Gå til innhold

Lost 5x09: "Namaste"(USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye bedre episode enn den forrige ihvertfall!

 

Helt grei, men jeg synes Lost har blitt all for lang dradd nå. Blir for mye tidsskifte og det liker jeg overhode ikke! Da mister jeg den følelsen av at ting skjer i tiden jeg, som seer, følger med på. Sesongene 1-4 føler jeg at nesten bare blir helt tomme sesonger nå pga. denne og det liker jeg ikke.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Locke er i samme tid som Sun, Lapidus og Ben. Er bare at han ble ikke "gjennoppstått" før etter Ben, Sun og Lapidus stakk fra de andre 316 overlevende.

 

Angående logoen til Pierre Chang i denne episoden. Er en form for sivil Dharma-logo eller en som ikke tilhører noe stasjon, muligens sanitet/medisin siden Chang gikk rundt med den(alikevel har vi sett logoen på tilfeldige folk i Ben-episoden i sesong 3). Er ikke noe mer spesielt med den enn med stjerne-logoen Sawyer, Phil og Co går rundt med. Du ser også logoen inne i registreringsbygget. Annet eksempel Wrench-logoen til Juliet og Kate.

 

Det du sier om Sun og Ben ikke kunne vere med til 1970 passer jo ikke helt da. Selv om man kan aldri vite om Sun er datteren til Chang. Men tviler siden vi ikke har fått noen hint om dette tidligere.

 

Nå vet vi godt hvem faren til Sun er, Mr. Paik som er blitt teorisert om at står mye bak tingene som skjer i serien sammen med Hanso og Widmore. Det ville vært meningsløst med han som ikke den virkelige faren til Sun spør du meg. Det er ikke noe form for hint til det, så enhver burde tvile sterkt på dette inntil vi får noe annen informasjon. Spør du meg så er det egentlig lite revelant da det ikke påfører noe særlig handlingen.

Lenke til kommentar

Likte episoden, og at vi fikk se hva som skjedde med flyet. Ett av de store spørsmålene er hvorfor Locke, Sun og Ben ikke ble sendt tilbake til 1977.

Ellers så tror jeg nok at all denne tidsreisingen som foregår nå vil gjøre at mange faller av serien. Mange av de som kanskje ikke er blodfan, men bare følger med sånn delvis, og dermed nå ikke skjønner en dritt. Men sånn er Lost, du er nødt til å være engasjert og følge med for å kunne ha maksimal glede av det. Og måten tidsreisene brukes til å la oss få vite masse om fortiden på øya, er noe jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Spørs hva Locke eller Ben må gjøre for å ordne så de havner i samme tid. Blir vel Faraday som koker i hop noe, men jeg forstod ikke hva Sawyer mente når han ble spurt om Faraday var på øya og svarte "Not anymore".

Lenke til kommentar

En bra episode faktisk. At Sawyer var krass mot Jack syns jeg faktisk var helt greit.

 

Nevnarion: Er en del som har falt av lasset ja som tidsreisen ble enda ene forvirrende faktor i en serie der en nesten må sitte med notisblokk for å følge med ifra første episode og ikke en gang da har en full oversikt en gang.

 

Vel, det er bare 3 redshirts igjen sammen med Vincent, Rosie og Bernie. Resten er nedslakta av alt fra leiesoldater, claymore og hostiles.
Hvor har du dette ifra?
Lenke til kommentar
Nevnarion: Er en del som har falt av lasset ja som tidsreisen ble enda ene forvirrende faktor i en serie der en nesten må sitte med notisblokk for å følge med ifra første episode og ikke en gang da har en full oversikt en gang.

 

Sant det ja, men er også det jeg liker med Lost. Føler at når hele serien er over, så må jeg sette med ned med samtlige 6 sesonger på dvd, og se gjennom alt en gang til, og først da vil jeg forstå alt. ^^

 

Mysteriet med Christian blir større og større også, han har vist seg for fler og fler og vært mer med i det siste.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

The Purge tok plass rundt 1992, og nå er det 1977, så de har god tid på seg.

 

Glemte forresten å nevne at jeg er irritert på at Lost ikke legger mer vekt på å få dataanimasjonene gode. Flykrasjet = bra animasjon i 1990.

 

Budsjettsbegrensninger. Jeg synes det så ålreit ut.

Enig der, glad de tok det med i det hele tatt.

 

For min del har det ingenting å si hvordan det ser ut, bare det blir fortalt rett.

Lenke til kommentar

Namaste

 

 

normal_namaste035.jpg

 

En god episode. Den er blitt beskrevet som en transition episode. En episode som er nødvendig og som binder to storylines sammen. Første del av sesongen som var time-jumping, Benthams død, Flight 316 osv. og neste del som ser ut til å være DHARMA-tiden + den mystiske tiden 316 havnet i. Det er en god episode etter en 2 ukerspause. Den gir oss et innblikk i hvor vi er i sesongen. Hva sesongen dreier seg rundt og hva slags temaer den inneholder.

 

Flight 316

 

normal_namaste028.jpg

 

Jeg var litt småskuffet over "krasjet" i 316. Jeg trodde vi kom til å få se et ordentlig 815-krasj på øya, men nei, det ble bare et flash og det var rett og slett alt. Men her har du full skala visuelle effekter som viser godt av Hydra-Island. Så flott hvor viktig og hvor interessant Hydra Island er nå. Og den scenen der de krasjer er kjempeflott. Akkurat slik jeg ville ha det.

 

Jeg ble litt skuffet over at rullebanen ikke var slik vi så den sist i "I Do". Men den skuffelsen forsvant fordi jeg husker at etter at Jack forlot Hydra Island i "Stranger in a Strange Land" (som faktisk var veldig nødvendig for å avslutte Hydra historien og binde de episodene foran og bak denne), så husker jeg at Isabel og mange flere Others ble igjen på Hydra Island. Antar at de ble ferdig med rullebanen og utvidet den. Slik at den var klar ca 3-4 år senere.

 

Ser ut som Ilana og Caesar ble kjent på øya den dagen. De er nå Jack og Kate av 316-flyet. Likte det at både Jack og Caesar snakker om å finne en radio. De tar ledelsen med en gang. Moro det at Frank bare går, han trenger ikke å være leder der ser det ut som.

Jo og hvem er "Sarah" som Ilana mumlet da hun våknet fra krasjen? Eller var det Sayid hun sa?

 

Morsomt hvordan co-piloten døde her også (slik Wash i Serenity), akkurat som at co-piloten døde i Piloten. Og piloten, som var Seth Norris, døde av monsteret dagen etterpå. Men her så tok ikke monsteret Frank. Frank er visst ikke ment for å dø, fordi han var alltid ment for å bli på øya. Akkurat som at Seth Norris var ment til å dø av monsteret fordi han var aldri ment for å være der.

 

normal_namaste039.jpg

 

Og monsteret er veldig fryktinngytende når nye mennesker ankommer øya. Vi så det med Rousseaus team, Flight 815 og Flight 316.

 

1977

-- Sawyer og Jack --

 

normal_namaste570.jpg

 

Skikkelige flotte scener mellom disse to karene. Spesielt når Sawyer sitter og slapper av med en bok i hånda og så og si lærer han om lederskapet. Sawyer er en mann som planlegger, noe han alltid har vært. Han har brukt nesten 30 år på å planlegge mordet på "Sawyer". Han har planlagt og gjennomført massevis av cons. Han brukte sine con-kunnskaper for å redde gruppen i forrige episode, han har lært og nå er en mektig leder med mye kunnskap. Og tenk, han droppet ut av 9.klasse og Jack fullførte med-school. Jack har vært lederen siden de 10 første minuttene av serien, men det er fordi problemene ble stilt for ham og han tok og dealet med dem. Og mens Sawyer forteller Jack om lederskapet så er Jacks svake argument "I got us off the Island". Jack burde skjønne (og det tror jeg han gjør) at Sawyer har overtaket her, Sawyer har rett. Det er som om Jack og Sawyer har byttet roller siden sesong 1 og det er nå Sawyer som skal passe på alle, han er ansvarlig for sikkerheten på øya, noe Jack var i begynnelsen. Nå er det omvendt.

 

-- Sayid --

Slik Sayid fanget Henry Gale i sesong 2 er slik Jin fanger Sayid nå. Det er bytting på rollene. De som visste mye før er de som er outsiders nå. 316-folk er Hostiles, 815-ers er Others osv. Nå er Sayid Sawyers fange, men det var motsatt i sesong 1. Eller hvordan Ben møter en fanget Sayid slik Sayid møtte en fanget Ben. Det er så flott hvordan hele denne historien er satt sammen. Lost er ikke noe annerledes selv om det er i 1977. Det er bare Lost-sesongene mixet veldig veldig godt. Vi har alle mulige hendelser som vi har tidligere sett bare i ny context nå, vi har samme locations igjen og mye som kan minne om ting som har hendt bare det er blandet skikkelig.

 

-- Ben --

Fantastisk han unge skuespilleren som spiller Ben. Elsket han i "The Man behind the Curtain". Mulig dette er motivene for The Others gjennom hele serien. Ben, som ung gutt, fikk informasjon om time-travel og at enkelte mennesker har reist i tid til 70-tallet så han må forsikre seg om at ALLE reiser tilbake til den tiden de alltid var ment til å være i. Han var ikke redd for å dø i One of Them fordi han visste at Sayid ikke visste noe om Ben. Det vil si at Ben var klar over at på et tidspunkt så kommer Sayid til å komme tilbake i tid. Ben var ikke redd for å dø i sesong 2. Han visste at de så og si trenger Ben for å reise tilbake i tid. Ben visste at Sayid engang vil reise i tid og det samme gjelder de andre også så han må, uansett hva, forsikre seg om at de nettopp ender på denne veien mot tidsreising.

 

Alex: Ben. Why do you have to stop them? Why won't you just let them leave.

Ben: Because I can't, Alex.

 

Han vil ikke la noen vite noe som helst om dette pga vi vet at det er farlig å leke med tiden og det vil si at det er farlig å la noen andre få vite om at det er tidsreising på gang og at det er folk som kommer til å reise i tid. Akkurat som at det er viktig for at Sawyer og co ikke forteller noen om at de har reist i tid.

 

normal_namaste589.jpg

 

Etter at The Man Behind the Curtain ble sendt så håpet jeg på flere Ben-flashbacks gjennom serien. Men neste centric viste seg å være en flashforward (og en damn god en), så heldigvis får vi nå Ben flashbackene, bare det er i real-time. Tenk så mye MER kjøtt vi vil få på unge Ben. Dette regner jeg med er etter hans samtale med Richard i jungelen, så dette er den tiden han må være veldig tålmodig. Jeg tenker han får samlet en god del informasjon i denne perioden som vil ultimat ende opp med at han alltid har en plan.

 

I forrige episode-analyse så skrev jeg at vi har massevis av DHARMA-logoer nå. Ser ut som vi har en drøss med flere. Hurley har en artig Chef-logo.

 

Hurley: ''Dude. Your English is awesome.''

Den var bare konge

 

-- Radzinsky --

 

normal_namaste460.jpg

 

Dæven døtte! Trodde han var et minor question. Et ubesvart spørsmål som er bare bortkasta tid å holde på med nå som vi har andre historier å drive med. Nei, men så har vi han der. Han ser ut som en Radzinsky skal se ut. Og han har virkelig vært lenge på øya. Det er nesten skummelt å tenke på. Hvor mange år var han i The Swan? Virket som han skulle ta kommandoen derifra da den ble bygget. Så ser det ut som han bare ble der, i mange mange år. Kelvin var der og så han ta selvmord. Allerede i denne episoden så han veldig stresset ut (og nesten litt irriterende) så han så ikke ut som en militær type som hadde tålt isolasjonen og presset som var i The Swan som Kelvin taklet veldig fint. Det samme gjaldt Desmond til tider. Men på grunn av Radzinsky ble i The Swan så lenge at han ble eksponert for den elektromagnetiske energien at han begynte å glemme ting, slik som Faraday. Han førte opp et kart på veggen for å ha noe der, fordi før eller senere så ville han ha glemt det. Han klippet bort delen om "kommunikasjon med stasjoner" og gjemte den. På den måten så fikk han fortrengt det minnet. Han jobbet tross alt i The Flame først. Det var kommunikasjonsstasjonen, så han så det sikkert på som unødvendig å la være å kommunisere med de andre stasjonene. Til slutt gikk han visst helt gal. Jeg håper vi får se den historien etter som han er jo introdusert i serien nå.

 

Interessant å se at det var han som bygget The Swan. Ser på bildene at vi har en airlock vi ikke så. Det er den som er visstnok skjult bak den elektromagnetiske veggen.

 

Digget også at han ser på The Muppet Show. Haha.

 

2008

 

Hvorfor havnet ikke Sun i 1977? Hun var en av Oceanic 6. Var det fordi hun ikke tok med Ji Yeon som hun var ment å ha med?

 

normal_namaste473.jpg

 

Christian Shephard var skikkelig creepy. Jeg skjønte etterhvert at det var Christian på posituren og det at lyset ble slått på, men fy søren dette var veldig mystisk på en god måte. The Barracks ser ikke ut som 2004 Barracks da vi sist så dem i "The Shape of things to Come". De så mer ut som dette var rett etter The Purge pga skiltene stod der fremdeles og bildene fra rekruttene er på plass. Jeg kom til å tenke litt på baren til Dr. Manhattan som han tok med til Mars i Graphic Novelen Watchmen. Men jeg kom også til å tenke på The Shining når Jack Nicholson er i det bildet fra 1927. Vozzek69 på DarkUFO peker på akkurat det samme.

