eller to, så legge meg å sove hele natten uten problemer. Andre dager sovner jeg ikke før halve natten har gått, og har en god dag dagen etter.

Temperamentet mitt er også helt på bunn, jeg kan plutselig klikke helt, og kjefte på hele familien for små ting, og blir veldig sur og lei inne i meg. Jeg irriterer meg også over småting som jeg kunne ordnet opp i, men jeg har rett og slett ikke ork til det når jeg først tenker over det.

Det er kun hjemme jeg er slik, for på skolen er som regel alt bra, og jeg har fått mer energi enn før, bedre konsentrasjon og alt, men det virker som at når jeg går ut av dørene på skolen så blir jeg en helt annen. Fra jeg setter meg på bussen etter skolen blir alt dårlig, jeg blir sliten, og nesten som jeg blir en helt annen.

Det er utrolig kjedelig å leve slik, for jeg vil jo ikke ha det så ille hjemme. Eller, jeg har det heller ikke så ille, men alt føles så ille. Jeg vil være den jeg var, som orker å gjøre normale ting uten å knekke helt sammen.

Så det jeg lurer på, er om dette kan være tegn på ett eller annet om dette fortsetter, eller om det bare er jeg som har fått et eller annet sykt og rart mønster i kroppen.

Gammel er du? Høres ut som en normal lat ungdom.

Lenke til kommentar

Jeg er 17, og lat, men jeg har ALDRI vært slik som nå. Har alltid hatt masse energi, og sovet litt for lite, men var helt fin i formen.

Slik som jeg er nå kom "over natten". Jeg vil ikke være sur, og jeg vil gjerne ut å gå tur eller noe slik, jeg orker rett og slett ikke. Jeg sovner med hodepine og våkner flere timer senere, og sitter oppe et par timer før jeg legger meg.

For tre uker siden var det ikke noe problem å ta seg en tur ute, og gjøre litt andre ting, men nå går det kun på en veldig god dag. Jeg spiste også regelmessig før jeg ble slik. Jeg var mer bevist på å spise frokost, lunsj, et par epler, og middag, og drikke nok. Nå spiser jeg når jeg er sulten eller orker.

Nå burde jo ikke søvnen være et problem, nå som jeg sover minst 9 timer pr døgn, og noen ganger opp til 12 timer?

I dag har det vært en god dag. Har vært ute et par timer å gjort litt andre ting, og er ikke så sliten, men i morgen er det igjen stor sannsynlighet for at det blir en dårlig dag.

Men skal iallefall sjekke opp legetime i morgen, så får jeg se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Har lest litt om utbrenthet og kyssesyken, og det kan minne veldig om utbrenthet. Hvordan jeg har klart det, skjønner jeg ikke, men skal iallefall til legen for iallefall få sikkerhet i hva det kan være.

Skolen er jeg greit stressende nå, men trodde vel aldri at det var SÅ stressende.

Lenke til kommentar
Har lest litt om utbrenthet og kyssesyken, og det kan minne veldig om utbrenthet. Hvordan jeg har klart det, skjønner jeg ikke, men skal iallefall til legen for iallefall få sikkerhet i hva det kan være.

Skolen er jeg greit stressende nå, men trodde vel aldri at det var SÅ stressende.

Det er ikke uvanlig at en ungdom blir mer stresset enn en voksen mann.

Husk, dere har ekstra "sprengstoff" i årene. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Isabella

Jeg har akkurat det samme problemet! Bare at jeg konsentrerer meg dårlig på skolen i tillegg, jeg er sliten i kroppen og klarer ikke å få nok energi til noe. Eneste jeg vil er å sove hele dagen. Temperamentet mitt er heller ikke noe bedre, bare noen sier en liiiten feil, jeg klikker går helt amok, slår kaster ting og sier ting som sårer andre.

Men jeg skjønner ikke hva dette kan komme av jeg heller?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har akkurat det samme problemet! Bare at jeg konsentrerer meg dårlig på skolen i tillegg, jeg er sliten i kroppen og klarer ikke å få nok energi til noe. Eneste jeg vil er å sove hele dagen. Temperamentet mitt er heller ikke noe bedre, bare noen sier en liiiten feil, jeg klikker går helt amok, slår kaster ting og sier ting som sårer andre.

Men jeg skjønner ikke hva dette kan komme av jeg heller?

Disse problemene har jeg også, jeg har lite energi, klikker for ingenting, er liksom små sur og sur hele tiden. Jeg har lite konsentrasjon på skolen, og lite energi på skolen. Får bare lyst til å gå hjem for å sove. Jeg sovner sakte om kveldene, noen ganger tidligere enn andre. Natt til mandag sov jeg kun i 2 timer. Jeg lurer veldig på hva dette kan være for noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...