Gå til innhold

Flysikkerheten er den tilfredstillende?


G

Anbefalte innlegg

I går reiste jeg fra Gardermoen lufthavn, på en innenlandsreise. Dette var en mellomlanding fra utlandet og til hjemstedet (Oslo lufthavn var sted for mellomlanding).

 

Sjekket gjennom tollen, og kom ut av "transitområdene".

 

Måtte sjekke inn bagasjen og meg selv for neste flyvning. Ingen ID-kort-/pass-kontroll ble utført.

 

Sjekket så gjennom sikkerhetskontrollen. Heller ikke her ble det sjekket ID-kort/Pass.

 

Siden det var blitt en innenlandsflyvning på dette tidspunkt, så ble det ikke gjort noen ytterligere kontroll i terminalbygget slik praksisen er for utenlandsreiser. Det finnes jo ingen tilsvarende kontroll for innenlandsreiser.

 

Ombordstigning fulgte så. Men heller ikke her ble det gjort noen kontroll av ID-kort/Pass.

 

Alt jeg hadde var Boarding Pass. Det kunne jeg jo ha fått av noen andre medsammensvorne. Det ble heller ikke utført sjekk av ID-kort/Pass blandt de andre som reiste med samme fly ved ombordsstigningen slik jeg kunne se.

 

Flyselskapet var SAS.

 

Jeg synes dette er bekymringsverdig, når en har lagt ned så mye annet arbeid med flysikkerheten. Her ser det ut til at flyselskapet er synderen, det svake leddet i det store systemet.

 

Sikkerhetskontrollen viste også litt svakhet. Jeg hadde flytende solkrem på en 200 mL flaske i sekken. Den smatt gjennom røntenapparatet uten at noe mer ble gjort. Grensen er jo satt til 100 mL. Vaktselskapet som betjener Oslo per i dag er G4S.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på en flight fra Bodø til Oslo, og da fikk jeg faktisk med meg en saks! Bladet var ca. 10 cm.

 

Men det er ikke det værste. Det værste er at jeg ble stoppet, og security-dama tar fra meg saksen. Så går hun inn på et rom i 30 sekunder. Forventa jo at hun skulle ta fra meg saksa, noe som var greit siden det var en feiltagelse at den ble med. Men nei, etter 30 sek kommer hun tilbake med saksa og sier:"det er greit, men pass på å legge det i inskjekket bagasje neste gang".

 

Jeg får saksa, og vandrer mot gaten med et potensiellt våpen i handa.

 

 

Er dette tilfredstillende sikkerhet? :confused:

Lenke til kommentar

Hva er det å ikke skjønne? Flysikkerheten er en relativt godt svelget løgn. Det finnes ingen flysikkerhet. Man kan skyte ned fly på gardermoen med raketter under take-off eller landing om man vil gjøre litt faenskap.

Dessuten er det ikke vanskelig å komme seg inn dersom man er ansatt i kjeden til noen av de butikkene som er der, og er vikar for en dag. Lagrene til de butikkene er ofte på utsiden av sikkerhetskontrollen, og man blir oftest ikke sjekket dersom man har på seg adgangspasset til disse. Videre kan man samarbeide med noen i Ringnes for skjult leveranse av våpen e.l. med bruskasser etc. Det finnes sikkert en rutine for å sjekke dette, men utifa det dere skriver, er det ikke sikkert disse fungerer.

Flysikkerhet, vektere på Gardermoen etc. er bare et ledd for å få 90% av de reisende til å FØLE seg trygge, og generere flere kroner i BNP.

I og med at ingen av vekterne har våpen og politistyrken på Gardermoen er på kun 10-12 mann (ubevæpnet), kan et godt trent og bevæpnet styrke på 6-8 mann ta over hele Gardermoen i løpet av kun kort tid. Innen lensmannsstyrkene i områdene rundt rekker å reagere, kan hele flyplassen være under beleiring.

Lenke til kommentar
Hva er det å ikke skjønne? Flysikkerheten er en relativt godt svelget løgn. Det finnes ingen flysikkerhet. Man kan skyte ned fly på gardermoen med raketter under take-off eller landing om man vil gjøre litt faenskap.

Dessuten er det ikke vanskelig å komme seg inn dersom man er ansatt i kjeden til noen av de butikkene som er der, og er vikar for en dag. Lagrene til de butikkene er ofte på utsiden av sikkerhetskontrollen, og man blir oftest ikke sjekket dersom man har på seg adgangspasset til disse. Videre kan man samarbeide med noen i Ringnes for skjult leveranse av våpen e.l. med bruskasser etc. Det finnes sikkert en rutine for å sjekke dette, men utifa det dere skriver, er det ikke sikkert disse fungerer.

Flysikkerhet, vektere på Gardermoen etc. er bare et ledd for å få 90% av de reisende til å FØLE seg trygge, og generere flere kroner i BNP.

