Gå til innhold

[Løst]Ny spillmaskin, ca 12-15k uten skjerm

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en god spillmaskin til maks 15 000. Trenger ikke skjerm, mus eller tastatur, men ellers alt som skal til. Det bør være mulig å kunne oppgradere uten å måtte bytte mer enn nødvendig, bll.a. derfor har eg valgt gtx295 istedenfor 4870x2 skjermkort.

Her er hva jeg har kommet frem til:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=94110.

Er det noe jeg mangler/ikke trenger? Evt noe som ikke passer bra sammen?

Håper jeg kan få noen gode innspill på dette oppsettet, så tar det forhåpentligvis ikke lang tid før eg får meg nytt leketøy :new_woot:

PS: Det kan ta litt tid mellom hver gang jeg kan kommentere/gi svar på evt spørsmål dere måtte ha...

Endret av hovdingen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt passer. Skulle ikke være noe problem det. Den er ganske dyr da...

Ville kanskje gjort noen endringer hvis det var min pc. Droppe velociraptor, siden det er drøyt å betale 2500kr for en slik disk når SSD er på full fart fremover og begynner å bli akseptable i pris som systemdisk. Rammen din er ganske dyr. Du får OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB) til 530kr.

Ellers syns jeg skjermkortet er ganske dyrt. Selv ville jeg nok valgt et 4870x2. Koster rundt 3500, ikke fullt så ille som 4800kr...

Lenke til kommentar
Alt passer. Skulle ikke være noe problem det. Den er ganske dyr da...

Ville kanskje gjort noen endringer hvis det var min pc. Droppe velociraptor, siden det er drøyt å betale 2500kr for en slik disk når SSD er på full fart fremover og begynner å bli akseptable i pris som systemdisk. Rammen din er ganske dyr. Du får OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB) til 530kr.

Ellers syns jeg skjermkortet er ganske dyrt. Selv ville jeg nok valgt et 4870x2. Koster rundt 3500, ikke fullt så ille som 4800kr...

Jeg har valgt gtx295 hovedsaklig av to grunner. Den ene er at dette er en del bedre enn 4870x2, og den andre, og kanskje viktigste er at dersom jeg skulle finne på å oppgradere, så er det greiere å kjøpe et ekstra gxt295 kort, enn å skulle måtte bytte hovedkort for å kunne få plass til flere 4870 kort. Ihvertfall såvide jeg har klart å finne ut. (Og så har jeg jo råd til det, så hvorfor ikke? :thumbup: )

Jeg har lest i en del tråder i forumet at folk har hatt en del problemer med OCZ ram i kombinasjon med hovedkortet jeg har valgt. Har forsåvidt også planer om å handle på komplett, som ikke har OCZ ram.

Raptor-disken har jeg valgt fordi jeg vil ha en stor, rask disk. Selvfølgelig hadde det beste vært en SSD disk til operativsystemet, og en raptor disk til lagring av spill og sånt, men det blir for dyrt i denne omgang.

Lenke til kommentar

Ikke for å skuffe deg, men du får nok ikke lov til å kjøre to nVidia-kort på det hovedkortet gitt... Det er et Crossfire-kort, så du kan bare montere to ATi-skjermkort på det.

Så skal du ha flere skjermkort må du kjøpe ATi eller bytte til et nVidia-basert hovedkort, eventuelt hoppe opp til i7 og X58.

Når det gjelder SSD så er det ikke såååå ille priser da.. Intel sin X25-M yter supergodt, kommer i 80GB kapasitet og koster 3300-3500kr.

Ikke så ofte man har så altfor mange spill installert på én gang (som man bruker hele tiden?) 20GB til Windows, og det er fortsatt plass til 50-55GB spill.. Det er jo litt da... også kan man ha resten man ikke bruker så mye eller har mindre krav til hastighet på en stor normal harddisk...

Lenke til kommentar
Ikke for å skuffe deg, men du får nok ikke lov til å kjøre to nVidia-kort på det hovedkortet gitt... Det er et Crossfire-kort, så du kan bare montere to ATi-skjermkort på det.

Så skal du ha flere skjermkort må du kjøpe ATi eller bytte til et nVidia-basert hovedkort, eventuelt hoppe opp til i7 og X58.

Her har jeg tydeligvis bommet :thumbdown:

Så det vil si at jeg enten kan beholde dette oppsettet, eller gå over til 4870x2 (som vel er det som kommer nærmest i ytelse). Men ingen av disse løsningene vil jeg kunne sette i et ekstra skjermkort? Såvidt jeg kan se, har dette hovedkortet 2 PCI-ekspress 16x, og det blir vel brukt av 4870x2?

Kan noen anbefale et tilsvarende hovedkort som er nVidia-basert slik at jeg i fremtiden kan sette inn et ekstra GTX295 kort?

I og med at jeg velger å bruke såpass mye penger på skjermkort og HDD, så vil det i denne omgang ikke være aktuelt å gå over til i7.

Lenke til kommentar

nVidia er ikke eneste selskap som tilbyr støtte for 2 skjermkort... ATi gjør det også, og heter Crossfire.

Det går an å koble sammen 2 4870x2, akkurat som 2x295 fra nVidia. Begge de to kortene har 2 kjerner etter hva jeg har fått med meg.

Men skal du seriøst vurdere 2 4870x2 så må du kanskje vurdere et X48-hovedkort, siden P45 er et såkalt budsjettkort og kun tilbyr 16 kanaler på PCIx, dvs 8 pr skjermkort, ikke 16 som er normalen.

Lenke til kommentar
nVidia er ikke eneste selskap som tilbyr støtte for 2 skjermkort... ATi gjør det også, og heter Crossfire.

Det går an å koble sammen 2 4870x2, akkurat som 2x295 fra nVidia. Begge de to kortene har 2 kjerner etter hva jeg har fått med meg.

Men skal du seriøst vurdere 2 4870x2 så må du kanskje vurdere et X48-hovedkort, siden P45 er et såkalt budsjettkort og kun tilbyr 16 kanaler på PCIx, dvs 8 pr skjermkort, ikke 16 som er normalen.

Er klar over crossfire. Det jeg tenkte på var at P5Q Pro ikke har plass til 2 4870x2 kort da det bare har 2 PCI ekspress x16 porter/slotter? Eller har jeg misforstått dette helt?

Men nei, har ingen planer om hverken 2x gtx295 eller 2x 4870x2 med det første. Når den tid kommer at det ikke er nok med 1 stk gtx295, evt 4870x2, så regner jeg med at jeg likevel må oppgradere flere deler (cpu/ram) og da også gjerne hovedkort. Sånn sett er det kanskje like greit å gå for P5Q Pro hovedkortet, som er anerkjent som et bra kort, istedenfor å skulle måtte bruke tid, og evt mer penger, på å finne et hovedkort som kan støtte 2x gtx295 (har bestemt meg for dette skjermkortet) i SLI uten at jeg nødvendigvis kan få bruk for det...

Lenke til kommentar

Er klar over crossfire. Det jeg tenkte på var at P5Q Pro ikke har plass til 2 4870x2 kort da det bare har 2 PCI ekspress x16 porter/slotter? Eller har jeg misforstått dette helt?

Men nei, har ingen planer om hverken 2x gtx295 eller 2x 4870x2 med det første. Når den tid kommer at det ikke er nok med 1 stk gtx295, evt 4870x2, så regner jeg med at jeg likevel må oppgradere flere deler (cpu/ram) og da også gjerne hovedkort. Sånn sett er det kanskje like greit å gå for P5Q Pro hovedkortet, som er anerkjent som et bra kort, istedenfor å skulle måtte bruke tid, og evt mer penger, på å finne et hovedkort som kan støtte 2x gtx295 (har bestemt meg for dette skjermkortet) i SLI uten at jeg nødvendigvis kan få bruk for det...

4870x2 er 2 Gpuer i ett kort med inne bygget crossfire.

Lenke til kommentar
4870x2 er 2 Gpuer i ett kort med inne bygget crossfire.

Så det vil si at jeg kan bruke 2 4870x2 kort på dette hovedkortet?

Hva da med kommentaren fra newman221:

"Men skal du seriøst vurdere 2 4870x2 så må du kanskje vurdere et X48-hovedkort, siden P45 er et såkalt budsjettkort og kun tilbyr 16 kanaler på PCIx, dvs 8 pr skjermkort, ikke 16 som er normalen"?

Vil det si at det går, men jeg får ikke utnyttet full kapasitet?

Lenke til kommentar

Har faktisk ikke peiling på akkurat det selv. Usikker om det faktisk er noen praktisk forskjell på 8x og 16x. Fanatikere merker alltids forskjell, men usikker om den kan merkes, akkurat som AGP 16x kontra 32x.

Har på følelsen at vi snakker litt rundt hevrandre her nå.

Hovedkortet ditt har Intel P45 chipsett, det støtter Crossfire, ikke SLI. Det har 2 PCIexpress-porter, men kun én av dem kan benyttes for å få PCIexpress 16x. Monteres 2 skjermkort, senkes hastigheten til 2stk 8x. Om det har betydning for ytelsen på skjermkortet veit jeg ikke, men tviler på at det har allverdens å si (tror jeg).

Og 4870x2 bruker kun én PCIx-port, akkurat som 295. 2 GPU-kjerner på ett kort.

Lenke til kommentar

Ok.

Har veldig lyst på både dette hovedkortet og dette skjermkortet, så da blir det ikke noe SLI i fremtiden.

Trenger jeg egentlig CPU kjøler for dette systemet? Har tenkt å bestille fra Komplett, og de har ikke OCZ Vendetta2 som jeg i utgangspunktet hadde valgt. https://prisguiden.no/calc_replace_...roduct_id=93109 er en liste over tilsvarende kjølere. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Den vifta som følger med i Boxed utgave holder normalt helt greit. Selv til moderat OC fungerer den. Skal du kjøpe en egen CPU-kjøler mådet være av helt andre årsaker enn at den ikke er god nok. Relativt stille er de Boxede også.

Sweet :D

Da blir det nok denne med bestilling fra Komplett om en dag eller to. Skal bli flott med nytt leketøy :tease:

Lenke til kommentar
Jeg har valgt gtx295 hovedsaklig av to grunner. Den ene er at dette er en del bedre enn 4870x2, og den andre, og kanskje viktigste er at dersom jeg skulle finne på å oppgradere, så er det greiere å kjøpe et ekstra gxt295 kort, enn å skulle måtte bytte hovedkort for å kunne få plass til flere 4870 kort. Ihvertfall såvide jeg har klart å finne ut. (Og så har jeg jo råd til det, så hvorfor ikke?

Det er minimal forskjell mellom 295 GTX og 4870X2, i enkelte nVidia-optimaliserte spill drar 295GTX det lengste strået, mens i andre spill tar 4870X" det lengste strået. Du må finne ut hvilke spill du skal Game og trekke en konklusjon derifra. Ati sin nyeste driver har enkelte faktisk fått en optimalisering i enkelte spill på hele 6-7 FPS.

Dog, skal vi se helhetlig så er 295GTX det beste Skjermkortet per dags dato.

Dog, budsjettet ditt føler jeg ikke tillatter dette, da det er flere andre (vesentlig) oppgraderinger du burde/kunne gjøre :)

Mitt Bidrag, dette er dog med både Tastatur og Mus. Hvis du så absolutt ikke trenger dette og liker ditt gamle er det bare å redigere det bort, men jeg må si jeg liker fresh'nes'n du får ved et nytt tastatur/mus på et helt nytt oppsett :p

Som du ser er Skjermkrotet nokså labert iforhold til det forslaget du (Trådstarter) har foreslått, men som budsjettet viser, så er den innenfor grensen for å oppgradere til 4870X2 (Som jeg ville Anbefalt).

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Skal du ha et gtx 295 ekstra bør du kjøpe det fort, ettersom nvidia har sluttet å produsere det. Jeg vil heller anbefale 4870x2, men helst et kraftig single-gpu kort istedet da du slipper all problemene som sli/crossfire drar med seg. Mitt valg ville vært gtx 285 eller vente å se hvordan hd 4890 klarer seg. Hd 4890 er ute mellom 6. og 9. april ifølge rykter. Jeg ville også gått for en 4 kjerne når du skal bruke så mye penger på en pc, da en dualcore vil bli gammel veldig fort. Spar litt på grafikkortet og heller ta en liten "upgrade" senere :)

Lenke til kommentar
Skal du ha et gtx 295 ekstra bør du kjøpe det fort, ettersom nvidia har sluttet å produsere det. Jeg vil heller anbefale 4870x2, men helst et kraftig single-gpu kort istedet da du slipper all problemene som sli/crossfire drar med seg. Mitt valg ville vært gtx 285 eller vente å se hvordan hd 4890 klarer seg. Hd 4890 er ute mellom 6. og 9. april ifølge rykter. Jeg ville også gått for en 4 kjerne når du skal bruke så mye penger på en pc, da en dualcore vil bli gammel veldig fort. Spar litt på grafikkortet og heller ta en liten "upgrade" senere :)

WooT ? Har nvidia sluttet å produsere gtx 295? Jeg har selv tenkt å bestille dette innen 2uker, men da er det kanskje ikke mulig å få tak i lengre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...