Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking i Audi 100 2,3E (AAR)

Anbefalte innlegg

Hei, merka en dag jeg kom hjem fra bergen at bilen tikket litt ved noe turtall i 2. gir spesielt!

kommer også når jeg starter opp om morgenen men forsvinner når den faller ned på tomgang..

Hva kan dette være?

byttet olje for 3 uker siden, men trodde ikke det skulle si noe for er samme type olje som er blitt brukt tidligere, og den har ikke tikket før..

Er jo også hydrauliske ventil løftere på denne bilen så kan den ha noe med saken å gjøre?

Er liksom ikke vanlig tikking, men mer klakking eller grov tikking kan man kalle det..

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lyden kommer ganske sikkert fra ventilløfterne dine, dette er standard på gammel vw og audi, du kan ta ut løfterne og rense de, eller bytte de. men det gjør forsåvidt ingenting om det tikker. selv har jeg en slik motor som deg, bare 2.2, og den tikker også litt nå å da.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Var ute en tur nå nettopp, og tikkinga var der ikke nå når jeg starta opp. Sikkert ikke blitt kald siden jeg kom fra jobb for et par timer siden..

men den tikka bare ved turtall nå!

Men kan det være olja som gjør det? kjører på 10w40! Kjørte på samme olje og merke før jeg bytta denne gangen!

Men er det stress å ta ut løfterne da? siden innsuget ligger over toppen så må jeg vel av med det også..

Endret av tols
Lenke til kommentar

Tror nå at det kan være vakumpumpa til bremsesystemet som lager denne lyden!

Bremsene har blitt litt rare da dem mister trykk etter 2 pump..

Noe jeg kan gjøre med denne for at det skal slutte? koster 4- 5 000 ny så er ikke interesert i å kjøpe ny..

så har jeg et annet problem :

Det gjelder viftereima som knistrer noe veldig av og til.

Har hatt den inne på verksted og dem har bytta strammer og reim, rensa alle reimhjul, men enda så har den ikke forsvunnet! :(

Men det som er litt rart er at før jeg starter opp så tar jeg på litt pulver " Talkum " på reima og da er det stille. så hva er det som gjør dette?

Håper noen kan svare på dette!? :)

Lenke til kommentar

elektroniske dyser har strøm tilkoblet og blir styrt av signal fra hjernen, altså et elektronisk signal blir sendt til dysa hver gang dysa skal åpne og sprute inn bensin, dette kan lage en tikkelyd, mekaniske dyser åpner på bensintrykk, og har meg bekjent ikke denne tikkinga.

Lenke til kommentar
Det kan også være dysene dine. Prøv å lokaliser feilen. Bruk en skrutrekker e.l for å legge den inntil enkelte komponenter på motoren for å finne ut hvor lyden kommer fra.

Jeg brukte skrutrekker og lokaliserte lyden fra vakumpumpa, men det går jo en pinne fra denne pumpa og inn i kammen, så litt vanskelig å vite nøyaktig hvor det kommer fra!

men er 90% sikker på at det er denne! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...