E320CDI Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg trenger hjelp til en oppgave som er følgende: Beregn[H3O+]og ph-en i a) 0,010 mol/L CH3COOH b) 0,50 mol/L HCN c) 0,10 mol/L HNO3 Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Syrekonstanten til CH3COOH = Gjør om til andregradslikning: = 3,38 Kan det stemme? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ja, du har regnet riktig på a). Jeg synes trådstarter skal sette opp et forslag til hvordan han/hun har tenkt å løse oppgave b) og c), så kan vi hjelpe til hvis det er noen problemer/uklarheter. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Oppgaven er egentlig mer eller mindre besvart nå. b) utføres på samme måte som a), og i c) er det en sterk syre som er enda enklere å regne på. Lenke til kommentar
E320CDI Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Ja, du har regnet riktig på a). Jeg synes trådstarter skal sette opp et forslag til hvordan han/hun har tenkt å løse oppgave b) og c), så kan vi hjelpe til hvis det er noen problemer/uklarheter. Jeg skjønte ikke helt hvordan man gjør det om til andregradsfunksjon. Skal man gange bort det som står i nevnern? og hva er de x-ene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå