Kimelimm Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 For min del, så hadde det vært artig (det i førstepost) sitti å banna til hverandre osv xD Jeg og søskenbarna mine på lan osv gjør det når vi er overtrøtte bare for morroskyld. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hehe, artig Forresten kommer ikke ordet (banne ordet) "Faen" fra Djevelen selv, men ifra "Fienden". Aner ikke hvor jeg plukket opp dette en gang i tiden Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Ordboken, sier dette: "fanden el. faen m ubøy (i bet. 2 og 3 oftest faen) (sen norr fendinn, kanskje fra fris, jf norr fjándinn, bf av fjándi 'fiende, djevel') jf fan 1 djevelen f- er løs alt går galt; hundre og ett er ute / f- og hans oldemor alle vonde krefter / før f- har fått sko på svært tidlig / som f- leser Bibelen helt negativt, med bevisst misforståelse / f-s fødselsdag 11. juni og 11. desember, som i eldre tid var forfallsdager for pantelånsrenter 2 i kraftuttr: det var som f-! / f- heller! slett ikke / f- i vold langt bort(e) / f- spare (eg: fanden skulle spare (jeg vil ikke)) skitt, la gå 3 om person: en fattig f- " Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvorfor roper dere "FAEN" Hvis dere ikke har kristen tro? Faen er annet ord for djevelen, satan. Slik jeg ser det viser banning mangelfull språkevne. Når man banner så viser det at en ikke vet hvordan man skal ordlegge seg riktig. Sier litt om personer som banner mye Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Hvorfor roper dere "FAEN" Hvis dere ikke har kristen tro? Faen er annet ord for djevelen, satan. Slik jeg ser det viser banning mangelfull språkevne. Når man banner så viser det at en ikke vet hvordan man skal ordlegge seg riktig. Sier litt om personer som banner mye Handler ikke om å ikke kunne ordlegge seg, da det er kraftuttrykk brukt for å få et utløp for aggressjon. Forøvrig har det IKKE med kristendommen å gjøre, nødvendigvis. som vist ovenfor og ovenfor DET igjen at "faen" har flere avstamminger. Og i norsk språk oppstod som en betegnelse på fienden og senere har blitt et ord brukt om djevelen/satan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå