Sille Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Takk Sille. En ting til. -Er det mulig å bruke Canon EF-objektiver på 4/3-kameraer? Nei, ikke direkte, på grunn av at registeravstanden (avstanden mellom fatningen og filmplanet/sensoren) er mindre enn på 4/3. ... Takk igjen. Det var det jeg fryktet. -Men hva da med micro-4/3? Der er jo avstanden betydelig mindre enn på 4/3. -Er/blir det fysisk mulig å montere Canon EF-objektiver på mFT? -Og vil det virke? Tja,- nå har jeg ikke tallene her, men hvis avstanden må micro 4/3 er en del mindre enn på canon EF så vil det nok dukke opp adaptre etterhvert, og det vil helt sikkert funke. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Er du sikker på at du har prøvd manuelle objektiv på en E-4X0/5X0 ? Nei, jeg bare gjetter på hvordan det er. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Er du sikker på at du har prøvd manuelle objektiv på en E-4X0/5X0 ? Nei, jeg bare gjetter på hvordan det er. Da ville det kanskje vært smartere med et forundret spørsmål enn med en bastant påstand? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Haha, nei jeg er godt vant med manuell fastoptikk på mitt olympus e-510.. Ikke så lett å høre tonen i det man sier over internett.. Men, det koker ned til at manuell rask fastoptikk fungerer utmerket på e-510, men vit bare at fokusering med søkeren ikke blir lett. Derfor er det jo så bra at vi har liveview, som er mulig å bruke til portretter osv også.. Håper liveview blir raskere etterhvert. Regner jo egentlig med det. Jeg anbefaler at du ser på Minolta sine objektiver. Veldig skarpe objektiver med nydelig "bakgrunns-uskarphet".. Canon og Nikon har også laget billige objektiver, som du finner på ebay. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Men, det koker ned til at manuell rask fastoptikk fungerer utmerket på e-510, men vit bare at fokusering med søkeren ikke blir lett. Derfor er det jo så bra at vi har liveview, som er mulig å bruke til portretter osv også.. Enig. Ser man uvanlig skarpt og øynene er unge og "lyssterke", så kan det nok gå fint - har sett mye bra tatt med manuell optikk. Men når jeg prøver selv, så er søkeren for liten og mørk til at jeg virkelig klarer å bedømme skarpheten. Dessverre. Endret 19. mars 2009 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå