Gå til innhold

Hvordan slippe førstegangstjeneste

Umbrello

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg slippe unna dette, førstegangstjenesten?

Noen som har en god taktikk på hvordan jeg kan gå frem? Lege er en mulighet, jeg ønsker dog ikke å lyve på meg psykiske plager etc., da dette blir offentlig for arbeidsgivere? Eller så kan jeg sende brev/ringe vernepliktsverket og prøve å forklare situasjonen på en så god måte jeg kan.

Noen som har tips?

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo lese hva den "smarte" karen her har gjort for å slippe unna:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1086393&hl=

desverre må du nok lyve for å slippe å tjene Konge og fedreland hvis du er sånn delvis oppegående.

forsvaret driter i hvilke planer du har, det er du som har planlagt dette dårlig.

regner med at det ikke kom som ett sjokk at Norge har førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Trenger ikke å lyve eller jukse noe særlig lengre. Forsvaret har mista så mye penger at de leter etter folk som er motiverte, ikke slasker som bare går og sutrer og vil hjem hele tiden. Lillebror ble oppringt av vernepliktsverket, dama spurte om han ville inn i forsvaret, han sa nei, og that's it.

Bare i gamledager karene satt og prøvde å jukse seg til rare sykdommer.

Lenke til kommentar

Du har tatt utdanning, fullført lærlingtiden og planlegger ingeniør/master. Ville ikke ha satset på og lyve om den psykiske situasjonen. Finner de det ut, så er det straffbart, og det ser ikke så jævla bra ut å ha løyet til det offentlige.

Du får prøve å forklare situasjonen til Vernepliktsverket. Militæret har nok av folk å ta av, sånn sett. Uansett, så tar avdelingende inn for mange ved innrykk, da det er forventet at mange sutrekopper og demotiverte sjeler finner en vei ut til det sivile igjen. Det er nesten sånn at vil du dimme, så blir du dimmet. Gjelder de første 2 ukene da, ca.

Har du ikke en eller anna skade fra gammelt av, du kan klage på? Ryggskader er en het potet blant folk som blir dimmet.

Lenke til kommentar

Det er det jeg er fristet til å gjøre. Ringe vernepliktsverket og forklare min situasjon. Si at jeg skal studere forkurs til høsten, har fått meg fast jobb som kun er tilgjengelig til høsten og har planene klare for årene som kommer, og at jeg overhodet ikke er motivert for å gå inn i militæret.

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar

Er de grei og snill, så kan det godt hende du slipper tjenesten. Vis ikke kan du forklare de problemene du sliter med, dog, du blir nok ikke tjenesteudyktig ved å forklare situasjonen til en helpdesk-dude :-P Du kan dra til en sivil lege å få det svart på hvit hva du sliter med, for så og sende det inn til vernepliktsverket.

Jeg ser for meg at du blir kalt inn, drar til Sessvoll (innryksdagen), blir stemplet tjenesteudyktig og kasta på hue å rævva ut : >

Lenke til kommentar

Med ei sånn holdning, i tillegg til lat osv, bruker og være nok, ja. Som sagt, er en grunn til at det kalles inn flere enn det trengs. Har du i tillegg litt plager, så er du en het kandidat for første fly hjem.

Men for å være på den safe sida, så burde du helst fikse den biffen før innrykket. Er ikke så kult å sitte på Bardufoss i 30 minus, vel vitende om at du kunne vært hjemme, tjent greit me cash og hatt ei varm blaut fit** å ligge på :-P

Ring VPV, du. Så er du sikker. 03003. : )

Lenke til kommentar

Litt lesing rundt på nettet har ledet meg i den retningen til å tro at en ikke behøver å smøre så veldig kjukt på hos den sivile legen heller. Kan nevne ting som at en er litt nedfor for tiden, og tanken på å utsette utdanningen er veldig stressende, og at en går og tenker veldig mye på det. Legger en inn et par frekke kommentarer om "småting" i tillegg virker det på meg som at en fort kan få et skriv om at "det er ikke lurt på nåværende tidspunkt at XX avtjener verneplikt". Og da får du vel utsettelse på ubestemt tid?

Lenke til kommentar

Sitter i litt samme situasjonen som deg, så jeg låner tråden litt.

Fikk varsel om planlagt innkalling til Sjøforsvarets Skoler. Tjenesten starter mars 2010. Dette vil vel "ta fra meg" 2år med planlagt utdanning. Jeg har søkt studie ved UiB som jeg vet jeg kommer inn på, så en slik førstegangstjeneste passer meg mildt sagt veldig dårlig. Er dette grunnlag til å søke om utsettelse? Og vil jeg få den? Merker at panikken sniker seg innpå meg nå....

Lenke til kommentar

dePT: utsettelse går automatisk når du er igang med høyere utdanning - men er du virkelig uheldig kan de reservere studieplassen og ta deg inn.

Ellers er det greit å snike seg unna med å ikke se hva som står på synstesten. Selv om man faktisk har lyst til å bli tjenestedyktig blir man erklært tjenesteudyktig i fredstid om man ikke ser noe på den.

Lenke til kommentar

"Er du student og under høyere utdanning når du mottar innkallingen til førstegangstjeneste, vil du normalt få utsettelse. Send dokumentert søknad til Vernepliktsverket snarest. "

Såvidt jeg vet får du innkallelsen ca 3 mnd før innrykk, så det du gjør er at du i september/oktober/november sender dokumentasjon på at du er i studier.

Ellers oppdaget jeg i dag at jeg er planlagt innkalt til januar 2010. Jeg skal derfor melde meg opp på et studium som starter i høst, og umiddelbart ved innkallelse sende dokumentasjon.

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar

Herlig. Så jeg gjør da følgene:

Ikke den dritt før til august når jeg starter på skolen. Får de til å fylle ut en del av lappen og så fyller jeg ut resten og sender alt til forsvaret? Jeg trenger ikke ringe 03003 for å gi beskjed om at dette "ikke passer"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...