I og med at ingen av vekterne har våpen og politistyrken på Gardermoen er på kun 10-12 mann (ubevæpnet), kan et godt trent og bevæpnet styrke på 6-8 mann ta over hele Gardermoen i løpet av kun kort tid. Innen lensmannsstyrkene i områdene rundt rekker å reagere, kan hele flyplassen være under beleiring.

 

Jepp, og hvis du kjøper en liter med sprit på taxfree og knuser denne ombord på flyet så har du et utmerket våpen der også

Lenke til kommentar

Poenget er nok at dersom noen virkelig VIL gjøre faenskap ombord på et fly eller på en flyplass, er det lite som hindrer dem, om de virkelig går inn for det. Man må rett og slett vurdere kostnadene og ulempene ved økt sikkerhet opp mot risikoen, som i Norge (heldigvis) er relativt liten.

 

Skal forøvrig sies at jeg for få dager siden fløy fra Melbourne til Sydney med en 250 ml flaske solkrem i bagasjen, og fløy hele strekningen uten én gang å vise identifikasjon. Og dette i et land som er på toppen av listen over terrormål sammen med USA og UK.

Lenke til kommentar
I og med at ingen av vekterne har våpen og politistyrken på Gardermoen er på kun 10-12 mann (ubevæpnet), kan et godt trent og bevæpnet styrke på 6-8 mann ta over hele Gardermoen i løpet av kun kort tid. Innen lensmannsstyrkene i områdene rundt rekker å reagere, kan hele flyplassen være under beleiring.

 

Bare sånn for ordens skyld. Politiet på Gardermoen eller andre flyplasser i Norge med internasjonal trafikk er IKKE ubevæpnet. Selvom du sjelden ser betjenter bære våpen i beltet på flyplasser, har de både ett-og tohåndsvåpen lett tilgjengelig i sine lokaler.

Lenke til kommentar

ID-kontroll gjør kanskje ikke så mye fra og til i forhold til terrorisme? Uansett gjør en slapp ID-kort kontroll det ihvertfall ikke vanskeligere for terroristen, han/hun/de vil jeg tro ønsker seg inn i flykabinen (9/11 er jo ett eksempel som viser hva ett fly kan brukes til). Det enkleste for dem er jo å utnytte klarering for tack-off med kapteiner ombord, enn å skulle storme ett fly på bakken, og forsøke å få det i luften selv.

 

Ellers finnes det mange andre steder enn flyplasser med store folkemasser, om det var det de skulle være ute etter.

 

Jeg synes holdningene er litt slappe blant personell og sikkerhetsfolk på flyplasser i Norge.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk maser om faktisk. All den forbanna kontrollen fører bare til mer kø og mer stress. Faktisk så er det ikke passasjeren som er problemet, jeg vil heler ha en psykisk helsesjekk av pilot for avgang, og en lukket cokpit(leif?) dør.

 

En person klarer ikke å ta ett fly alene,han ville hvertfall blitt forsøkt stoppet av meg, men hvis derimot piloten har gjort de slutt med dama og vil leve mer kan ting bli skummelt.

Lenke til kommentar

En venn av meg er pilot. Hver dag når de skal på jobb, må de gjennom heftige sikkerhetskontroller. Alt av pinsetter, sakser, neglefiler og andre skarpe gjenstander blir tatt fra dem. Jeg har problemer med å skjønne hvilken ugang en pilot skal kunne gjøre med en neglfil, når han faktisk har kontroll over flyet i utgangspunktet :p

 

En annen ting som skal nevnes, det er at det i de fleste cockpiter finnes en diger brann-øks.

 

"Neglefilen og boksåpner'n må vi nok ta fra deg, før vi låser deg inn med en øks!"

Lenke til kommentar

Flysikkerheten er vel akkurat lik sikkerheten på alle andre fremkomstmidler og ellers bygninger i Norge. Her er flysikkerheten ekstremt dårlig i forhold til land som f.eks USA som har opplevd en del terrorisme. Alle vet at for å skape forandringer må der drastiske hendelser til. I dag er nok flysikkerheten i Norge nokså god, men kanskje ikke god nok etter hva den egentlig burde være. Men så kan man spørre seg; hvor stor er sannsynligheten for at noen skal gå løs på folk i et fly med en saks? Hvor mange ganger har det skjedd? Noe lignende har skjedd èn gang i Norge på mange år og det var den saken med en person av utenlandsk opprinnelse som var bosatt i Norge, som hadde tatt med seg en øks eller no lignende på et fly som gikk innenlands et sted i Nord-Norge. Enda flyvningen barte varte vel en time på veldig korte avstander, klarte altså denne personen å bli helt rabbiat i flyet å "økse" rundt seg. Husker ikke om noen ble alvorlig skadet, men ingen døde. Alikevel skapte dette en stor diskusjon om flysikkerhet som i ettertid har skapt mye endringer på lokale, mindre flyplasser bl.a. Sjansen er alikevel minimal i Norge for å havne utenfor en ulykke på et fly, enn hva den f.eks er på land i andre fremkomstmidler som bil og båt.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet? Strengere passkontroll vil aldri stoppe en terrorist, og hva så man har seg en kniv inn på flyet? Man kommer seg uansett ikke inn i cockpiten, og om man bare er ute etter å ta liv av passasjerene kan det like så greit gjøres på bakken.

