Thor. Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg fikk brev om at jeg slapp på grunnlag av helse... Selv er jeg overvektig men det var ikke det som gjorde at jeg slapp. Men at jeg hadde allergi mot mygg. ingen attest ble krevd. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Vil nødig jukse meg til en legeatest jeg egentlig ikke skulle hatt. Er frisk som en fisk og fullstendig "klar" for førstegangstjeneste fysisk. Jeg skal heller ikke påstå at jeg ville ta psykisk skade av førstegangstjenesten, men et 12mnd opphold hvor jeg i stor grad vil være uten kjæresten min frister lite. Og et 12mnd avbrekk fra studiene mine vil være svært lite gunstig. Endret 19. mars 2009 av dePt Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Da har du jo et grunnlag. Du vil være med dama di og vil fullføre litt utdanning først. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 dePT: utsettelse går automatisk når du er igang med høyere utdanning - men er du virkelig uheldig kan de reservere studieplassen og ta deg inn. Ellers er det greit å snike seg unna med å ikke se hva som står på synstesten. Selv om man faktisk har lyst til å bli tjenestedyktig blir man erklært tjenesteudyktig i fredstid om man ikke ser noe på den. Det går ikke automatisk nei. Husk at de meget godt kan finne på å kalle deg inn når du er ferdigutdanna. Har du en attraktiv utdannelse, står de virkelig på for å få tak i deg. Så kan være like greit å bli ferdig med det... Lenke til kommentar
M.H Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 På sesjonen sa jeg bare under samtalen med han fyren (vet ikke hva han kaller seg for) at jeg helst ikke ville inn i militæret fordi at... bla bla bla. Gjorde så godt jeg kunne på testene, er ellers sunn og frisk og løy ikke på meg noen sykdommer eller andre skavanker. En stund senere fikk jeg brev derfra med beskjed om at jeg ikke ville bli innkalt i fredstid. Lenke til kommentar
henky Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Hvis man absolutt vil slippe unna, noe som i mine øyne er helt latterlig.. Men uansett! Tror det er best å bare være ærlig, ikke lyve på seg noe som helst. Om du blir innkalt kan du få jobb som velferdsassistesnt, som for det meste går ut på å sitte bak pcn å leie ut filmer, er vel det snilleste man kan kommetil av tjeneste. Også den kjedligste og minst givende sådan. Vet om flere som har blitt sendt hjem etter innrykk fordi de ikke var motiverte. Tror ikke forsvaret vil ha flere enn de trenger nå til dags. Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg sa fra på sesjon at jeg ikke ville inn, og har blitt innkalt år etter år, så dette er nok ganske tilfeldig... Dessuten er det ikke akkurat den beste løsningen å først få vite om førstegangstjenesten må avtjenes først etter du dratt til innrykket, utdanning/jobb etc. må gjerne planlegges før dette... Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Nei, det er jeg desverre ikke, men jeg har en anelse om dette. Jeg ville ha tatt sjansen, og heller krype til korset og få en legeattest dersom det ikke går. Kanskje litt sent men, Jeg unnlot å ringe disse og har nå følgende plan: Jeg har søkt på studier for neste år, og om (les når) jeg kommer inn så poster jeg lappen med søknad om utsettelse. Får jeg ikke dette er jeg f*ckd og da får jeg legge en plan B. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Nei, det er jeg desverre ikke, men jeg har en anelse om dette. Jeg ville ha tatt sjansen, og heller krype til korset og få en legeattest dersom det ikke går. Kanskje litt sent men, Jeg unnlot å ringe disse og har nå følgende plan: Jeg har søkt på studier for neste år, og om (les når) jeg kommer inn så poster jeg lappen med søknad om utsettelse. Får jeg ikke dette er jeg f*ckd og da får jeg legge en plan B. Ser det er mange år siden du postet i denne tråden, men hvordan gikk det? Jeg er egentlig i nøyaktig samme posisjon som mange andre i denne tråden var, og jeg vet ikke om jeg kommer til å få studere til høsten! Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Ser det er mange år siden du postet i denne tråden, men hvordan gikk det? Jeg er egentlig i nøyaktig samme posisjon som mange andre i denne tråden var, og jeg vet ikke om jeg kommer til å få studere til høsten! Hvis du har bevis på tilbudt skoleplass innen du skal på innrykk, så vil du som regel få utsettelse. Avhenger veldig av hvor nærme innrykket det er snakk om. Men har du innrykk før du eventuelt har noen bevis på tilbudt skoleplass, så vil du måtte fullføre førstegangstjenesten. Ettersom du kan fryse skoleplassen din mens du fullfører førstegangstjenesten. Håper det svarer på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Ser det er mange år siden du postet i denne tråden, men hvordan gikk det? Jeg er egentlig i nøyaktig samme posisjon som mange andre i denne tråden var, og jeg vet ikke om jeg kommer til å få studere til høsten! Hvis du har bevis på tilbudt skoleplass innen du skal på innrykk, så vil du som regel få utsettelse. Avhenger veldig av hvor nærme innrykket det er snakk om. Men har du innrykk før du eventuelt har noen bevis på tilbudt skoleplass, så vil du måtte fullføre førstegangstjenesten. Ettersom du kan fryse skoleplassen din mens du fullfører førstegangstjenesten. Håper det svarer på spørsmålet ditt. Jeg får nok tilbud om studieplass cirka 1-2 uker før oppmøtedato, så da kommer jeg i alle fall til å prøve å sende inn bevis. Jeg prøvde imidlertid å søke om utsettelse tidligere (uten bevis på tilbudt studieplass), og da sa de at de kunne reservere skoleplass osv for meg (-_-). Jeg skal prøve å søke om revurdering av helseattest også, for jeg har fått legeattest på diverse allergier, (spesielt pollen jeg sliter med og trenger øyendråper + zyrtec), men jeg vet ikke om det er nok til å slippe unna. Utrolig kjipt ettersom jeg ikke er motivert i det hele tatt, og jeg vil egentlig bare begynne å studere med en eneste gang! Angrer som ei bikkje på at jeg ikke sa noe når jeg var på sesjon del 2. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hvis du får det utsatt kommer det bare tilbake og hjemsøker deg om 2-3 år igjen og du sitter på samme viset og prøver å unngå det på nytt. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Hvis du får det utsatt kommer det bare tilbake og hjemsøker deg om 2-3 år igjen og du sitter på samme viset og prøver å unngå det på nytt. Livet i et nøtteskall. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg får nok tilbud om studieplass cirka 1-2 uker før oppmøtedato, så da kommer jeg i alle fall til å prøve å sende inn bevis. Jeg prøvde imidlertid å søke om utsettelse tidligere (uten bevis på tilbudt studieplass), og da sa de at de kunne reservere skoleplass osv for meg (-_-). Jeg skal prøve å søke om revurdering av helseattest også, for jeg har fått legeattest på diverse allergier, (spesielt pollen jeg sliter med og trenger øyendråper + zyrtec), men jeg vet ikke om det er nok til å slippe unna. Utrolig kjipt ettersom jeg ikke er motivert i det hele tatt, og jeg vil egentlig bare begynne å studere med en eneste gang! Angrer som ei bikkje på at jeg ikke sa noe når jeg var på sesjon del 2. 1-2 uker kan være litt for dårlig tid. Forsvaret har en behandlingstid på 4-6 uker, så de kan bruke det som en unnskyldning for at du må gjennomføre. Du kan alltids prøve å sende inn, men jeg ville også ha tatt det med på innrykket. Bare sånn i tilfelle forsvaret ikke har behandlet søknaden innen den tid. Allergi kan være et grunnlag for å slippe førstegangstjenesten. Men avhenger veldig av hvor påvirket du er. Hva slags pollen er du allergisk til? Jeg ble spurt om det samme (har mild gresspollen), men jeg sa at det ikke plaget meg. Men hvis det er sånn at du reagerer veldig kraftig, og er avhengig av medisiner hver eneste dag i flere måneder av året. Så tror jeg sjansen er stor for at du får slippe. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg får nok tilbud om studieplass cirka 1-2 uker før oppmøtedato, så da kommer jeg i alle fall til å prøve å sende inn bevis. Jeg prøvde imidlertid å søke om utsettelse tidligere (uten bevis på tilbudt studieplass), og da sa de at de kunne reservere skoleplass osv for meg (-_-). Jeg skal prøve å søke om revurdering av helseattest også, for jeg har fått legeattest på diverse allergier, (spesielt pollen jeg sliter med og trenger øyendråper + zyrtec), men jeg vet ikke om det er nok til å slippe unna. Utrolig kjipt ettersom jeg ikke er motivert i det hele tatt, og jeg vil egentlig bare begynne å studere med en eneste gang! Angrer som ei bikkje på at jeg ikke sa noe når jeg var på sesjon del 2. 