Kriminalteknikkeren Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Gitt funksjonen a) Finn eventuelle nullpunkter, topp- og bunnpunkter ved regning. b) Finn ved regning den verdien av x der f'(x) er størst. Hva kan du si om funksjonen for denne x-verdien? c) Finn eventuelle vendepunkter. d) Tegn grafen til f --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Før jeg kan gå videre i denne oppgaven må jeg klare å løse a) oppgaven. Jeg er nesten "i mål" men lurer litt på avslutningsfasen og hvordan jeg eventuelt skal sette det opp i et fortegnsskjema Kan jeg trekke utrykket sammen eller er dette det endelige svaret? Hvordan setter jeg opp i fortegnsskjema og hvordan blir verdiene? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du har ex som felles faktor: Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Setter inn i fortegnsskjema. Grafen har toppunkt for x = 1. Toppunkt: (1, f(1)) = (1, (2,72)) Men så var det det med nullpunkter da. Hvis x = 2 så har jo ikke f(x) noen betydning. Betyr dette at 2 er nullpunkt i funksjonen? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Toppunktet du fant er korrekt. Nullpunktet er også riktig fordi leddet (2-x) = 0 når x = 2. Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Har helt jerneteppe. Var det ikke sånn at jeg skulle sette utrykket lik null for å finne når verdien av f'(x) er størst? Men hvordan løser jeg resten når jeg setter utrykket lik 0? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du setter den deriverte lik null hvis du ønsker å finne topp- og bunnpunkt på funksjonen, og tilsvarende den andreveriverte lik null for å finne vendepunkt på funksjonen. Vendepunktet innebærer også punktet der den deriverte er størst. Lenke til kommentar
Kriminalteknikkeren Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 1) Nullpunkt og/eller bunnpunkt: 2) Vendepunkt: ----------------------------------------------------------------------- 1) Grafen har toppunkt for x = 1. Toppunkt er (1, f(1)) = (1, (2,72)) 2) Hmm, her blir jo linjen bortover på fortegnsskjemaet hele tiden negativ (------). Dvs at vendepunktet til grafen er når x = 0? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Nullpunkt: Ein funksjon har nullpunkt der funksjonsverdien er null, dvs. . Dette skjer berre når , ettersom eksponentialfunksjonen aldri får verdien 0. Ekstremalpunkt (topp-/botnpunkt): Der . Dette skjer berre når . Vendepunkt: . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå