Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Heve kjøpet av hest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig å bøyeprøver(av ben) feks.

Kjøpere av hester i hundretusen-klassen vil gjerne ha bøyeprøver før kjøp. Svært få krever det av en hobbyhest til tyve tusen.

Har hesten vært hos dyrelegen de siste månedene, så er det normalt å skrive det i en evt annonse.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Mye godt kjøtt på en hest. Den kan kanskje selges til en slakter?

Jeg kan skjære den etter slakting..

Er kjøttskjærer og har skjært syv hester totalt, foreløpig.

De var dog nødslaktet, altså så skadet at det ikke var rettferdig å la de leve lenger.

Kjøttet skal vissnok være veldig mørt og godt :w00t:

nammmm... kjøtt er godt..

Spøk til side... :!:

Har hun skrevet under på en kontrakt er den bindende. Må vel leve med det, tror jeg.

Personlig har jeg kommet unna en underskrevet kontrakt i litt andre omstendigheter.

Skulle kjøpe en MC (Aprilia 600R), sykkelen kosta 40,000,- brukt, noe jeg hadde råda til da, fornøyd og glad skrev jeg under kontrakten og skulle finne forsikringsselskap...

IF ga meg et supert tilbud: 54.000,- i året.

Storebrand var vel det rimeligste på ca 26,000,- i året.

Fortvilet over forsikringssummen gikk jeg tilbake til selgeren (et firma)

og forklarte min sak og ba snilt om å kunne bryte kontrakten.

Selgeren ble jo selvfølgelig skuffet, men hva skulle han gjøre..?

Kunne ikke selge meg en sykkel jeg ikke hadde råd til å forsikre, uansett.

Flaks, kalles sånt :w00t:

-x-

Lenke til kommentar

Det er kjøpsloven som regulerer kjøp og salg mellom privatpersoner. Der stilles det ganske strenge krav til hva som er en mangel. Hvis selger driver profesjonelt hesteoppdrett vil det muligens være et forbrukerkjøp, med sterkere rettigheter for kjøper.

Om man i denne situasjonen vil kunne heve kjøpet eller ikke tror jeg er vanskelig å svare på sånn uten videre. Du nevner noen klumper under magen. Dersom disse var ukjent for kjøper da avtalen ble inngått, og gjør hesten permanent ubrukelig som ridehest, kan det være alvorlig nok. Hvis det er noe som går over så tror jeg ikke kjøper har noen sterk sak. Problemene med psyken/munnen er nok noe som kjøper burde ha oppdaget ved prøveridning. Jeg tror dette er noe som er vanskelig å klage på i etterkant.

Ikke at jeg sier at det er tilfelle i denne saken, men det er nok mange håpefulle ungjenter som har kjøpt seg en hest litt for raskt, og først etterpå finner ut at man kanskje burde tatt seg litt bedre tid med handelen. Dessverre.

Edit: Man kan jo forresten alltids prøve seg med å kreve litt prisavslag. I verste fall får man et nei. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Sånn egentlig så blir dette bare en lei lærepenge..

Akkurat som å kjøpe en bruktbil for å finne ut at den bare var en stor rusthaug som snart må vrakes.

Vanskelig å sammenligne en hest med en rusten bil da,

men skjønner sikkert poenget om du leter.

Ja er nok ikke noe mer å gjøre med denne saken. Må nok bare bite i skjegget. Eller hva det nå heter.

Det er vel stort sett det samme som en bil.. Du får jo til og med vrakpant når du er ferdig med den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...