Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluscreen? ny pc nettop bygget HJEEELP

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop bygget den nye pcen jeg kjøpte men når jeg instalerer windows kommer det bluscreen!? har nå fått instalert windows home men etter en stund kommer d bluescreen:(

ikke noen spesielt punkt heller, kommer bare random:(

noen som vet hva jeg kan ha gjort feil? (en ledning som ikke er satt i eller i feil plass)?

1 Oppgraderingspakke AMD - Phenom II X4 920, AMD 790FX-chipset, 4GB RAM

1 Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

1 Northq Black Magic Flex 650W,Modular,80+ ATX, 135mm Fan, 12-20db

1 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Pliiiiiiis hjelp fort:( har venta på en ny pc i 5 år åsså ska dette sje?:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken feilmelding er det på blåskjermen (samme hver gang)?

Prøv med annen ram om mulig, bytte slik at du kun bruker én brikke, prøv i forskjellige slots osv.

Kan det være harddisken din? Mye kommer an på hvilken feilmelding du får.

Lenke til kommentar

Ja det er samme feilmelding hver gang, men den kommer ikke på eit bestemt tidspunkt. Meldingen som kom var "Det har oppstått et problem, og har skrudd seg av for å hindre skade på pcen".

Kommer inn på windows men pcen klarer ikke finne ut hva prosessor jeg har "AMD Ukjent prosessor" - Hovedkorte fulgte med prosessoren.

Har nettop bygget pcen, kan det være noen ledning eller diverse ledning jeg har glemt eller feil på ?

Så en ledning med 2 ledninger på den ene sto det + og den andre med - på, har det noe med saken å gjøre ?

Lenke til kommentar

Dette kommer helt an på hvilket HK du har, men siden PhenomII er relativt ny er det ikke sikkert BIOS kjenner til denne enda. Hvis du vet hvordan du oppdaterer BIOS kan du prøve det. Gjør det da for all del via flash i BIOS, IKKE via Windows.

Tror du gjør lurt i å ringe/maile selger for support. Flashing/oppdatering av BIOS gjør du bare hvis du vet hvordan. Lurer på om dette kan gå ut over garanti og.

Lenke til kommentar
Dette kommer helt an på hvilket HK du har, men siden PhenomII er relativt ny er det ikke sikkert BIOS kjenner til denne enda. Hvis du vet hvordan du oppdaterer BIOS kan du prøve det. Gjør det da for all del via flash i BIOS, IKKE via Windows.

Tror du gjør lurt i å ringe/maile selger for support. Flashing/oppdatering av BIOS gjør du bare hvis du vet hvordan. Lurer på om dette kan gå ut over garanti og.

Vet ikke hvordan oppdaterer biosen.

Prosessoren fulgte med hovedkorte, så tviler på det er noe problem med det liksom.

Men så var det med di + og - ledningene, hva er di til ?

Lenke til kommentar

+ / - ledninger er en utrolig vag betegnelse, det kan være stort sett hva som helst. Legg ved et bilde er du snill.

Har du tatt windows update? Rett etter ny installasjon må du gjøre dette ett par ganger da noen updater krever reinstall og ikke kan gjøres med de andre. Windows update pleier å ta med AMD drivere.

At hovedkortet ikke kjenner igjen CPU betyr ikke at de ikke passer ilag, bare at CPU ble produsert etter at HK kom på markedet. Så en BIOS oppdatering kan ofte hjelpe. BIOS oppdatering kan enkelt gjøres i windows med bruk av programmer som Winflash, MEN siden du sliter med at maskinen krasjer på tilfeldige tidspunkt er dette IKKE anbefalt i ditt tilfelle. Krasjer den når du flasher bios kan hovedkortet bli ubrukelig.

Det er derfor anbefalt at du flasher det via DOS, send en mail til komplett(antar at du handlet der) og spør om råd, de er helt sikkert veldig behjelpelige.

Jeg ville også lastet ned noe programvare for å sjekke temperatur på CPU. Du sier du har ventet i 5 år, lenge siden du har bygd en pc altså? Kan det ha blitt dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribben for eksempel?

Du bør også poste (hele)feilmeldingen du får på blåskjermen, de kodene som kommer opp forklarer problemet.

EDIT:

Ut over det bør du sjekke i manualen til hovedkortet om minnebrikkene er plassert rett, blåskjerm er veldig ofte relatert til minne. Jeg ville prøvd å bruke bare 1x minnebrikke for å se om problemet vedvarer.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...