QFT. Vi trenger ikke MER sikkerhet på flyplasser, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Flysikkerhet, vektere på Gardermoen etc. er bare et ledd for å få 90% av de reisende til å FØLE seg trygge, og generere flere kroner i BNP.

Bra forklart. Det du sier stemmer nok bra.

 

Meningen med terror er å skape frykt. Det har terroristene klart, og det må opprettes sikkerhetstiltak gir fok trygghetsfølelsen tilbake. Jeg er helt enig med de som syns dette er helt unødvendig og kun et spill for galleriet.

Men de som vil ødelegge ligger et skritt foran. Man har generell sikkerhet for å forebygge. Men når noen tar i bruk et nytt våpen må det opprettes sikkerhetstiltak imot det våpenet. Man kan ikke åpenlyst godta det. Dette fører da til mer og mer tungvinte sikkerhetstiltak.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
I og med at ingen av vekterne har våpen og politistyrken på Gardermoen er på kun 10-12 mann (ubevæpnet), kan et godt trent og bevæpnet styrke på 6-8 mann ta over hele Gardermoen i løpet av kun kort tid. Innen lensmannsstyrkene i områdene rundt rekker å reagere, kan hele flyplassen være under beleiring.

 

Bare sånn for ordens skyld. Politiet på Gardermoen eller andre flyplasser i Norge med internasjonal trafikk er IKKE ubevæpnet. Selvom du sjelden ser betjenter bære våpen i beltet på flyplasser, har de både ett-og tohåndsvåpen lett tilgjengelig i sine lokaler.

 

Klar over dette du. Men likevel vil det ta tid for politiet å bevæpne seg - har noe med tillatelse fra høyere hold å gjøre. De kan derfor regnes som ubevæpnet dersom man lammer kommunikasjonsnettverket i forbindelse med en overtakelse.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det vitner mer om sikkerhetshysteriet at folk nærmest 'sjokkert' forteller om solkremen de fikk med seg på flyet.

 

Dessuten er det slikt at overvåkning og taktisk etteforskning utenfor flyplassen er langt viktigere i et sikkerhetsøyemed enn å konfiskere tannkrem og sololje. Så vidt jeg vet er langt flere aksjoner stoppet lenge før de nådde flyplassen enn de som blir tatt i kontrollen (det gjaldt blant annet de som hadde planer om å sprenge passasjerfly over atlanteren via væske).

 

Sikkerhetsrisikoen ved å fly er svært lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klar over dette du. Men likevel vil det ta tid for politiet å bevæpne seg - har noe med tillatelse fra høyere hold å gjøre. De kan derfor regnes som ubevæpnet dersom man lammer kommunikasjonsnettverket i forbindelse med en overtakelse.

 

 

Nei, det er en typisk misoppfatning at politiet alltid må be om tillatelse til å bruke våpen. I ekstreme tilfeller og ikke minst i selvforsvar så kan politiet benytte våpen uten å innhente tillatelse på forhånd.

 

I politiets våpeninstruks § 11 står det:

"Politimann som i det enkelte tilfelle er avskåret fra å innhente foresattes bevæpningsordre kan, når situasjonen gjør det helt nødvendig, bevæpne seg selv og andre politimenn som er underordnet ham"

 

I paragraf 10 står det også:

"Når politisjef ikke er tilgjengelig og forsinkelsen kan føre til tap av menneskeliv eller alvorlig personskade, kan hans faste stedfortreder gi slik bevæpningsordre. I stedfortreders fravær kan jourhavende gi ordre om bevæpning. Er heller ikke jourhavende tilgjengelig, kan vaktsjef gi bevæpningsordre. I slike tilfeller skal ordren snarest mulig forelegges for vedkommende politisjef."

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det vitner mer om sikkerhetshysteriet at folk nærmest 'sjokkert' forteller om solkremen de fikk med seg på flyet.

 

Dessuten er det slikt at overvåkning og taktisk etteforskning utenfor flyplassen er langt viktigere i et sikkerhetsøyemed enn å konfiskere tannkrem og sololje. Så vidt jeg vet er langt flere aksjoner stoppet lenge før de nådde flyplassen enn de som blir tatt i kontrollen (det gjaldt blant annet de som hadde planer om å sprenge passasjerfly over atlanteren via væske).

 

Sikkerhetsrisikoen ved å fly er svært lav.

 

Ikke når en gal musling er på flyet, klar til å sprenge seg opp til sin store gud.

 

I disse finanskrisetider tar jeg ikke fly uansett. De kommer til å kutte på vedlikehold og kontroll for å spare penger. Bare se på hvor mange flyulykker det har vært i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...