 

Overlook_hotel_1.jpg

 

Kanskje tiden beveger seg i ubalanse siden The Hatch var sprengt? Ms. Hawking sa at øya beveger seg hele tiden, så kanskje når monsteret kom, så gikk øya til en tid etter The Purge, mens Hydra Island var intakt i 2008 og derfor var det ingen som fant Hydra Island når de gikk ned strandene osv. Fordi den forsvant noen ganger? Eller kanskje skjer denne tidsflyttingen (jeg snakker ikke om flashene) utenom. Muligens har noe med Swan countdownen.

 

Tror dette har noe med at Jacob/Christian/Smokey/Whispers kan gå inn i et visst område og skru tiden tilbake i området. Dette kan knytte opp til hvorfor hytten til Jacob alltid flytter seg og hvorfor the barracks ser ut som post-purge Barracks.

 

Eller er Sun og Frank i en annen tidslinje? En tidslinje der The Others ikke tok over the barracks etter the purge. En tidslinje der det stedet er borte og alt er ødelagt. Skilt står igjen, det er rotete og som om ingen har satt sin fot der på en god stund.

Det som er litt synd er hvor lite Desmond er med i serien nå. Skulle gjerne sett ham tilbake. Og muligens er det inn her han stepper inn. Reglene gjelder ikke for han og kanskje han følger rådet til Hawking. Han kommer tilbake til øya på et vis og endrer noe inne i granskauen? Vi får vente og se.

 

Isåfall så kan det forklare hvorfor Frank og co-piloten hørte nummerene bli talt. Vi vet at Rousseau endret den nummer-rekkefølgen på slutten av 80-tallet til hennes franske nødmelding og den ble igjen slått av i 2004 (Through the Looking Glass). Hvorfor rullebanen var komplett og hvorfor ting ser annerledes ut. Uansett hva som skjedde med tidslinjen så er monsteret der og Christian der. Pluss en ukjent figur som er i huset og som man ser bak Sun. (Jeg vil heller ha ÉN korrekt

 

Ser ut som det viktige som kommer opp nå (bortsett fra ting som Sun/Jin reunion, Widmores krig osv.) er å fikse tidslinjen som vil være en veldig interessant ting å følge med på.

Lenke til kommentar

Personen bak Sun er ikke noe annet enn en "blooper"/"Continuity Issues", det er feil som skjer under innspillingen som ikke har noe med handlingen eller serien å gjøre egentlig. Vi har alltid hatt det innimellom i Lost(ser veldig mye av det i første Exodus-episoden i sesong 1).

 

Et godt eksempel er kjerringa som måper i sesong 3 i et vindu mens Jack og Tom fikser opp Ben. ;D

 

Og vi har noen par av det i "Namaste".

Eksempler;

1. Dama som skifter konstant plassering rundt Sun og de, plutselig er hu foran. Så bak, så ved siden av og dette skjer mens kameraet viser en annen person.

2.Du har også baby-Ethan som blir omgjort til en dokke et lite sekund.

3. Du har også Dharma-rekrutten som er til høyre for Hurley når bildet blir tatt, men ikke er der når

Endret av Mahavishnu
Lenke til kommentar
Hva om personen bak Sun er Claire da?

 

http://lost.cubit.net/archives/2009/03/5x0...istian.php#more

 

Vær så snill å vær logisk. Hadde Claire vært med i en ny scene i episoden, hadde hun blitt kreditert både i pressereleasen og i rulleteksten i episoden. Noe hun ikke var. Har du tro på at alle "continuity issues" har noe å si for serien må jeg nesten le. Kanskje selv gråte.

Lenke til kommentar
Hva om personen bak Sun er Claire da?

 

http://lost.cubit.net/archives/2009/03/5x0...istian.php#more

 

Vær så snill å vær logisk. Hadde Claire vært med i en ny scene i episoden, hadde hun blitt kreditert både i pressereleasen og i rulleteksten i episoden. Noe hun ikke var. Har du tro på at alle "continuity issues" har noe å si for serien må jeg nesten le. Kanskje selv gråte.

Fælt så veslevoksen man kan bli. xD

 

En "logisk" person ville skjønt det på ranke flekken xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...