Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan firma dele ut min epost adresse ?

Wild Berries

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer litt på følgende :

Jeg jobber i firma A. Men er utleid til firma B.

Firma A, er min faste Arbeidsgiver, men firma B er "mitt" objekt.

Kan firma A, gi ut min private epost adresse til firma B, uten å ha snakket med meg ?

Og i såfall, hvilke lover og regler gjelder der ?

Takker for svar.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Lurer litt på følgende :

Kan firma A, gi ut min private epost adresse til firma B, uten å ha snakket med meg ?

Takker for svar.

Vennlig Hilsen

W_B

I prinsippet er ikke e-postadresse 'vernet' informasjon, og det er ikke ilagt noen taushetsplikt i arbeidsmiljøloven om e-postadresser. En e-postadresse er å anse som personopplysning etter personopplysningsloven (jf poppl § 2 (1)). Jeg antar at de har rett til å behandle personopplysninger (antageligvis med hjemmel i samtykke, repr. ved arbeidsavtalen, jf poppl § 8). Litt avhengig av ditt forhold til firma A og firma B kan det være hjemmel for å utlevere informasjon dem i mellom i § 11. Hvis du vil ha en mer konkret vurdering må du ut med mer informasjon. Så langt kan jeg verken konkludere med at det er lovlig eller ulovlig, men dersom forholdet mellom deg, firma A og firma B er formalisert (f.eks. dersom firma A er et vikarbyrå og du er utleid til firma B) vil jeg anta at denne utleveringen ikke er i strid med poppl § 11.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

Lurer litt på følgende :

Takker for svar.

Vennlig Hilsen

W_B

I prinsippet er ikke e-postadresse 'vernet' informasjon, og det er ikke ilagt noen taushetsplikt i arbeidsmiljøloven om e-postadresser. En e-postadresse er å anse som personopplysning etter personopplysningsloven (jf poppl § 2 (1)). Jeg antar at de har rett til å behandle personopplysninger (antageligvis med hjemmel i samtykke, repr. ved arbeidsavtalen, jf poppl § 8). Litt avhengig av ditt forhold til firma A og firma B kan det være hjemmel for å utlevere informasjon dem i mellom i § 11. Hvis du vil ha en mer konkret vurdering må du ut med mer informasjon. Så langt kan jeg verken konkludere med at det er lovlig eller ulovlig, men dersom forholdet mellom deg, firma A og firma B er formalisert (f.eks. dersom firma A er et vikarbyrå og du er utleid til firma B) vil jeg anta at denne utleveringen ikke er i strid med poppl § 11.

Takk for svar.

Firma A er mitt faste firma, og ikke ett vikarbyrå.

Firma B er ett Objekt som vi har. Og som vi "ser" til.

Ledelsen i Firma B, har lite og ingenting med oss å "gjøre", utenom ved oppdatering av Objekt instrukser.

Skal sjekke "mappa" mi, senere ved en medarbeidersamtale.

Men greit å ha litt juridisk "på bena" før en kommer til det stykket.

Og kan med en gang si at sikkerheten på Firma B, når det gjelder Email er elendig.

Takk.

Vennlig Hilsen

W:B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...