yinyou Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har utrolig lyst til å lage en rimordbok, sånn som denne. Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og hvordan jeg skal gå fram. Noen som kan si meg kort om hvordan jeg kan lage en slik rimordbok? Lenke til kommentar
OIS Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ser ut som den bare sammenligner de siste vokal + (dobbel) konstant + vokal strengene i ordene mot en ordliste. Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Takk for svar. Men kan du si litt mer om hvordan man gjør dette i praksis? Har du noen kodeeksempler? Og denne ordlisten, er det bare en stor fil med en bundt av alle norges ord liksom? Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 du må bestemme deg for hvordan du vil definere "rim" programatisk. jeg testet rimordboken du henviser til og det er ikke alle resultatene som rimer med søkeordet, alltid. det finnes noe som heter norsk språkbank. du kan kontakte norsk språk råd for å få tilgang til denne, som antagelig inneholder de fleste norske ord (om ikke samtlige). rim har med ordlyd å gjøre, så for å få til en bra rimordbok kan det hende du må få tak i en ordliste med fonetisk notasjon i tillegg til skriftlig. evt. lære å bruke fonetisk notasjon og lage en egen ordliste basert på en rent skriftlig ordliste, noe som kan være enormt tidkrevende. når du finner ut hvordan du vil gjøre det er det i grunn ganske enkel database søking det dreier seg om. Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Jeg tror jeg skal begynne med en rimordbok som kun baserer seg på det rent skriftlige, så får jeg eventuelt se hva det blir til senere. Takk for et godt og utfyllende svar! Endret 5. april 2009 av treskolol Lenke til kommentar
yinyou Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) det finnes noe som heter norsk språkbank. du kan kontakte norsk språk råd for å få tilgang til denne, som antagelig inneholder de fleste norske ord (om ikke samtlige). Det er en ting jeg ikke skjønner, hvis jeg lager en slik rimordbok, må jeg hente ordene fra deres database, eller tror du jeg kan få en slik database med ord selv? Jeg lurer liksom på hva jeg skal spørre de om. Endret 10. mai 2009 av treskolol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå