Gå til innhold

Spørsmål ang. Kristendom

Anbefalte innlegg

OG KREASJONISTER ER IKKE UENIGE I MIKROEVOLUSJON.

Og det at skjelettet og fordøyelsessystemet forandrer seg regnes som mikro?

Trodde mikro evolusjon omhandlet variasjoner innen en art. Og to dinosaurer med ulike skjeletter regnes vel ikke som samme art?

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det har da seg at det er to skapelsesberetninger i det gamle testamentet, en der han skaper jorden og dyrene, og en der han skaper mennesket. er selv ateist så noen må rette meg om jeg tar feil.

som jeg har forstått det er de to skapelsesberetningene uavhengige, vil ikke det si at det kunne ha gått milliarder av år mellom skapelses av jorden og skapelsen av mennesket?

så av min tolkning av bibelens skapelsesberetninger kunne gud ha skapt dinosaurene, utryddet dem og så skapt menneskene

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Og det at skjelettet og fordøyelsessystemet forandrer seg regnes som mikro?

Trodde mikro evolusjon omhandlet variasjoner innen en art. Og to dinosaurer med ulike skjeletter regnes vel ikke som samme art?

Ifølge kreasjonister er en sebra en hest. En chihuahua er en hund, akkurat som en Schäfer. De har jo forskjellige skjeletter.

Lenke til kommentar
Ifølge kreasjonister er en sebra en hest. En chihuahua er en hund, akkurat som en Schäfer. De har jo forskjellige skjeletter.

hest er ikke en art, hest er en familie.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hestefamilien

Hund er også en familie

http://no.wikipedia.org/wiki/Hundedyr

Tamhunder har et stort mangfold av variasjon. Men jeg synes det er litt vanskelig å diskutere tamhunder, mest fordi jeg kan svært lite om tamhunder, men også siden antallet raser og varianter har forekommet gjennom selektiv avl.

Lenke til kommentar
De er der for å teste oss.

Fett :cool: Han der gud er jo nesten like snedig som han som lagde jurassic park. De fikk testa seg litt der og veit jeg. Og jurassic park beviser jo faktisk at mennesket kan beseire en hel hurv med dinosaurer, og at det ikke er rom for fredelig sameksistens med de svina der. Beint gjennom onde var spesiellt T-Rex.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg da at både Tyrannosaurus Rex og Løver har tenner som er tilpasset kjøttetere?

EVOLUSJON?

Først forklarer du det med evolusjon. Men så poengterer jeg at det var informasjonen fra et kreasjonist nettsted jeg påpeker. Da svarer du

Hvorfor sa du ikke mikro med en gang?

Dessuten, kan mikroevolusjon forklare hvordan en planteeter blir til en kjøtteter?

Så kommer du med dette kreasjonistargumentet:

(for å spare meg for en post, jeg sier ikke at du er kreasjonist, jeg bare påpeker at du påpeker et kreasjonist argument.

Uansett, hvis alle dyrene en gang alle var planteetere. Hvorfor skulle de plutselig utvikle seg til kjøttetere? Mangel på planter? Hvis du allerede tror på en skapende gud så burde ikke han ha problemer med å skape flere planter der det trengs?

Og en ting til, hvor passer kjøttetende planter inn i bildet? :p

Lenke til kommentar
De mener vel at dyrene ble kjøttetende da synden kom inn i verden eller noe sånt.

Sikkert nok, men det gir fortsatt ikke særlig mye mening spør du meg.

En Tyrannosaurus Rex før syndefallet:

"Jeg spiser planter og lever i fred med mine medskapninger, alt er vel"

Den samme Tyrannosaurus Rex rett etter syndefallet:

"Å HERREGUD SOM JEG HAR LYST PÅ KJØTT!!! Jeg får utsette meg og alle de andre Tyrannosaurus Rexene for de riktige faktorene slik at vår art om 500 000 000 000 generasjoner kan spise kjøttet som jeg dessverre ikke får gleden av å smake."

Uansett om en deler opp evolusjon inn i makro og mikro eller ei, evolusjon tar fortsatt lang tid. Dessuten er ikke evolusjon kontrollert, og evolusjon har ei heller bestemte mål.

Lenke til kommentar

Det var det jeg var redd for gitt. Skylde på evolusjon o.l.

Har noen flere spørsmål jeg spørsmål:

Noen synes sikkert det er teit at jeg holder på med dette. Men det er faktisk ting jeg lurer på, eller ikke skjønner.

1.

Ang. Syndefloden. Når fant egentlig synefloden sted, i forhold til kristen tidsregning?

2.

Hva mener egentlig kristendommen og/eller bibelen om hva som er meningen med livet? Jeg satt og tenkte nå og ble småflau over at jeg ikke klarte å komme på noe sikkert svar her. Er det enkelt og greit at vi skal leve og nyte livet, holde oss etter de ti bud og troen, deretter vente på en tur til perleporten og ta en kaffe med st.petter?

3.

Jeg har hørt mye om homofili i kristendommen. Altså at kristendommen forbyr homofili. Hvordan står dette formulert, i og med at i noen land er det greit å ha f.eks. en homofil prest, andre steder ikke.

4.

Hvorfor var det så mye motstand til at kvinner ville inn i presterollen?

5.

Hva er grunnen til at f.eks. Paven er så sterkt i mot kondom, og annen prevensjon. Er det pga han har funnet ut av det faktum at det er diggere uten? eller har han en godt begrunnet grunn?

Det er riktignok ikke meningen med sex før ekteskap etter hva jeg har forstått, men som mange forhåpentligvis vet er det ikke bare kristene han anbefaler avstand til prevensjon. Og for en person som finner det greit å ha sex med alt som puster, er det fortsatt ufint å bruke litt gummi?

Lenke til kommentar
Han tror vel ikke på Gud (med stor g).

Han har stor G i boktitlene sine ;)

Ein bruker stor førebokstav i viktige ord i engelske titlar :)

For å forsøkje å svare på spørsmåla til TS:

1: Bibelen bryr seg vel ikkje med fossila, og derfor er det opp til kvar enkelt kristen å svare på dette. Eg trur ikkje kyrkja har laga noko fasitsvar :)

2: i følgje den gamle kristendomen sto Jorda i sentrum, og stjernene og planetane sirkla rundt Jorda. Det fantest derfor kun eit "system", og Gud kunne styre alt. Nyare viten seier at dette er galt, så eg veit ikkje korleis fundamentalistane svarer på slikt noko. Nokon trur sikkert framleis at Jorda står i sentrum.

Eg må leggje til at dei fleste kristne ("personlege kristne") aksepterar at kristendomen ikkje kan svare på alt, og at det som står i bibelen ikkje nødvendigvis er riktig, slik at vi andre ikkje må stemple dei alle som idiotar :)

Edit: Eg fann ein skrivefeil :)

Endret av j1m
Lenke til kommentar
2.

Hva mener egentlig kristendommen og/eller bibelen om hva som er meningen med livet? Jeg satt og tenkte nå og ble småflau over at jeg ikke klarte å komme på noe sikkert svar her. Er det enkelt og greit at vi skal leve og nyte livet, holde oss etter de ti bud og troen, deretter vente på en tur til perleporten og ta en kaffe med st.petter?

Ja :)

Og deretter skal vi nyte deilige frukt i all evigheit. Eg trur faktisk eg heller vil døy når eg er 80. Kva er vel kjedelegare enn å sitje i Paradis i 10000000 år?

3.

Jeg har hørt mye om homofili i kristendommen. Altså at kristendommen forbyr homofili. Hvordan står dette formulert, i og med at i noen land er det greit å ha f.eks. en homofil prest, andre steder ikke.

Det nye testamenet (som er mest aktuelt) seier at "menn som drivar utukt med menn" ikkje skal få kome til Herrens paradis. Eg hugsar ikkje nøyaktig, men det er noko slikt.

4.

Bibelen seier at kvinner flyg rundt og spreie rykte.

Lenke til kommentar
1.

Ang. Syndefloden. Når fant egentlig synefloden sted, i forhold til kristen tidsregning?

Av de fleste kristene jeg har snakket med skjedde syndefloden for rundt 4000 år siden, 2000 år etter at Gud skapte universet og jorda.

2.

Hadde jeg vært kristen, så hadde jeg sett på dette livet her som ganske ubetydelig og meningsløst i forhold til hva som hadde ventet meg når jeg dør. Mange ser vel på dette livet som en test dem skal gå igjennom for å se om de holder seg trofast eller ikke mot Jesus. Enda dette i mine øyne er helt meningsløst, ettersom Gud allerede er allmektig og vet hva personen velger før han blir født.

3.

I Bibelen står det...

"Thou shalt not lie with mankind, as with womankind: it is abomination." (Leviticus 18:22)

"If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death. Their blood shall be upon them." (Leviticus 20:13)

Vi bor i et sekulært land med en statsreligion. Så lenge vi har en statsreligion må kirken følge våres regler. Derfor kan ikke kirken nekte homofile til å bli prester siden det går imot diskrimineringsloven. Likevel er det voldsomme opptøyer innenfor de kristene sirklene og hver homofil som velger å bli prest kan bli spottet, fornærmet og mobbet ut av yrket sitt.

4.

I bibelen står det...

'Women should be silent in the churches, for they are not permitted to speak, but should be submissive, as the law also says.' (1 Corinthians 14:34)

Det kan også ha noe med at det er kvinnen som skapte synd ettersom Eva ble forført av slangen og spiste eple som forbannet oss alle.

5.

Hva er grunnen til at f.eks. Paven er så sterkt i mot kondom, og annen prevensjon. Er det pga han har funnet ut av det faktum at det er diggere uten? eller har han en godt begrunnet grunn?

Det er riktignok ikke meningen med sex før ekteskap etter hva jeg har forstått, men som mange forhåpentligvis vet er det ikke bare kristene han anbefaler avstand til prevensjon. Og for en person som finner det greit å ha sex med alt som puster, er det fortsatt ufint å bruke litt gummi?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
3.

Ifølge Det Gamle Testamentet er det ingen tvil om at homofile er syndere som fortjener å dø. Men dette forekommer også Det Nye Testamentet. Mange kan argumentere imot at denne delen av bibelen faktisk er gyldig. Men jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal være kristent. Hvis det ikke er kristent så hvorfor inkludere det i bibelen i utgangspunktet?

Paulus’ brev til romerne, 1: 26-32

Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.

4.

Jeg vet ikke om du tenker på en spesifikk sak eller ei, men igjen kan bibelens innhold ha noe med dette å gjøre.

Paulus’ første brev til Timoteus, 2: 11-14

En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille. For Adam ble skapt først og så Eva. Og det var ikke Adam som lot seg lokke, men kvinnen lot seg lokke og brøt budet.

Paulus’ brev til efeserne, 5: 22-24

Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.

Paulus’ første brev til korinterne, 14: 33-35

Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten.

Med andre ord, kvinner skal ikke undervise menn og skal underkastes sine menn og dessuten skal de holde kjeften lukket i kirken. Et hunkjønns menneske som lærer et hankjønns menneske noe, hørt slik tullball?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...