1-2 uker kan være litt for dårlig tid. Forsvaret har en behandlingstid på 4-6 uker, så de kan bruke det som en unnskyldning for at du må gjennomføre. Du kan alltids prøve å sende inn, men jeg ville også ha tatt det med på innrykket. Bare sånn i tilfelle forsvaret ikke har behandlet søknaden innen den tid. Allergi kan være et grunnlag for å slippe førstegangstjenesten. Men avhenger veldig av hvor påvirket du er. Hva slags pollen er du allergisk til? Jeg ble spurt om det samme (har mild gresspollen), men jeg sa at det ikke plaget meg. Men hvis det er sånn at du reagerer veldig kraftig, og er avhengig av medisiner hver eneste dag i flere måneder av året. Så tror jeg sjansen er stor for at du får slippe. Hmm, takk for svar! Så hvis jeg har med bekreftelse på at jeg har fått studieplass på innrykket, så er det en mulighet for at jeg får slippe? Såfremt de ikke har behandlet søknaden innen da og sendt avslag. Jeg er allergisk mot bjørk, og hvor ille det er varierer faktisk litt. Noen dager klør jeg nesten øynene mine ut, mens andre dager går det bra. Jeg bruker til vanlig i sommermånedene å ta zyrtec jevnt og trutt + ha øyendråper i backup. Håper virkelig jeg slipper førstegangstjeneste, slik at jeg får studere! Litt dumt at jeg må vente såpass lenge for å vite bestemt om jeg må inn eller ikke, for jeg kan liksom ikke ordne meg leilighet og greier når jeg ikke vet om jeg får studere eller ikke. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Hmm, takk for svar! Så hvis jeg har med bekreftelse på at jeg har fått studieplass på innrykket, så er det en mulighet for at jeg får slippe? Såfremt de ikke har behandlet søknaden innen da og sendt avslag. Jeg er allergisk mot bjørk, og hvor ille det er varierer faktisk litt. Noen dager klør jeg nesten øynene mine ut, mens andre dager går det bra. Jeg bruker til vanlig i sommermånedene å ta zyrtec jevnt og trutt + ha øyendråper i backup. Håper virkelig jeg slipper førstegangstjeneste, slik at jeg får studere! Litt dumt at jeg må vente såpass lenge for å vite bestemt om jeg må inn eller ikke, for jeg kan liksom ikke ordne meg leilighet og greier når jeg ikke vet om jeg får studere eller ikke. Jeg tviler litt på at du vil få slippe hvis du stiller opp på innrykket med bevis på skoleplass. De kommer sikkert til å si at du kan fryse skoleplassen, men det er alltid verdt et forsøk. Det har skjedd sånne ting før. Hvis du kan få legen din til å skrive en erklæring som sier at du har store problemer med allergi, så vil du slippe garantert. En kompis av meg gjorde akkurat det (han fikk en veldig kraftig reaksjon når han først ble allergisk). Eventuelt så er det bare å selge allergien din så godt du kan når du møter lege på innrykk. Du får bare krysse fingrene og håpe på det beste! Skjønner veldig godt at du helst vil begynne å studere. Men vil bare si at jeg angrer ikke på min tid i forsvaret:) Lenke til kommentar
X19x11 Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Som mange andre her har sagt tror jeg det er ganske tilfeldig, lillebroren min sa fra at han hadde skole planer og jobb i sikte men det ga dem blanke i å han måtte inn, jeg derimot som ville inn fikk noe som lignet på et diplom der det står at jeg ikke er tjenestedyktig og vil ikke bli innkalt i krig eller fredstid bare pga. jeg har diabetes. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Husker jeg var i akkurat samme situasjon for 9 år siden, når jeg skulle inn. Jeg hadde ikke noe lyst overhodet, og vurderte mange muligheter for å få slippe. Går du inn i militæret med den innstillingen, får du et helvete. Tro meg. Den første uken jeg var inne, var det å dimme det eneste jeg tenkte på omtrent Men, etter det hadde gått to uker, var det plutselig helt greit å være der. Du blir så utrolig fort kjent med folk, og dere får et samhold som er helt sjukt. Etter et par uker kjennes det ut som du har kjent folkene på rommet ditt i flere år. Dessuten er det jævlig kult å ha gjennomført, og du vil garantert huske det året resten av livet ditt. Mestringsøvelsen er noe jeg ser tilbake på med stolthet den dag i dag. Det var et helvete der og da, men det er kult å få testet seg selv på den måten. Det er ikke mange andre situasjoner du får oppleve å sovne mens du går, liksom. Ha en positiv innstilling og et åpent sinn, så kommer du til å trives godt, og få minner for livet! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå