Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nigeriamail, virus og svineri

Anbefalte innlegg

Frem til nå har dette kun vært noe jeg har lest om, men i det siste (siden påske) har det strømmet på med mailer fra enkene til div. prominente afrikanere som vil svindle meg. I tillegg har det strømmet på med virusmailer fra folk jeg ikke aner hvem er.

Jeg har vært koblet til nett i fire år og har bestandig vært forsiktig med hvor jeg legger igjen adressen min ( og kan ikke huske å ha lagt den ut i det hele tatt i den aktuelle tiden). Noen som har noen ide om hvordan de kan ha fått tak i den?

Og ikke minst: er det noe lurt jeg kan gjøre for å stoppe dette?

Blir så utrolig lei.... (Heldigvis har jeg et godt virusprogram så det har ikke ført til noen problemer ut over irritasjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det samme problemet før, masse e-poster fra "afrikanske" og and "utenlandske" fyrer. Har skiftet e-mail postkasse siden det...

Hvis meldingene sånn noenlunde kommer fra samme addresse®, så er det jo bare å blocke dem, men det er det jo ikke sikkert at de gjør...

Lenke til kommentar

Hei!

Du skulle ikke tilfeldigvis være Telenor Online kunde? Jeg opplevde det samme i høst. Skjønte aldri hvorfor jeg plutselig fikk så mye rart mail. Det hele løste seg da jeg sa opp Telenor.. hehe.. men det var jo veldig upraktisk å kvitte seg med epost adressen man har hatt i mange år.

Lenke til kommentar

Hei!

Du skulle ikke tilfeldigvis være Telenor Online kunde? Jeg opplevde det samme i høst. Skjønte aldri hvorfor jeg plutselig fikk så mye rar mail. Det hele løste seg da jeg sa opp Telenor.. hehe.. men det var jo veldig upraktisk å kvitte seg med epost adressen man har hatt i mange år.

Lenke til kommentar

det er flere måter at de kan ha fått tak i addyen din på. du kan ha lagt den igjen i en gjestebok, det kan være en mailto-link til deg på en nettside. (det finnes nemmelig 'boter' som scanner websider på jakt etter mailaddyer).

vet at det finnes programmer som sjekker mailen din før den lastes ned fra serveren. ut ifra visse kriterier kan den sende tilbake uønsket mail på en slik måte at det virker som mailaddyen din ikke er i bruk lenger. (du vil dermed slutte å få mail derfra). mener å huske at hw.no hadde en omtale av et slikt programm for en stund siden. (mellom 1 og 2 mnd siden).

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg er ikke Telenor-kunde, men har mail hos netcom..

Har prøvd å blokkere men det virker ikke som det hjelper noe særlig iom. at det kommer fra forskjellige adresser hver gang (selv om det er nøyaktig samme mailen jeg mottar ofte).

takk for tips om programvare, får se om jeg får noen av dem til å virke.

Finnes det forresten folk som går på dette nigeria o.l.-tullet ennå. Må vel nesten være det siden svindlerne gidder å holde på, men de som går på må jo ha levd under en stein de siste åra og i tillegg være utrolig lettlurte.

Lenke til kommentar

Hvis du har et litt oppegående mailprogram kan du jo automatisk slette mail ut i fra tittel og/eller innhold idet du mottar dem - hvis det er noen spesielle strofer/ord/navn o.l. som går igjen i de fleste du mottar.

Gjør dette på jobben og det fungerer utmerket. (Og ja: det er e-post-programmet alle de kule folka av en eller annen grunn ynder å hate jeg bruker til dette :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...