Yearbogen Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har et uploadscript i php som laster opp filer fra nettleseren og opp på serveren min (one.com). Dette fungerer fint, men når jeg prøver å få programmet til å endre chmod så det blir lesbart får jeg problemer siden serveren kjører PHP SAFE MODE. Kan dette omgås på noe vis? jeg har ikke tilgang til php.ini fila. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville hørt i Den frie kafeen, der har folk peiling på linux relaterte problemer og det som hører med. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Php har samme rettigheter som web-servere (kjører under samme bruker). Og web-serveren har rettighetene til filer som blir lastet opp. Er problemet ditt at du ikke får chmod'et via ftp/ssh kan løsningen være å lage et php-script som gjør jobben for deg. Evt. bruke chown via php for å gi din ftp/ssh bruker rettighetene til filen. Jeg er usikker på hva php safe_mode gjør. Hvis det er slik at php's chmod og chown ikke fungerer, og du er ute etter å få tilgang til filene selv, kan du lage en passord beskyttet side som presenterer filene for nedlasting. Endret 23. mars 2009 av grimjoey Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) chown vil sannsynligvis ikke fungere med mindre du allerede eier filen, og selv da risikerer man å nærmest være root for å kunne benytte den. Safe mode er noe forferdelig herk som forsøker å løse noe PHP aldeles ikke skal løse. Problemet er at alle filer på en delt serverer som webserveren (f.eks apache) har tilgang til kan leses av alle brukerene. PHP safe mode forsøker å løse problemet ved å sjekke om filer, mapper etc. man forsøker å aksessere har samme UID og ev. GID (henholdvis brukerid og gruppeid) som skriptet man kjører. Dette betyr altså at alle filer man laster opp må ha samme bruker og gruppe for å kunne fungere ordentlig. Safe mode vil helt garantert øddelegge for alle muligheter for å bruke chown (dvs. du kan nok overføre filen til en annen bruker/gruppe, men det må i utgangspunktet matche nåværende bruker/gruppe eksakt). PS: Verdt å merke seg at safe mode takk og pris blir borte i PHP6 Endret 23. mars 2009 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå