matte3560 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kjøpte nylig deler til en kabinett/hk combo jeg hadde stående, har tenkt å bruke den til spillserver. Da jeg fikk delene, satte sammen og starta opp får jeg melding om at prosessoren ikke er støttet. Fant ut at BIOS'en var lagd kun for 65-nm prosessorer, jeg hadde kjøpt en 45-nm E8400, men det funka etter at jeg oppdaterte BIOS. nå har jeg bare ett problem, jeg får ikke skrudd av Intel's SpeedStep (Den setter ned CPU multiplyer og Voltage når CPU'en er lite brukt). Går sikkert fint å kjøre med det på, men jeg tviler på at det er optimalt, og har hørt at det kan skape stabilitets problemer. Har sjekka i BIOS instillingene, SpeedStep er skrudd av, men det gjør fortsatt jobben sin. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) SpeedStep fungerer strålende og justerer seg i løpet av millisekunder. Den har i praksis ingen innvirkning på systemets ytelse, reaksjon eller stabilitet. EIST var faktisk den første skikkelig gode strømsparingen. Det du kan ha hørt om SpeedStep kan ha vært foreldede ting fra Pentium III eller Pentium 4, som også hadde SpeedStep-teknologi (v1 og 2). EIST (SpeedStep v3) har jeg aldri hørt problemer om. Endret 1. april 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
matte3560 Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 SpeedStep fungerer strålende og justerer seg i løpet av millisekunder. Den har i praksis ingen innvirkning på systemets ytelse, reaksjon eller stabilitet. EIST var faktisk den første skikkelig gode strømsparingen.Det du kan ha hørt om SpeedStep kan ha vært foreldede ting fra Pentium III eller Pentium 4, som også hadde SpeedStep-teknologi (v1 og 2). EIST (SpeedStep v3) har jeg aldri hørt problemer om. Mulig at det er stabilt, men jeg syns det sparer litt for mye, ser ofte når det er players på (10-15 stk.) at multiplyer ligger nede på 6 selv om ping (net_graph FTW) går opp en smule. Dette burde ikke være på grunn av nettet, ettersom jeg er på LAN med serveren. Lurer også på om Dell HK'et ikke klarer å lese core temp'en på prosessoren, begge kjernene ligger konstant på 42 grader, hadde akkurat samme temp. med en Q6600 som er basert på 65-nm, og burde være noe varmere enn en 45-nm dual-core med lavere voltage (E8400). Temp'en går opp, men det er aldri forskjell på kjernene, og det skulle ikke mindre enn 5 timer med P95 til for å få den opp i 47 grader. Er det mulig at dette er ambient temp? eller er dell kjøleren rett og slett gull? brukte AS5 på E8400, isteden for det klisset som var på Q6600'en, det burde også gi litt utlsag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå